DisplayPort snart en standard?

Permalänk
Melding Plague

DisplayPort snart en standard?

<font style="font-size: 10pt"><b>DisplayPort snart en standard?</b></font> <small class="small">onsdag 24 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20050823195822.htm..." target="_blank" >X-Bit Labs</a> rapporterar att den kommande standarden DisplayPort har lämnats över till VESA (Video Electronics Standards Association) för de slutgiltiga detaljerna när det gäller certifiering och dylikt.
<br />
<br />DisplayPort är en rätt bred standard när det gäller överföring av ljud och bild när det gäller datorer och LCD-tv. Den är utvecklad för att följa med marknadens krav på bandbredd i och med nya standarder inom både ljud och bild (HDTV exempelvis).
<br />
<br />Många datortillverkare har varit med och utformat standarden, bland annat ATi, Nvidia, 3DLabs, Samsung och HP. Ian Miller som är ledamot hos VESA sade nyligen detta:
<br />
<br /><I>"The plan in May was to submit a comprehensive version of the interface proposal to VESA during the third quarter for ratification and adoption,</i>"
<br />
<br />När standarden kan komma att hittas på grafikkort och ljudkort återstår att se, men VESA innehåller talesmän från samtliga stora tillverkare, så möjligen dröjer det inte alltför länge. Läs mer hos <a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20050823195822.htm..." target="_blank" >X-Bit Labs</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Schysst med hur många standarder som helst. Kul med grafikkort med VGA, tvout, Displayport, DVI. Blir änna lite trångt.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arneball
Schysst med hur många standarder som helst. Kul med grafikkort med VGA, tvout, Displayport, DVI. Blir änna lite trångt.

Mest troligt så lär dom skicka med adapter så där bara är 2st Displayport på grafikkortet och sen får man använda adapters för att omvandla till VGA eller DVI. Precis som dagens DVI till VGA.

EDIT: Hur blir det med HDMI då ? Ska den bort nu innan den ens knappt hunnit komma eller ? Eller är detta endast för datorer?

Har förr mig att jag läste att HDMI inte klarade av 1080P utan 1080i var det högsta.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

HDMI är både ljud och bild, tycker dom kan bygga vidare på den standarden så kan datorer och tv, dvd, sammanfogas lite..

Visa signatur

The man, the concept
AMD 3200+ @ 2500Mhz - Asus A8N32-SLI Deluxe - 2x512mb Crucial\Ballistix - Geforce 6800GS - Hyundai L90D+ 2xRaptor 36GB@Raid0

Permalänk
Avstängd

Analog överföring borde väl utrotas vid det här laget?

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni missade det absolut viktigaste.

Citat:

Known as DisplayPort, the interface specification will accelerate the adoption of protected digital outputs on PCs to broadly support viewing of high definition and other types of protected content through an optional content protection capability, while enabling higher levels of display performance

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

intetsägande citat

Citat:

"The plan in May was to submit a comprehensive version of the interface proposal to VESA during the third quarter for ratification and adoption,"

Och vad hade detta citat egentligen för substansvärde alls i nyheten?

/ PowerSupply

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Glömsk

Happ, ett till jävla koperingsskyddat skitgränssnitt. Bojkott!

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

"Det bästa med standarder är att det finns så många att välja mellan"

Fö tror jag bildskärmen kan vara ett av de enklare ställena att komma åt kopieringsskydd i framtiden. Där måste det garanteras dekrypteras innan det visas på skärmen, vilket ju inte behöver ske i datorn om de konstruerar systemet "smart". Nån duktig människa får löda på några grejer på en bildskärm och föra in signalen i datorn igen i okrypterad form, rippa och dela med sig av.

Permalänk
Inaktiv

Ja är det mer kopierings skyll då håller jag med.. Bojkott!
HDMI ger ju inte någon fördel över DVI-D (kvalitetsmässiget), och därför har jag tyckt det varit mer eller mindre skit. Tycker det är för mkt svammel med nya standarder hit och dit. Bestämma sig för en och köra på den borde de.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Happ, ett till jävla koperingsskyddat skitgränssnitt. Bojkott!

Absolut! We don't need no thoughts-control!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

men varför va inte DVI bra då?!

edit, om jag förstått rätt kommer det va som scart fast för digitala grejer.. stämmer det?! och om det kan föra över ljud, är det verkligen lönt att sätta det på grafikkort/bildskärm?

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Avstängd

Bandbredden är för låg.

Känner mig inte rädd för kopieringsskydd. Det har än så länge inte funkat att göra ett skydd som håller folk borta längre än någon månad. Bli säkerligen så nu också.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
Ja är det mer kopierings skyll då håller jag med.. Bojkott!
HDMI ger ju inte någon fördel över DVI-D (kvalitetsmässiget), och därför har jag tyckt det varit mer eller mindre skit. Tycker det är för mkt svammel med nya standarder hit och dit. Bestämma sig för en och köra på den borde de.

HDMI har väl 5 Gbps bandwidth (hdtv behöver cirka hälften), medans DVI har 1.65 Gbps?

Stämmer det så lär vi i framtiden få se större skillnader än vad vi gör nu.

Edit:

Läst just att även dvi klarar 1080p i single-link men att det är ett sånt gränsfall så inte alla produkter klarar av det. Så innan DVI är utdöd så lär vi hinna se ett par standarder komma och gå.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit