Permalänk
Medlem

Ssh problem.

Måste kolla här nu, jag kör ssh2 i gentoo och visst är det /etc/ssh2/sshd2_config.conf.
För jag har ställt in massa saker men dom ändras inte förutom typ vilken port jag kör på, för jag har t.ex. slagit på Permitrootlogin = no. Men dom funkar inte, kan fortfarande logga in som root och det vill jag verkligen inte bättre att köra su ifrån en annan användare.

Någon som har en lösning på detta problem

mvh, Jens

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Medlem

start om sshd

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Gjort massor även startat om servern

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Medlem

kolla loggen... borde hamna i /var/log/messages eller nått liknade.

"trasig" konfigurationsfil kanske?

i alla exempel jag sett på sshd-confs har det inte slarvats med stora och små bokstäver. brukar alltså stå: "PermitRootLogin = no". Står väl i man-bladet för sshd2_config om innehållet i den är case-sensitive eller ej.

Vore även konstigt om config-filen heter sshd2_config.conf, borde snarare bara heta sshd2_config. (Så är det på min FreeBSD-burk iaf, minus 2:an då. Kör ej sshd2.) Sökvägen till config-filen borde även det stå i man-bladet.

Visa signatur

"...trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Permalänk

Re: Ssh problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z3roX
Måste kolla här nu, jag kör ssh2 i gentoo och visst är det /etc/ssh2/sshd2_config.conf.
För jag har ställt in massa saker men dom ändras inte förutom typ vilken port jag kör på, för jag har t.ex. slagit på Permitrootlogin = no. Men dom funkar inte, kan fortfarande logga in som root och det vill jag verkligen inte bättre att köra su ifrån en annan användare.

Någon som har en lösning på detta problem

mvh, Jens

hoppas du läst manualen? man lär sig en del på det, tyvärr så pallar man inte det ibland o då är det bra med ett snabbt svar tex.:

"PermitRootLogin no"

starta om sshd:n

hoppas de funkar bättre nu..

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem

Jo då har läst rätt mycket dock inte manualen men lite på det jag hittade när jag sökte på google.

Men efter massa pill så började det funka vet dock inte vad jag gjorde.

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU