OS X x86 + Extern Hårddisk?

Permalänk

OS X x86 + Extern Hårddisk?

Är det möjligt att installera OSX X86 på en extern hårddisk? Alla tutorials jag hittar börjar så här:

dd ... of=/dev/hda

Nja, säger jag. Vill helst ha kvar min interna hårddisk. Nån som vet /har bra länk till tutorial? Vore ju kul att testa OS X och jag har en extern 40gigare liggandes här ändå...

Visa signatur

Jag har ingen signatur.

Permalänk
Medlem

Fråga Apple, om du har en laglig version så kan du fråga Apple annars har du en olaglig version.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

plocka ut disken ur den istället annars och koppla in direkt..

Permalänk

/dev/sda kanske?
Kan du mounta din externa hd? Om du kan det så vet du vilken enhet den hamnar som.

EDIT: Sen gäller det även att du kan boota från usb-kille också, eller att du mecka lilo/grub att kunna prata usb.

Permalänk

Problemet är inte att jag inte vet hur jag ska kopiera över disk-imagen. Jag undrar om det kommer gå att boota den. Jag har windows xp på den just nu (den satt internt förut) och xp hänger sig / kraschar om man försöker boota från den. Jag har läst nånstans att xp inte kan boota från en usb-enhet, men mac os x brukar ju vara lite mer genomtänkt så det kanske kan?

Visa signatur

Jag har ingen signatur.

Permalänk
Medlem

En disk-image kan du alltid skriva ut på en disk med dd (kommandot, finns för windows me).
Syntax är: dd if=dinfil.img of=dindisk bs=1M

Om det har boot-info så skriver du bara ut på en fysisk disk. Vill du ha på en partition så tar du helst bort boot-infot annars skrivs dina partitioner över.
dd if=dinfil.img of=dindisk/dinpartition skip=63 bs=1M

Ps. Apple har ett filsystem som kallas AF. Och för att boota behövs det som alltid en primär partition

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Okej tack. Det skadar ju inte att prova. Ska göra det nu. Keep your fingers crossed

Visa signatur

Jag har ingen signatur.

Permalänk
Medlem

Det sugiga med OS X x86 är att SSE2 är minimum och SS3 om allt ska fungera problemfritt. lite iriterande annars hade det inte sutit fel på min daul opteron men dom har bara SSE2.

EDIT:
Hittade just en patch till kernel som fixar SSE3 så SSE2 kan ta hand om det. Skulle fugnera utmärkt vad jag läst. Sedan vet jag itne om man kan få tag i OS X lagligt, typ som beta testing eller nåt.

Så uppmanar inte till nåt olagligt men det borde ju gå å få tag på i laglig väg men kostar nog en slant vad jag läst då man kan lisa x86 maskiner med OS X från apple men då krävs det säkert att man håller på med mjukvaru utveckling å skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Så uppmanar inte till nåt olagligt men det borde ju gå å få tag på i laglig väg men kostar nog en slant vad jag läst då man kan lisa x86 maskiner med OS X från apple men då krävs det säkert att man håller på med mjukvaru utveckling å skit.

hur skulle den lagliga vägen se ut? den dator som hyrs ut av apple som är intelbaserad och som säkerligen har med skivor med OSX X86 hyrs inte ut till vem som helst. och så fort du installerar det på nått annat än en intel-mac så äre olagligt. så är nog svårt att få det till att bli lagligt med annan hårdvara.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Hedersmedlem

Läs §7 i reglerna.

*tråd låst*