Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Apr 2004

Java program till linux

Hejsan.
Vet inte riktigt om denna tråden passar bäst här eller i Programmerings forumet.

Idag började vi att programmera i java i skolan. Självklart så kör skolan ett program som heter jcreator som inte finns för *nix. Läste lite snabbt på jcreators forum och programet verkar inte heller kunna köras genom wine.
Det skulle vara smidigt med ett program som liknar detta eftersom det är det jag kommer köra i skolan, ja ni fattar. Sök lite bland program men jag vet itne vad som är bra.
Hoppas ni kan hitta något bra till mig

Tack på förhand.
//Robert

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004

Jag letade också efter något liknande jcreator när vi kodade java i skolan, men hittade ingenting vettigt (då jag vägrade köra eclipse eller netbeans, då jag satt på 128 MByte minne).
Det närmsta jag kom till var nog scite, som man med lite fifflande kan tvinga köra med autocompletion och grejjer.

Annars tror jag jedit kan vara jävligt kompetent för java, men jag har inte prövat (hittade programmet efter jag hade läst klart kurserna), men du måste kanske tanka något plugin eller så (det är ganska svårt att misslyckas i jedit).

Nåja, lycka till!

Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Apr 2004

Testat både glimmer och scite lite gran. Bara gjort program som visar en text. Fast i både Scite och glimmer så får jag detta felet vid kompilering:

sh: javac: command not found done

Vad är det som gör detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2001

Du har inte java SDK:n installerad.

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Apr 2004

Nu kan jag kompilera. Men programmet jag skrivit:

public class test{ public static void main(String[] args){ System.out.print("this is a test"); } }

Borde väll komma upp i en ruta när jag kör. Men det blinkar bara fram en liten svart ruta. som man inte hinner se om det står något i den.
Vad är detta för fel då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004

Det är inget fel. Den gör exakt vad den blir tillsagd. Skriver ut en text och avslutas sedan direkt. din fönsterhanterar stänger fönstret när programmet avslutas.

Jämför med detta:

import java.awt.*; import java.awt.event.*; public class Test { public static void main (String[]args) { Frame f = new Frame ("Test"); f.add (new TextArea ("Hello world!", 5, 40)); f.addWindowListener (new WindowAdapter () { public void windowClosing (WindowEvent e) { System.out.println ("Bye!"); System.exit (0); } }); f.pack (); f.setVisible (true); System.out.println ("This is a test"); try { Thread.sleep (2000); } catch (Exception ex) {} } }

I am not a politician and my other habits are also good.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Apr 2004

Sakta i backarna nu. Jag har bara haft en lektion än så länge, Som sagt så körde vi med windowsburkar då.
Antar att det är Thread.sleep (värde); som låter fönstret stanna.

Testade att kopiera hela ditt script. och det fönstret blinka bara till där också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004

Script? Man kompilerar och får en binär som java runtime kan exekvera.

javac Test.java
java -cp . Test

I am not a politician and my other habits are also good.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
*
Registrerad
Feb 2004

kdevelop kan man ju köra i om du vill ha en utvecklingsmiljö, dock är den mer avsed för stora projekt.
annars är det valfri editor(helst en med highlittning och som kan hantera indentering)
och sedan kompilera med en terminal, dvs om ni inte skall göra projekt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Nu kan jag kompilera. Men programmet jag skrivit:

public class test{ public static void main(String[] args){ System.out.print("this is a test"); } }

Borde väll komma upp i en ruta när jag kör. Men det blinkar bara fram en liten svart ruta. som man inte hinner se om det står något i den.
Vad är detta för fel då?

Det är precis som det ska...
Ditt program gör inget annat än att skriva ut "this is a test", och efter att du har kompilerat det, så körs det i en terminal, och när programmet är klart så stängs terminalen.
Har du prövat jedit? Det är nog en av de skönaste utvecklingsprogrammen jag har använt någonsin, och då har jag bara använt det för php-utveckling, och jag har hört att den ska vara betydligt bättre för java-utveckling.

Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Apr 2004

Hur skall jag göra för att det skall bli som när vi kör i skolan och programmen visas i dos?
" "texten" press any key to continue..."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm, Täby
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Hur skall jag göra för att det skall bli som när vi kör i skolan och programmen visas i dos?
" "texten" press any key to continue..."

Öppna en konsoll och kör:

javac <programmet.java>
java <programmet>

Inte alls svårt. Bara att skifta mellan konsollen och editorn med t.ex. alt+tab (:p) om du kör grafiskt. Annars rekommenderas screen för konsoller. (Nej, jag är inte mycket för stora utvecklingsverktyg som gör vad ett enkelt redigeringsprogram, konsoll och GNU Make redan gör...)

Visst, det hjälper kanske inte dig, men du kan göra det liknande. Koda och kompilera via editorn, sedan kör du det via konsollen...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2002

BlueJ är faktiskt ganska bra som nybörjar java-IDE...
Den har en egen liten terminal som den skickar output till också, så rutan försvinner inte.
Samt har den en någolunda fungerande debugger.
Den har fö. även ett ganska trevligt UML klassdiagram för att visa de klasser du har i ditt projekt (den ritar dependency linjer osv..)
Samt har den lite annat smått och gott som är jäkligt trevligt att ha.
Problemet är väl att den har (eller kanske hade) en tendens att krasha ibland, men den fungerade ändå i överlag ganska bra.

Nu var det ju ganska länge sedan jag använde den senast, så de kan ju ha ändrat rätt mycket, samt kanske tom. fixat många problem som jag upplevde då, så jag tycker helt klart att du iaf ska testa den.
http://www.bluej.org

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

Jag läser programmering i skolan (Java) och jag sitter och kodar i Vim samtidigt som jag har en extra terminal uppe där jag kompilerar och exekverar programmen jag skriver, fungerar utmärkt.

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.