Problem med att sätta password för mysql

Permalänk
Medlem

Problem med att sätta password för mysql

Kör senaste stabila versionen av Debian (3.1?)

Installerade om altl idag, gick perfekt, tills jag skulle sätta mysql passwrdet.

skrev:

mysqladmin -u root -p lösenord

får som svar:

Enter password:

jag fattar ingenting, fyller iallafall i samm där och får dom som svar:

mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed error: 'Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: NO)'

Har testat att skriva olika på lösenord och "Enter passowrd" men samma negativa resultat som jag visade ovan. Hur gör jag?

Permalänk
Medlem

För att sätta lösenordet skriver du:

mysqladmin -u root password 'lösenord'

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

root@localhost:~# mysqladmin -u root password 'skrevmittlösenordhär' mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed error: 'Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: NO)'

Har inget med rättigheter att göra?

EDIT: såhär såg filen debian.cnf ut (ligger i /etc/mysql)

# Automatically generated for Debian scripts. DO NOT TOUCH! [client] host = localhost user = debian-sys-maint password = pxb9mBQYyYn9Od1P socket = /var/run/mysqld/mysqld.sock

Permalänk
Medlem

Nu kör jag iofs inte Debian, men det verkar som du redan har ett root-lösenord.
Guide för att nollställa root-lösenordet: http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/resetting-permissions.html.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)