Rekommenderad BILLIG ny serverhårdvara (CPU + moderkort) för FreeBSD 5.4?

Permalänk
Medlem

Rekommenderad BILLIG ny serverhårdvara (CPU + moderkort) för FreeBSD 5.4?

Börjar bli lite skraj att min gamla P3 käkar hårddiskar.
Så fort jag haft datorn öppen och pillat lite med nån chassifläkt eller whatever (som borde va relativt ofarligt) så har hårddisken fått värsta läsfelen och datorn totalhängt sig. Dessutom har floppyn lagt av helt.

Är lite skraj att det är nåt skumt på gång och vetefan om jag törs stoppa i en helt ny disk (den gamla verkar ha pajat helt nu) i den och låta den vara filserver och lagra ovärdeliga filer

Ifall jag nu skulle köpa en ny extremt billig serverburk att köra FreeBSD på, vad ska jag köpa då?
Är det bäst med Sempron eller Celeron?
Om Sempron, är det fortfarande strul med nForce3, så att det är bättre att välja ett (dessutom billigare) K8T eller vad dom heter? Är ju dumt om inte nätverket funkar direkt, för utan uppkoppling är det svårt att uppdatera med nya drivare etc.

Hoppas nån orkar hjälpa. Vore skönt om nån med FreeBSD 5.4 kan bekräfta att det funkar/inte funkar på nån viss hårdvara som fortfarande finns i butikerna.

EDIT: Verkar ganska bekräftat att Abit KV8 Pro VIA K8T800 Pro ska funka perfekt med FreeBSD, samt att VIA-chipsets är att föredra framför nForce pga att VIA är mer öppet inställda och därmed mer stöd för dom.
Rätt eller fel? Är ett superbilligt KV8 plus en billig Sempron det bästa för en BSD-server kanske?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Hört att ASUS ska passa FreeBSD bra. Detta kan nog vara till hjälp med: http://www.freebsd.org/releases/5.4R/hardware-i386.html

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Hört att ASUS ska passa FreeBSD bra. Detta kan nog vara till hjälp med: http://www.freebsd.org/releases/5.4R/hardware-i386.html

Jo den sidan kikade jag på. Där är dock inte just Sempron listad, men jag tar för givet att den funkar.
Dock står det inget om olika moderkortsmodeller eller olika chipsets.
Har dock hört att "nForce3/4 = problem" medans VIA ska va väldigt säkert och bra.

Verkar som Abit KV8 PRO ska funka bra, så det blir kanske ett sånt.
Dessutom har inte datorbutiken mycket annat till S754 att välja på...
Har aldrig gillat Abit, och ännu mindre VIA, men det är iofs endast grundat på fördomar så det ska förhoppningsvis gå bra ändå

EDIT: VT6122 GB-lan'et som sitter på är iallafall listat, så jag antar att nätverket kommer funka direkt. Men som sagt, har redan hört iallafall en person som fått detta moderkort att funka direkt med 5.4 så det bör ju funka....frågan är om något annat alternativ finns som är klart bättre.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Undvik allt som har med nforce att göra.

http://www.freebsd.org/platforms/amd64/motherboards.html

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

dåligt stöd för nforce i FreeBSD?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av batjohan
dåligt stöd för nforce i FreeBSD?

Nforce-korten betraktas som skräp eftersom de är buggiga, och Nvidia är ju inte direkt hjälpsamma på den fronten.

Sök i mailinglistorna, där finns det gott om åsikter från diverse utvecklare.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

CRAP! >.<

Och nu när mitt Abit AN7 är på ingång till min FBSD-server. :/

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Undvik allt som har med nforce att göra.

http://www.freebsd.org/platforms/amd64/motherboards.html

Hmm...inte många moderkort i den listan

Iallafall har åtminstone en user i ett FreeBSD-forum bekräftat att "Abit KV8 Pro" ska funka, så jag litar på det. Är billigt som fan också och verkar ha fått bra recensioner, plus att det har över ett år på nacken vilket borde räknas som positivt i såna här sammanhang.
Och så är dess VT6122 GB-lan listat i kompatiblitetslistan också.
Antar att ingenting borde kunna strula då....för Sempron måste väl funka även om endast Duron (och alla andra Athlon) nämndes i kompatiblitetslistan.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

De sant.. Nforce-kort är väldigt buggiga, iaf. konsumentkorten..

VIA/SiS/Intel är att föredra när de gäller Linux/BSD-servers.

Permalänk

Ja, Sempron fungerar.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Re: Rekommenderad BILLIG ny serverhårdvara (CPU + moderkort) för FreeBSD 5.4?

Vill bara fråga en sak Feb om du ursäktar. Visst har du övergått från Fedora till FreeBSD? Och isåfall varför för jag sitter själv och ska välja vad jag ska köra? Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Rekommenderad BILLIG ny serverhårdvara (CPU + moderkort) för FreeBSD 5.4?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Vill bara fråga en sak Feb om du ursäktar. Visst har du övergått från Fedora till FreeBSD? Och isåfall varför för jag sitter själv och ska välja vad jag ska köra? Tack för hjälpen!

Ja du, jag är kanske inte rätt person att fråga, men Fedora kändes inte helt stabilt och kändes lite bökigt, men det kan man säkert vänja sig vid.
Tänkte det kunde va kul att testa om jag kunde klara att installera FreeBSD, för det ska ju vara lite tuffare än Linux, typ mer riktig Unix och stabilare och säkrare.
Och det gick som en dans, och allt känns väldigt trevligt tycker jag, så det blir FreeBSD som server för mig. Fedora tror jag inte direkt är något server-OS, men det överlåter jag åt nån annan att svara på. Är ju lite av en testplattform för deras RHES....

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006