köra linux från extern usb-hårddisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2004

köra linux från extern usb-hårddisk

Hej,

har problem med min linuxinstallation, den vägrar att starta när jag vill köra den från en extern usb-hårddisk.
Just nu har jag löst det så att jag har den externa usb-hårddisken (/dev/sda) samt ett internt cf-kort som /dev/hda.

grub och boot-partionen (/dev/sda1) ligger på usb-hårddisken medans / ligger på /dev/hda1.

Swapen ligger på /dev/sda2

"Systemet" ligger till största del på /dev/sda3 förutom /bin /etc och /dev som ligger på /dev/hda1 (jag har symlinkar mellan / och /dev/sda3)
Det här fungerar fint.

Men nu vill jag ta bort cf-kortet och bara köra på hårddisken så jag flyttade över allt till /dev/sda3 (förutom /boot som ligger kvar på /dev/sda1)
Självklart har jag redigerat om fstab så den stämmer med det nya.

Nu startar den upp men jag får kernel panic för att den inte hittar root.
jag har angett root = /dev/sda3 i grub.

Det jobbiga är att den fortsätter en stund till efter kernel panic:en och då hittar den usb-hårddisken, men det är ju försent då.

Någon som vet hur jag får den att inte försöka leta efter root:en innan den verkligen har "hittat" usb-hårddisken?

Säg till om det är otydligt, det är sent och jag är lite småarg..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm, Täby
Registrerad
Jul 2001

Re: köra linux från extern usb-hårddisk

Du måste skapa en initrd (eller liknande) och boota med innan huvudkernelen laddas. Finns lite att läsa här: http://www.linuxforum.com/linux-filesystem/initrd.html

Dock så har de gjort ett nytt system som tydligen ska vara bättre än initrd, men jag kommer inte ihåg vad det heter. Någon som änvänder sig av det kan säkerligen hjälpa till...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2004

tack, ska kolla upp det där.

återkommer om jag får problem

Fick ju självklart problem.

gjorde en initrd med mkinitrd och la till den i grub.
Den kommer till exakt samma ställe. Den vägrar att känna igen /dev/sda3
(och på raden under kernel panic:en så hittar den usb-hårddisken, men då är det ju försent)