Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2005

Gentoo på Acer Aspire 5024

Försökte för ett par månader sen (eller var det ett halvår???) installera Gentoo på en gammal PII 450 MHz. Lyckades inte ens compila eller vad det nu heter. Ville ju som den h4xx0r jag är köra med det fräckaste, alltså där man gör det mesta själv (men det sket sig).
Har en bärbar (kolla sign/topic) som jag skulle vilja testa på.
Frågor:
1. Kan jag använda Partition Magic för att i förväg göra de partitioner som krävs?? (vet nog egentligen redan svaret, men ändå)!?
2. Vad är risken för att mina andra filer på andra partitioner blir förstörda (detta i avseende om jag gör allt rätt).
3. Skulle jag få ut mer "kräm" med ett 64 bitars Gentoo system än med mitt Windows Xp Home Edition 32bit?
4. Hur mycket "tjänar" jag på att compila själv, för det finns väl förkompilerade system?
5 Hur svårt är det att hitta drivisar till min dator??? (kolla på http://www.acer5020.info.se/ för specs)))

Tacksam för svar.

CPU: i5 750 | CPU-KYLARE: Cooler Master Hyper 212 Plus | MOBO: Gigabyte P55A-UD3 | CHASSI: Corsair Obsidian 800D | RAM: Corsair XMS3 4GB DDR3 1600MHz | GPU: XFX GTX 260 896MB | PSU: Corsair TX750 | SSD: Intel X25-M G2 80GB / Crucial m4 128 / 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004

Din dator har med största sannolikhet Smart Battery, vilket innebär att du inte kommer att kunna se din batteristatus i linux. Det finns sätt att få detta att fungera men det är någon garanti att det fungerar och det innebär mycket pillande.

Min åsikt är att det inte är speciellt värt att köpa en ny bärbar för att köra linux. Sånna smidiga saker som hibernate som man vill ha på sin bärbar fungerar dåligt i linux. Ditt ati-kort kommer att fungera betydligt sämre än i windows, wlan kan om du har otur inte fungera osv. Det står "Made for Windows XP" på datorn och det stämmer i allra högsta grad på bärbara datorer. Acer brukar gilla att ha ett bios som inte följer standarden vilket linuxkärnan vill ha, detta fungerar dock i XP så de bryr sig inte.

Vore jag dig skulle jag vara glad och hålla mig till XP, helt klart minst huvudvärk för din del.

Varför är du intresserad av om linux ger dig mer "kräm" vad ska du ha den "krämen" till om du inte kan spela spel annat än i bästa fall genom ett kompabilitetslager som tar bort XX% av prestandan?

Vilka andra program använder du som kräver hög prestanda?

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På en pizza
Registrerad
Okt 2004

Var det inte så att Acer ska börja sälja laptop med linux på?. Tror jag läste det någonstans.

8D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Slottsbron
Registrerad
Jan 2002

jag kör Gentoo på en Acer Travelmate 290LCi och har hittills inte märkt av några problem.. inte provat ir-porten och firewireporten än, men annars kan ja inte komma på nått som inte funkar (wlan,grafik,ljud,nätverk,batteristatus funkar bra).

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk
Din dator har med största sannolikhet Smart Battery, vilket innebär att du inte kommer att kunna se din batteristatus i linux. Det finns sätt att få detta att fungera men det är någon garanti att det fungerar och det innebär mycket pillande.

Min åsikt är att det inte är speciellt värt att köpa en ny bärbar för att köra linux. Sånna smidiga saker som hibernate som man vill ha på sin bärbar fungerar dåligt i linux. Ditt ati-kort kommer att fungera betydligt sämre än i windows, wlan kan om du har otur inte fungera osv. Det står "Made for Windows XP" på datorn och det stämmer i allra högsta grad på bärbara datorer. Acer brukar gilla att ha ett bios som inte följer standarden vilket linuxkärnan vill ha, detta fungerar dock i XP så de bryr sig inte.

Vore jag dig skulle jag vara glad och hålla mig till XP, helt klart minst huvudvärk för din del.

Varför är du intresserad av om linux ger dig mer "kräm" vad ska du ha den "krämen" till om du inte kan spela spel annat än i bästa fall genom ett kompabilitetslager som tar bort XX% av prestandan?

Vilka andra program använder du som kräver hög prestanda?

Anledningen till att jag vill köra Linux är att jag vill gå ifrån Windows, inte helt men jag vill ha möjlighet att köra något den dagen windows inte hänger med längre.
Vill alltså ha det i utbildningssyfte. Är även intresserad av att testa 64-bitars och vill inte lägga in nån Windows Vista-beta. Bryr mig inte om jag inte får ut allt. Var mer intresserad av att lägga in Linux och få det att fungera för att lära sig något annat än Windows.

CPU: i5 750 | CPU-KYLARE: Cooler Master Hyper 212 Plus | MOBO: Gigabyte P55A-UD3 | CHASSI: Corsair Obsidian 800D | RAM: Corsair XMS3 4GB DDR3 1600MHz | GPU: XFX GTX 260 896MB | PSU: Corsair TX750 | SSD: Intel X25-M G2 80GB / Crucial m4 128 / 500GB