Arbetsgrupp eller domän vid XP-install?

Permalänk
Medlem

Arbetsgrupp eller domän vid XP-install?

Ska köra BSD-server som delar ut filer med Samba till två dual-boot klienter med Linux/XP på bägge. Allt bakom en router.

Vad ska jag välja när jag installerar XP, när den frågar om datorn ska vara medlem i en arbetsgrupp eller medlem i en domän???

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Arbetsgrupp.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

Ok, så domän väljer jag aldrig i Windows?
Tänkte att när man slänger in BSD/Linux så får man ju välja domän vid installation (eller i nån config-fil efteråt) och tänkte då välja samma påhittade lokala domän på dom, men XP-burkarna kanske jag ska skita i det helt, det kanske inte behövs?
Eller kan man välja att skriva in en domän senare i XP och ha det också, samtidigt som man är med i en arbetsgrupp?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Du kan köra vilket som, och det beror på vad du har för behov. Kör du Samba som PDC (primary domain controller) vilket fungerar finfint att göra om man vill, så får du en centraliserad inloggning där authentisering görs mot lösenordsdatabasen på servern. Denna kan vara en vanlig passwd-fil, nått LDAP-aktigt, NIS, eller vad du vill.

Om du däremot vill göra det enkelt och lätt för dig, kör på arbetsgrupps-läge. Då authar du primärt mot kontona på de enskilda arbetsstationerna.

W

Permalänk
Medlem

Ok, tack

Så jag bör köra arbetsgrupp vid XP-installen.
Men kommer det påverka vad jag bör göra på mina dualboot Linux-klienter, eller BSD-servern som kommer köra Samba? Måste jag ändra massa på dom för att XP ska connecta som arbetsgrupp, eller är det skit samma?

Och domän skippar jag alltså helt för XP då? BSD och Linux-burkarna kan få tillhöra en domän ("hemma" eller vad den nu kan få heta) men XP får va helt utan då alltså....korrekt eller?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Du kommer inte behöva ändra nånting om Samba är konfigurerad rätt. Om du bara delar ut mappar på BSD-burken kommer du kunna nå dem från XP-installationen som från vilken annan dator som helst.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

Låter bra
Då skippar jag domän helt i XP då, så får dom andra burkarna va själva i sin domän

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006