Köpa från USA

Permalänk

Köpa från USA

Grafikkort är ju inte så stora och bör inte vara så dyra i frakt. Men om de skickar det direkt hem åker man ändå på svenskmomsavgifter o skit?

Vet att ex. 6800Gt kostar ca 2000 kr där, ca 700-1000 kr billigare än i Sverige. Men tjänar man verkligen på det?

Läste lite om de som beställt från Honk Kong men har hört ngn myra viska att det är lite skillnad om man beställer från USA. Fast det bästa är väl att beställa från EU antar jag.

Visa signatur

MSI P67A-C45 B3|250GB SSD Samsung|115 GB, SSD Corsair|1TB Samsung F3|Intel Core i7 2600K 3,4GHz|Samsung SyncMaster 27" 1ms P2770FH| Corsair 16GB DDR3 1600Mhz|GeForce GTX 580 1536MB| Windows 8 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Tull + moms tillkommer allt som oftast om du inte har en grym tur.
Sök lite i denna delen av forumet, ämnet har varit uppe ett helt gäng gånger.

Permalänk

Sökte mig runt nu har kollat förut men allt är så förvirrande. Verkar som om man kan be dem skicka det som "gift" eller som en privatperson så slipper man tull +moms. Men ett litet grafikkort bör väl kunna åka igenom obemärkt. Men om jag ber min far gå in i en butik och köpa ett grafikkort så slipper väl han skatten (usa skatten) och sen lägger ner den i väskan och inte säger ngt till tullen så vips :), billigare.

Visa signatur

MSI P67A-C45 B3|250GB SSD Samsung|115 GB, SSD Corsair|1TB Samsung F3|Intel Core i7 2600K 3,4GHz|Samsung SyncMaster 27" 1ms P2770FH| Corsair 16GB DDR3 1600Mhz|GeForce GTX 580 1536MB| Windows 8 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Räkna inte med att "gift"-tricket fungerar. Om tullen endå öppnar ditt paket och hittar kvitto/faktura i det så kommer du få tulla på det endå.
För att något skall trilla igenom tullen så ska det vara väldigt litet eller vara värt under ~400:-
Om din far kilar in i en butik och köper ett grafikkort och sedan tar med det hem i packningen så är chansen mycket större att lyckas

Permalänk
Medlem

Kom dock ihåg att om du har använt produkten under resan så går det inte att tulla den. Det tål att tänkas på om man köper _DYRA_ märkeskläder eller dyra klockor/dyl utanför EU. Öppna då alla förpackningar och hävda att ni har använt det på resan, dagens tips

Visa signatur

"Signatur raderad. Inte denna typ av signaturer på forumet tack! /Najk" - Najk

Permalänk

Ber du affären skriva på paketet att det är värt $25 eller något så behöver du oftast inte tulla. Om paketet kommer bort så får du dock bara $25 i ersättning. Om det är gåva eller ej spelar ingen roll.

Visa signatur

Largo-Sama är din vän.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deztron
Kom dock ihåg att om du har använt produkten under resan så går det inte att tulla den. Det tål att tänkas på om man köper _DYRA_ märkeskläder eller dyra klockor/dyl utanför EU. Öppna då alla förpackningar och hävda att ni har använt det på resan, dagens tips

Det där är inte korrekt, alla varor som du köpt utomlands ska du betala tull och moms för om du tar in dom i Sverige. Oavsett om du använt dom när du vart utomlands. De enda varor du inte ska tulla för är dom som du hade med dig ut ur Sverige.

Hjälper inte heller om en privatperson skickar eller om det skickas som present eftersom även gåvor ska man tulla på så länge värdet inte överstiger någon låg gräns, tror det är 200 eller nåt sånt.

Permalänk

men varför ska man igentligen ta betalt för saker som kommer in i sverige.... man betalar igentligen skatt för Produktets "hemland" och sverige som Land bidrar ju inte med något som igentligen skulle kosta sverige ngt när man köper produkten från en utlandsk affär.... Så... varför tullar sverige? för att staten vill att vi ska konsumera, om alla svenska pengar skull handlas utomlands skulle ju inflation inträffas.... och genom att ha Tull... så vill man bara att du ska förstå att du inte tjännar ngt genom att importera...

detta suger ...

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo

Det där är inte korrekt, alla varor som du köpt utomlands ska du betala tull och moms för om du tar in dom i Sverige. Oavsett om du använt dom när du vart utomlands. De enda varor du inte ska tulla för är dom som du hade med dig ut ur Sverige.

Hjälper inte heller om en privatperson skickar eller om det skickas som present eftersom även gåvor ska man tulla på så länge värdet inte överstiger någon låg gräns, tror det är 200 eller nåt sånt.

Jag vet inte hur många gånger vi har diskuterat detta men.. Jag säger det igen: Alla IT relaterade produkter är tullfria endast MOMS tillkommer på TOTAL priset(pris+frakt) för varor köpta i USA...
/M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det där är inte korrekt, alla varor som du köpt utomlands ska du betala tull och moms för om du tar in dom i Sverige. Oavsett om du använt dom när du vart utomlands. De enda varor du inte ska tulla för är dom som du hade med dig ut ur Sverige.

Hjälper inte heller om en privatperson skickar eller om det skickas som present eftersom även gåvor ska man tulla på så länge värdet inte överstiger någon låg gräns, tror det är 200 eller nåt sånt.

Visst ska allt tullas om man köper prylar och tar in dem i landet. Men hur ska de i praktiken kunna se om jag har köpt en tröja eller om jag tagit med den hemifrån när jag har den på mig vid ankomsten? Samma sak klockor, skor, ja allt möjligt! Jag skulle nog köra på Deztrons tips!

Vidare undrar jag hur tullen ska kunna värdesätta nåt om man nu skulle strunta i att ta upp värdet på paketet. Visst finns det en risk med det också men det kan ju finnas mycket att vinna på det.

Sen om ni köper prylar från USA så har jag undkommit moms och tull då vi anlitat USPS som fraktbolag. UPS tar alltid upp moms och tull för mig iaf. Kan ju vara värt att tänka på..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mieron

Visst ska allt tullas om man köper prylar och tar in dem i landet. Men hur ska de i praktiken kunna se om jag har köpt en tröja eller om jag tagit med den hemifrån när jag har den på mig vid ankomsten? Samma sak klockor, skor, ja allt möjligt! Jag skulle nog köra på Deztrons tips!

Vidare undrar jag hur tullen ska kunna värdesätta nåt om man nu skulle strunta i att ta upp värdet på paketet. Visst finns det en risk med det också men det kan ju finnas mycket att vinna på det.

Sen om ni köper prylar från USA så har jag undkommit moms och tull då vi anlitat USPS som fraktbolag. UPS tar alltid upp moms och tull för mig iaf. Kan ju vara värt att tänka på..

Det är inte alltid så.. Jag har fått betala moms då paketet kommit till sverige av UPS i vissa fall så får man en faktura i efterhand.. Är det inte dags att slopa snacket om tull då denna avgift inte existerar endast moms på it-saker - köper du dock något annat typ musik cd så tillkommer 3,5 % i tullavgift....

/M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mieron
Visst ska allt tullas om man köper prylar och tar in dem i landet. Men hur ska de i praktiken kunna se om jag har köpt en tröja eller om jag tagit med den hemifrån när jag har den på mig vid ankomsten? Samma sak klockor, skor, ja allt möjligt! Jag skulle nog köra på Deztrons tips!

Vidare undrar jag hur tullen ska kunna värdesätta nåt om man nu skulle strunta i att ta upp värdet på paketet. Visst finns det en risk med det också men det kan ju finnas mycket att vinna på det.

Sen om ni köper prylar från USA så har jag undkommit moms och tull då vi anlitat USPS som fraktbolag. UPS tar alltid upp moms och tull för mig iaf. Kan ju vara värt att tänka på..

Det kan de ju inte. Det är ju ditt eget ansvar att se till att du inte snuvar staten på deras inkomster.

Captainmike tullavgiften är ju inte den viktiga avgiften det är ju momsen oftast. 25% kommer man ju inte undan ändå, om varan skickas dvs.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo

Det kan de ju inte. Det är ju ditt eget ansvar att se till att du inte snuvar staten på deras inkomster.

Nope det är tullen genom fraktföretaget som ser till att du betalar momsen..

Jag håller med att tull avgiften inte är den största avgiften men det är fel att ta upp en avgift som inte finns för IT-relaterade varor.. rätt skall vara rätt....

/M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CaptainMike
Nope det är tullen genom fraktföretaget som ser till att du betalar momsen..

Jag håller med att tull avgiften inte är den största avgiften men det är fel att ta upp en avgift som inte finns för IT-relaterade varor.. rätt skall vara rätt....

/M

Nej inte om du reser från USA till Sverige, då finns inget fraktföretag i ordets rätta bemärkelse, det skulle vara flygbolaget men inte heller de ser till att du betalar momsen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo

Nej inte om du reser från USA till Sverige, då finns inget fraktföretag i ordets rätta bemärkelse, det skulle vara flygbolaget men inte heller de ser till att du betalar momsen.

Det är rätt men det är lite offtopic då den som skapade tråden frågade hur man beställer från USA .... inget annat...
du kan ju alltid köpa en biljet åka till USA, köpa varan och sedan åka hem men det lär bli ganska dyrt ..

EDIT: Jag såg att det var en annan som tog upp exemplet som ElDiablo skrev -> så du har rätt .. men jag menade endast handel mellan Sverige och USA som topicen var ....

/M

Permalänk
Medlem

Hur det går till när man fraktar paket har man sett på tv. Man tar det man vill ha skickar resten dit det ska. Blev av med batterier till en rc bil för 50 bucs en gång. Företaget ersatte dem naturligtvis. Det var ett stort hål lådan skärt med en kniv. Synd att personen inte skar hål i batterierna så den fick syra på händerna. Det här är riskabelt. För ett par år sen funkade "gift". Nu har reglerna skärpts och det är inte alls lätt. Om någon kan köpa det åt dig så det inte ligger någon faktura i paketet, då kan det fungera...

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Jag beställde en massa grejer från USA för några veckor sedan för nästan 2000kr från smalljoes.com som andvänder USPS . Fick ett jävla stort paket men det blev ingen moms lr nåt så det verkar rätt säkert att beställa via USPS

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk

Läste på Smalljoes.com angående deras policy....

"..Note that it is illegal for us to declare your shipment as a gift - please don't ask us to do so. The customer is responsible for any duties or taxes associated with retrieving the shipment through local customs. "

så gift lär inte funka....

/M

Permalänk

är det någon som vet något igentligen.... ni bara motsäger varandra... brukar någon beställa från usa och vet hur det ligger till igentligen!?

Visa signatur

//el Bulto

Permalänk
Avstängd

jag brukar beställa från usa ganska ofta och SÅHÄR ligger det till (tror jag hehe...)

jag läste en massa innan jag började skicka saker och har även åkt på den här momsen

är värdet på paketet under 700kr tror jag det var (går att kolla på tullens hemsida) så slipper man moms vare sig det är gåva eller inte

sen finns det specilla krav för vad som kan ses som gåvor finns också att läsa på deras hemsida

att be företag i usa skicka som "gift" är nog ganska döfött eftersom dom i värsta fall sätter sig själv i en massa problem och det tror jag inte dom vill

när jag har beställt prylar från usa har jag gjort det via en polare som bor där så har har beställt sakerna från usa sen skickat dom till sig och sedan själv skickat dom till mig

vi brukar bara skriva "used computerparts 40 dollar" eller likn och jag har sluppit moms alla gånger

enda gången jag fått momsen är 1a gången när vi provade då visste vi inte om det här med momsen och mycket riktigt kom en avi hem med 700kr för att hämta ut paketet

man kan ha tur att dom inte kollar paketet så det slinker igenom men jag har aldrig idats chansa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CaptainMike
Läste på Smalljoes.com angående deras policy....

"..Note that it is illegal for us to declare your shipment as a gift - please don't ask us to do so. The customer is responsible for any duties or taxes associated with retrieving the shipment through local customs. "

så gift lär inte funka....

/M

Givitvis hade jag läst det och jag var faktiskt beredd på att betala moms men jag fick ingen . Så jag antar att det går att slippa det om man det skickas via usps vilket en annan här även har skrivit

det skickas hem till dörren också vilket är trevligt

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av demonclaw
Givitvis hade jag läst det och jag var faktiskt beredd på att betala moms men jag fick ingen . Så jag antar att det går att slippa det om man det skickas via usps vilket en annan här även har skrivit

det skickas hem till dörren också vilket är trevligt

Jag skulle inte ropa hej riktigt än demonclaw. När jag beställde minnen från USA kom först minnena i ett paket och sedan kom en faktura från UPS/tullen med momsen 3 veckor senare.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silly Bear
jag brukar beställa från usa ganska ofta och SÅHÄR ligger det till (tror jag hehe...)

jag läste en massa innan jag började skicka saker och har även åkt på den här momsen

är värdet på paketet under 700kr tror jag det var (går att kolla på tullens hemsida) så slipper man moms vare sig det är gåva eller inte

sen finns det specilla krav för vad som kan ses som gåvor finns också att läsa på deras hemsida

att be företag i usa skicka som "gift" är nog ganska döfött eftersom dom i värsta fall sätter sig själv i en massa problem och det tror jag inte dom vill

när jag har beställt prylar från usa har jag gjort det via en polare som bor där så har har beställt sakerna från usa sen skickat dom till sig och sedan själv skickat dom till mig

vi brukar bara skriva "used computerparts 40 dollar" eller likn och jag har sluppit moms alla gånger

enda gången jag fått momsen är 1a gången när vi provade då visste vi inte om det här med momsen och mycket riktigt kom en avi hem med 700kr för att hämta ut paketet

man kan ha tur att dom inte kollar paketet så det slinker igenom men jag har aldrig idats chansa

Det finns en fara med att skriva ett väldigt lågt värde och det är då paketet kommer bort då får du endast 40 dollar i ersättning oavsett det egentliga värdet....

/M

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
Jag skulle inte ropa hej riktigt än demonclaw. När jag beställde minnen från USA kom först minnena i ett paket och sedan kom en faktura från UPS/tullen med momsen 3 veckor senare.

Ok vi får väl se men det har snart gått över 3 veckor . Fast då antar jag att bara handlar om tur om man slipper det

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk

Ja du tjänar på det. be dom bara skriva "Gift" eller "gåva" eller "beg" på så slipper du momsen! funkat för mig alla ggr ! dock har ja beställt ifrån asien osv.
Tullen på 3% kommer du dock inte undan, du kan alltid be dom skriva ner värdet på paketet med så blir tullen mindre, men då får du inte heller lika mkt i ersättning ifall paketet pajar eller försvinner, men det händer mkt sällan.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar