Recension av Creative X-Fi

Permalänk
Melding Plague

Recension av Creative X-Fi

<font style="font-size: 10pt"><b>Recension av Creative X-Fi</b></font> <small class="small">fredag 19 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
För er som inte vet vad Creative X-Fi är så kan vi berätta att detta är Creatives nya ljudkort som kommer att släppas inom en kortare framtid. Det är en serie där sammanlagt fyra ljudkort kommer att ingå. Kortet bygger på ljudprocessorn Creative X-Fi Xtreme Fidelity, som innehåller fler än 51 miljoner transistorer. Den uppges ha upp till 20 gånger mer prestanda än sin föregångare Audigy. <br /><br />Jan Ström som är produktchef för Creative Sverige säger så här:<br /><br /><i>"Ljudkorten i X-Fi-familjen förbättrar allt ljud. Både den digitala musiksamlingen och spel kommer att få nytt liv. Samtidigt blir det lättare och roligare för alla som sysslar med musikproduktion och som vill kunna spela in ljud med hög kvalitet."</i><br /><br />Priserna för ljudkorten kommer att se ut som följande (cirkapris):<br /><br />Sound Blaster X-Fi Elite Pro, 2999 kronor.<br />Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS, 2399 kronor.<br />Sound Blaster X-Fi Platinum, 1899 kronor.<br />Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1199 kronor.<br /><br />Mer om X-Fi och vad som är skillnaden mellan de olika korten finns att läsa på <a href="http://www.soundblaster.com/products/x-fi/technology/" target="_blank">www.soundblaster.com</a> samt i <a href="http://se.europe.creative.com/corporate/pressroom/releases/de..." target="_blank">pressutskicket</a> för X-Fi.<br /><br />I vilket fall, Toms Hardware har recenserat detta ljudkort och det finns att läsa på deras svenska sida. Klicka <a href="http://www.tomshardware.se/consumer/20050819/index.html" target="_blank">här</a> för att komma till testet.<br /><br /><i>"Vi har spenderat mycket tid med det senaste ljudkortet från Creative, X-Fi. Det ser ut som ett vanligt PCI-ljudkort, men inuti är det helt nytt och förbättrat. I denna recension får du mycket information, till viss del baserad på våra tester och erfarenheter av olika prototyper sedan ett år tillbaka."</a></i>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad kommer kortet att kosta?
Edit: Såg nu på Thg 130 dollar.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

Ahh, vart jag än läser recensioner så får den bara rosor, tidigare Soundblaster kort, ex Audigy har byggt på emu1k chipset hela tiden, de har bara förbättrat men inget som kanske märktes direkt, enligt samtliga testare går de motvilligt tillbaka till sina vanliga ljudkort, sen att BF2 är X-Fi optimerat,,128röster med EAX är bara grädde på moset,,,, www.komplett.se man kan förbeställa där...

tar o ch gör det genast

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Vad kommer kortet att kosta?
Edit: Såg nu på Thg 130 dollar.

Lade till de olika priserna i nyheten.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Äh, ljudkort är överskattade enligt mig.
Jag kör mitt genom ett ruttet gammalt Live! 5.1, men har kopplat in min brorsas stereo. Kopplar jag därefter in hörlurarna i stereon får jag mycket bättre ljud än vad min kompis får som sitter med ett Audigy-kort.

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk
Medlem

PCIe enbart?

Permalänk
Medlem

Grymt pinsam produkt vilket i och för sig inte är så oväntat från creative. Kolla på den här sidan exempelvis: http://www.soundblaster.com/products/X-Fi/technology/audiosol...

Eller varför inte detta:

Citat:

If you download MP3s and WMAs from music services like Yahoo!®, Napster™ or Rhapsody®, you have been listening to compressed music where quality and clarity have been compromised. With Sound Blaster X-Fi, all the sparkles lost during compression will be restored and remastered automatically, making your music sound even better than it did on the original CD, in real time!

Bättre kvalité med sina MP3:or än CD:n? I er fantasi kanske...

Nej, detta är nog lika mycket skräp som alla andra Creatives kort. Vill man ha ett riktigt studiokort kan man skaffa ett M-Audio Audiophile eller liknande och ska man spela kan man använda det inbyggda ljudet på moderkortet.

Edit: 3000 spänn!!! Vafan.

Visa signatur

Oscar

Permalänk

Det var nog den sämsta recension jag läst. Han måste verkligen vara köpt av Creative. Vem vid sina sinnens fulla bruk håller på och ändrar på ljudet med någon crystalizer för att det ska "låta bättre"? Och mixa upp stereo till flerkanal har man kunnat gjort med hemanvändargrejer i 15 år, visst kanske det blir lite bättre men jag tror inte det är särskilt mycket bättre än Pro Logic II och DTS Neo 6, absolut inte tillräckligt bra för att änga en så stor del av recensionen åt den.

Sen när kortet inte klarar öka prestandan i spel, som är vad Creative sagt att det fantastiska x-fi ska göra så viftar han bara bort det. Och hur kan man ens våga låta bli att nämna drivrutinerna när man recenserar ett creative-kort? Det är ju dom som dragit ner creative till bottenplaceringarna när det gäller ljudkortstillverkare, hade vart intressant att se om dom bättrat sig, iofs hade han garanterat gillat dom.

Så enda anledning till att köpa ett x-fi är om man vill ha bättre ljud, men dom flesta som överväger creative-kort sitter med plastburkar till högtalare. En alltså helt onödig produkt som är alldels för dyr. Creative måste verkligen känna sig hotade av intergrerade kort, hoppas dom går i konkurs snart.

Permalänk
Medlem

Håller med, recensionen var mycket dålig och inte trovärdig. Men visst, jag ska nog tipsa min audofilpolare med Linngrejer rätt igenom om att det här företaget Creative kan ge musiken bättre kvalite än CD-skivorna, han kommer nog kasta ut sin referensutrustning på en gång.

Soundblaster har alltid handlat om spel och att försöka marknadsföra det åt något annat håll funkar liksom inte... speciellt om det faktiskt inte ger så mycket bättre prestanda. Då kan man använda det inbyggda på mobot.

Visa signatur

Oscar

Permalänk
Medlem

Jag är fullt nöjd med mitt inbyggda i min Shuttle, kopplat till stereon. Inte så ofta jag lyssnar på musik på denna datorn, blir oftast genom mediadatorn i storarummet som är kopplat med optisk kabel till förstärkaren.

Haha, tycker att "Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS, 2399 kronor." är det största skämtet av dem alla, Fatal1ty ljudkort?? Jösses... Får man bättre FPS om man har det ljudkortet?

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Kommer bli ett mycket intresant läsande sen i kväll ser värkligen fram emot det har planer på nytt ljudkort men valet är idag redan klart dock åter står skildnaden mellan budget varianten och varianten snäppet dyrare hoppas det står i recnesionerna

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Glömsk

Jag skulle vilja veta hur dessa ljudkort gör musikproduktion lättare och roligare jämfört med andra ljudkort.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Testade detta på dreamhack och det hörs en TYDLIG skillnad. En mp3 låt lät som ett live framträdande. Även 3deffekten var riktigt tuff där man med vanliga hörlurar kunde få surround ljud. Detta är ett givet köp för mig.

Visa signatur

Sugen på en tråkig ordvits?
Fråga mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splish
En mp3 låt lät som ett live framträdande.

Det kan man göra i winamp med equalizers också.

Visa signatur

Oscar

Permalänk
Medlem

Måste vara svårt att sälja PCI ljudkort idag när man har 7.1 ljud, digitala utgångar och allt vad det heter på mer eller mindre alla moderkort.

OskarB: haha. Det är ju helt omöjligt att spela spel eller lyssna på MP3 med min ALC850 krets

Och priserna på dessa kort visar ju verkligen att dom riktar sig till dom som vill spela in ljud och inte majoriteten som bara vill lyssna på ljud i form av spel och musik. Jag behåller min realtek-krets och sparar 3000:-. Det kan man ju fan få en hel dator för

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Jag vet att det är "lite" överdrivet men behöver man ett nytt ljudkort och man har pengarna så kan man ju lika gärna till dra till med ett bra.
Därimot skulle jag inte vilja ha all skit som följer med. Billigaste modellen duger gott (pågrund av att fronten förstör hela intrycket av nästan alla chassin utan lucka.) Då är ju dyraste modellen som gäller om man ska "hålla på" med ljudmixande och sådant.

Visa signatur

Sugen på en tråkig ordvits?
Fråga mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Måste vara svårt att sälja PCI ljudkort idag när man har 7.1 ljud, digitala utgångar och allt vad det heter på mer eller mindre alla moderkort.

OskarB: haha. Det är ju helt omöjligt att spela spel eller lyssna på MP3 med min ALC850 krets

Och priserna på dessa kort visar ju verkligen att dom riktar sig till dom som vill spela in ljud och inte majoriteten som bara vill lyssna på ljud i form av spel och musik. Jag behåller min realtek-krets och sparar 3000:-. Det kan man ju fan få en hel dator för

Håller med den ljudkretsen är riktigt bra. ALC850. Det duger mycket bra till allt. Sitter med rätt så bra högtalare och hörlurar och det finns inget man kan klaga på. Klockren ljud.

Å andra sidan så måste jag höra hur bra det låter med det ljudkortet innan jag utalar mig mer, men det som jag har nu räcker gott o väl.

Körde med Soundstorm innan nf2 som jag tyckte var helt ok. Men genom att jag uppgraderade till nf4 så fick man Kajan och märkte att ljudet blev bättre, renare med mindre brus. Men man måste höra för att avgöra om det är värt pengarna. Vill även påpeka att jag väldigt nöjd med Soundstorm chipen som var inbyggt i nf2.

Men vill man höra bra ljud så räcker det inte att man kör med billiga högtalare för då hör man inte alla toner.

Kommer försöka att hitta nån butik som har det ljudkortet så man kan få höra. Är bara nyfiken.

Permalänk
Medlem

Otroligt vad fördomsfulla samt negativa alla är om detta ljudkort. Tror ni att era inbyggda ljudkretsar på moderkorten låter bättre eller vad? Jag reserverar mig för uttalande om ljudkortet tills jag har hört på det själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman

Haha, tycker att "Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS, 2399 kronor." är det största skämtet av dem alla, Fatal1ty ljudkort?? Jösses... Får man bättre FPS om man har det ljudkortet?

Eftersom ljudkort drar processor kraft så får bättre FPS med ett ljudkort som inte drar så mycket på prollen.

Om nu detta kort gör någonting speciellt vet jag ej men ditt "skämt" är verklighet.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Otroligt vad fördomsfulla samt negativa alla är om detta ljudkort. Tror ni att era inbyggda ljudkretsar på moderkorten låter bättre eller vad? Jag reserverar mig för uttalande om ljudkortet tills jag har hört på det själv.

Kanske finns en anledning till det? Jag har provat två sound blaster och har haft problem med båda. en kompis har också haft problem med sitt sound blaster.

Visa signatur

Oscar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aspartam
Äh, ljudkort är överskattade enligt mig.
Jag kör mitt genom ett ruttet gammalt Live! 5.1, men har kopplat in min brorsas stereo. Kopplar jag därefter in hörlurarna i stereon får jag mycket bättre ljud än vad min kompis får som sitter med ett Audigy-kort.

Men om din kompis gör samma sak med sitt Audigy-kort?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk

Njä... jag behåller mitt M-Audio Revolution 7.1 ett tag till. Trots ganska usel spelprestanda.

Jag förstår mig inte på det här med en massa digitalt ljudförbättrings-mumbojumbo.
Man vill väl höra musik som artisten och ljudteknikern har tänkt sig, inget annat?

Tack NAD för Tone Defeat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Otroligt vad fördomsfulla samt negativa alla är om detta ljudkort. Tror ni att era inbyggda ljudkretsar på moderkorten låter bättre eller vad? Jag reserverar mig för uttalande om ljudkortet tills jag har hört på det själv.

Drivrutinerna är det som oroar mig och varför skulle dom bryta traditionen och helt plötsligt göra bra sådana....

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nissepelle
Njä... jag behåller mitt M-Audio Revolution 7.1 ett tag till. Trots ganska usel spelprestanda.

Jag förstår mig inte på det här med en massa digitalt ljudförbättrings-mumbojumbo.
Man vill väl höra musik som artisten och ljudteknikern har tänkt sig, inget annat?

Tack NAD för Tone Defeat.

Jo visst. Men om man tycker att det låter bättre efter man ställt in sin EQ så är väll det bra?

Permalänk
Avstängd

Xtreme Music lockar i fingrarna, resten är ju för dyrt för ett ljudkort

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Jo visst. Men om man tycker att det låter bättre efter man ställt in sin EQ så är väll det bra?

Självklart.

Bara jag slipper lyssna så...

Permalänk
Medlem

Förbokat och klart! Har faktiskt bara bra erfaranheter av Creatives ljudkort. Använder bara 2.1 och bara till musik och spel med betoning på spel. Integrerade kretsar (ALC 650, 850, nForce2 osv) har ingenting att komma med i jämförelse om ni frågar mig.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

"FATAL1TY: The Fatal1ty X-Fi delivers the best gaming performance because it has 64 megs of X-Ram on board so it gives a performance boost. It has the best headphone surround for gamers that allow me to locate my opponents easier. Audio cues are very important, especially when I'm competing, but also just for enjoyment when I'm playing for fun. Sometimes when gamers are competing they'll turn off the high quality sound effects to save some frame rates, but then they have a disadvantage because they're not able to pin-point their opponent as easily. The key thing about Sound Blaster X-Fi is that I can leave all the audio effects turned on and still have accelerated frame rates. I worked closely with the top people at Creative, including the Vice President and Chairman and they really did something extra special. It's a purpose built product, the first ever with on board RAM and is 40% faster than the even the X-Fi sound card without the X-RAM."

http://www.game-instructions.com/articles/fatal1ty-interview/...

Visa signatur

E ä e å å i å ä e ö meaning There is a small river and in this small river there is an island .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Förbokat och klart! Har faktiskt bara bra erfaranheter av Creatives ljudkort. Använder bara 2.1 och bara till musik och spel med betoning på spel. Integrerade kretsar (ALC 650, 850, nForce2 osv) har ingenting att komma med i jämförelse om ni frågar mig.

Vart beställde du ifrån?

Visa signatur

Oscar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Otroligt vad fördomsfulla samt negativa alla är om detta ljudkort. Tror ni att era inbyggda ljudkretsar på moderkorten låter bättre eller vad? Jag reserverar mig för uttalande om ljudkortet tills jag har hört på det själv.

Ja, det är intressant att läsa alla visdomsord.

Total dissning av något som garanterat ingen här har testat.

Sen att någon ens nämnde ALC850 i sammanhanget. Var det ett skämt eller? Var tvungen att
använda det integrerade ljudet i en vecka när jag hade beställt mitt nuvarande ljudkort, ett
Audigy2 Platinum eX (kortet utan AC97 codec). Skillnaden är väl ganska enkel att beskriva. Som
natt och dag? Även mitt gamla ljudkort, ett Live från 1999, lät mycket bättre än det integrerade
realtek-skitet (ALC850).

sprucetwig: Tro det eller ej. Alla sitter inte med plasthögtalare. Mina B&W DM604S2
kostade 11000:- nya ifall du är intresserad. De är kopplade till en NAD S300 förstärkare som
kostar 15995:-.

Håller däremot med om att recensionen på tomshardware var under all kritik, som vanligt.
Kortet verkar dock helt klart leva upp till förväntningarna (mina iaf, en del tror väl att det
ska hoppa upp en clown ur det eller något).

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.