Permalänk

Verktyg för att kompilera.

Nyss gått över till kubuntu från XP. Trivs bra, men står och stampar. När jag ska kompilera så saknar jag verktyg för verktyg. Fick till slut ordning på kommandot "make" genom att installera headers. Strax efter kom build-essential att behövas. Det tar många timmar det här - hade iofs väntat mig det. Men det är svårt när man inte vet vad man behöver för grund att stå på för att slippa de mest grundläggande error-meddelandena vid kokmpilering.

Dessutom kräver paket tidigare insattser. Som exempel när jag skulle installera xmms - krävde bla pyton, som i sin tur krävde c+, osv...

Jag skulle vilja be någon att skriva ihop en vettig lista på paket att trycka in i burken så fort distron är installerad. Gärna sorterad i en vettig ordning så att tex pyton inte kommer före c+ osv.

Måhända att det är ett hästgöra att skriva ihop en sådan lista som är oberoende av distro, men skulle vara till stor hjälp då det är betydligt enklare att försäkra sig om att de grundläggande verktygen redan är installerade, ist för att under kompileringen behöva gå tillbaka tre steg och installera verktygen för kompileringen.

Hoppas någon tar sig an det här.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

men om du kör kubuntu så använder du väl apt-get?
och den installerar ju i sin tur allt i rätt ordning.

Permalänk

Kör kubuntu för att komma in i det... Vill lära mig allt från grunden men ändå ha möjlighet att ta genvägarna när jag inte reder ut det. Skulle vilja byta till en lite mer basic linux - distro lite senare när jag lärt mig lite mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcus_hbg
Kör kubuntu för att komma in i det... Vill lära mig allt från grunden men ändå ha möjlighet att ta genvägarna när jag inte reder ut det. Skulle vilja byta till en lite mer basic linux - distro lite senare när jag lärt mig lite mer.

I princip alla distar kör med pakethanterare för att installera saker. Att kompilera själv är meningslöst om det verkligen inte behövs.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
I princip alla distar kör med pakethanterare för att installera saker. Att kompilera själv är meningslöst om det verkligen inte behövs.

... och alla "riktiga" distar har alla paket som behövs för att kompilera själv i base-repositoriet.

Permalänk

Oavsett vad disten har har för finesser så står jag där likväl med näsan lång när jag hittar något jag behöver kompilera själv...

Lämnade windows just för att jag inte skulle bli påprackad massa skit, eller mindre skit. Vill kunna ha full koll på vad jag trycker in i burken.

Permalänk
Medlem

det verkar som om du valt fel dist i så fall.

kolla i den översta (klistrade) tråden här på forumet för hjälp.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcus_hbg
Oavsett vad disten har har för finesser så står jag där likväl med näsan lång när jag hittar något jag behöver kompilera själv...

Lämnade windows just för att jag inte skulle bli påprackad massa skit, eller mindre skit. Vill kunna ha full koll på vad jag trycker in i burken.

Men nu ladda du ner en desktop dist och istället för en xmms binär på några hundra kb har du fått dra ner väsentligt mer. Kör du med pakethanteraren får du även genvägar till start-menyn och andra små finesser fixat.

Som sagt om detta är ditt första system utanför XP bör du använda de hjälpmedel som finns för att hela äventyret inte ska sluta i megafrustration.

Vågar nästan lova att de allra flesta program du letar efter redan finns förkompilerade och färdiga att hämta med apt-get.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Men nu ladda du ner en desktop dist och istället för en xmms binär på några hundra kb har du fått dra ner väsentligt mer. Kör du med pakethanteraren får du även genvägar till start-menyn och andra små finesser fixat.

Som sagt om detta är ditt första system utanför XP bör du använda de hjälpmedel som finns för att hela äventyret inte ska sluta i megafrustration.

Vågar nästan lova att de allra flesta program du letar efter redan finns förkompilerade och färdiga att hämta med apt-get.

Nu var det ju just det jag inte ville - få finnesser på köpet. Vill jag ha en genväg eller annan finnes, så gör jag den själv och lägger den var jag vill. Iaf när jag lärt mig det, och det är just det jag är ute efter.

Och tubgirl: Vilken dist jag kör spelar väl ändå mindre roll...? Vad hindrar kubuntu mig från att göra? Och att det dessutom ger möjlighet till att ta genvägen med apt-get tex klagar jag inte på. Det jag vill är att succesivt klara mig själv; utan hjälp av pakethanterare, fancy blinkande gränssnitt och finnesser jag inte bett om. Såsmåningom siktar jag på en blackbox och en miniminimal fönsterhanterare.

Måhända att jag är obstinat nu, men är ute efter att lära mig att kompilera och hantera systemet genom en shell. Vilka fördelar sen kubuntu har med tex apt-get hör inte hemma i det jag bad om...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcus_hbg
Såsmåningom siktar jag på en blackbox och en miniminimal fönsterhanterare.

sudo apt-get install blackbox

välj blackbox session i gdm, tuta och kör.

en annan fördel med pakethanteraren är att du slipper hålla koll på vilka libs, program etc som du behöver uppdatera. slänger du in allt för hand vet du till slut inte vad du installerat och att då göra system uppdateringar lär bli rätt tråkigt.

Permalänk
Medlem

Det enklaste är väl att kolla vad för dependencies det du vill ladda ner har, och sedan kolla på dessa efter dependencies osv. osså börja plocka ner när man hittat "rooten" sas
Om du nu prompt vill ha blykoll på allt

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

jag menar att om du bara är ute efter att lära dig pilla med linux i allmänhet så är det nog lättare att börja från scratch och bygga uppåt än att ta en 'nästan-windows' dist och skala av.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

tva: just det jag ville undvika - att söke efter dependencies efter dependencies efter dependencies... Vill ha en grund att stå på, ist för att ägna timme efter timme efter att hitta "rooten". Inbillar mig iaf att det mesta av all mjukvara står på en grunläggande samling av dependencies. Har jag fel? eller kommer denna grund att vara hur många gb som helst? Tack för svaret iaf - åt det hållet jag vill ju...

tubgirl: E med på ditt resonemang och det är inte fel, men inte rätt heller i mitt fall. Vill ju kunna använda burken till dagliga behov tills att jag lärt mig iaf. För att köra dualboot med xp kommer inte på fråga - alldrig microsoft igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcus_hbg
tva: just det jag ville undvika - att söke efter dependencies efter dependencies efter dependencies...

Just på grund av det som det finns pakethanterare
Du vill alltså inte ha en pakethanterare utan göra allt själv, men gärna ha något som håller ordning på dependencies och slippa göra det själv…
_Lite_ knepig situation… …men sök på ubuntulinux efter något tips om ett "grundpaket" som är mer än std eller base

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Just på grund av det som det finns pakethanterare
Du vill alltså inte ha en pakethanterare utan göra allt själv, men gärna ha något som håller ordning på dependencies och slippa göra det själv…

*lol* Ja, ha kakan och äta upp den. Nej, vill inte ha något program för att hålla koll på dependencies men en lista av program för att kunna trycka in stdprogram, om jag sedan stöter på ett lite mer udda prog som kräver att jag fördjupar mig i dess dependencies så är det helt ok.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
_Lite_ knepig situation… …men sök på ubuntulinux efter något tips om ett "grundpaket" som är mer än std eller base

Precis vad jag letat med ljus och lykta efter, men inte hittat. Därför postade jag inlägget här.

Permalänk
Medlem

man kan ju dualboota olika linuxdistar (eller *bsd) istället om man vill det...?
dela av en extra partition, kör ubuntu på ena och lfs på andra.
eller kör du igång en viruell maskin och kör en extrainstans.(?)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

För att gå OT. En sådan här tråd får mig att fundera, varför tror folk att de får långt skägg, långt hår och guddomlig kunskap om *nix för att de klarar av att använda maketools? Det är ju knappt så att ens någon av de riktigt stora inom linux använder distar utan pakethanterare.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcus_hbg
Precis vad jag letat med ljus och lykta efter, men inte hittat. Därför postade jag inlägget här.

Plocka ner / uppdatera "toolchain" GCC4 och glibc (build essentials) via pakethanterare så borde ju väldigt mycket grundläggande komma ner.
Efter det borde du få ganska små "listor" att komplettera manueltl med vid behov.
Fast det är en garantilös idé bara

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
För att gå OT. En sådan här tråd får mig att fundera, varför tror folk att de får långt skägg, långt hår och guddomlig kunskap om *nix för att de klarar av att använda maketools? Det är ju knappt så att ens någon av de riktigt stora inom linux använder distar utan pakethanterare.

Undrar faktiskt det samma. Bara för att man kör Open Source får man knappast guldmedalj för att kompilera sina program själv. Många som kört Windows och går över till BSD/*unix lever i illusionen att allt man ska göra ska vara så hightech och komplicerat som möjligt.

Det är lite av en Windows sjuka att söka upp programmets hemsida och där ladda från. Det huvudsakliga detta leder till är att användaren lägger tid på att mecka med datorn för att få saker och ting att fungera istället för att använda den. Ubuntus pakethanteringssystem är ett av OS'et främsta förtjänster så varför inte använda det?

Permalänk
Medlem

Jag gillar att kompilera mina egna program för att det känns som att det blir rätt gjort då.
Jag är rätt ny till Linux om ni undrar.

Skämt åsido, är inte program som är kompilerade på ens egen dator anpassad för just dom förutsättningarna som gäller och kör bättre?

Ser dock ingen anledning till varför du inte kan låta ett program hålla koll på dina dependencies, varför inte gå rakt på LFS om du vill krångla till det?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Jag gillar att kompilera mina egna program för att det känns som att det blir rätt gjort då.
Jag är rätt ny till Linux om ni undrar.

Skämt åsido, är inte program som är kompilerade på ens egen dator anpassad för just dom förutsättningarna som gäller och kör bättre?

Ser dock ingen anledning till varför du inte kan låta ett program hålla koll på dina dependencies, varför inte gå rakt på LFS om du vill krångla till det?

Jo det finns säkert en och annan millisekund att spara Om nu är så het på att kompilera kan man ju t.ex. köra gentoo och genom deras pakethanterare emerge hålla koll på dependencies.