Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

Tangentbordslayout i OS X

Jag satte mig för att börja på att skriva ett inlämningsarbete i LaTeX idag (med hjälp av auctex i emacs) för första gången i OSX. Efter ett tag blev jag så irriterad på den svenska keyboardlayouten som jag har att jag var tvungen att slå på något för att avreagera mig. Att skriva \ tar hur jäkla lång tid som helst när man måste trycka alt+cmd+7. Även {} är jobbiga, men inte riktigt lika eftersom man kan skriva båda samtidigt och spara lite tid.

I kort så skulle jag vilja ha en mer normal svenska tangentbordslayout. Går detta att fixa när ingen alt-gr finns? Hjälp!

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003

finns det inte nått specialcharacters-prog du kan köra och bara klicka in dom? (som många wysiwyg-editorer har)

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

Använd Swe-PRO.

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2002

Re: Tangentbordslayout i OS X

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggles
Jag satte mig för att börja på att skriva ett inlämningsarbete i LaTeX idag (med hjälp av auctex i emacs) för första gången i OSX. Efter ett tag blev jag så irriterad på den svenska keyboardlayouten som jag har att jag var tvungen att slå på något för att avreagera mig. Att skriva \ tar hur jäkla lång tid som helst när man måste trycka alt+cmd+7. Även {} är jobbiga, men inte riktigt lika eftersom man kan skriva båda samtidigt och spara lite tid.

I kort så skulle jag vilja ha en mer normal svenska tangentbordslayout. Går detta att fixa när ingen alt-gr finns? Hjälp!

Att folk är vana vid pc-tangentbord är svårt att göra något åt.
Att trycka in opt+shift+7 tar ju ingen längre tid än att trycka opt+7
Man använder ju vänsterhandens fingrar ändå.

För er som inte vet, option(opt) är alt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

programmering är ju rent av livshotande utan amerikansk tangentbord. skaffa ett sådant!

alternativt kan man flytta vissa av de mest använda tecknen till lite bekvämare positioner...

bitte kein Hotlinking!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2001

Eller så använder man en customlayout. Har hittade en, var vet jag inte, men denna mappar iaf om tangentarna så de beter sig som på ett "vanligt" tangentbord. Vad nu vanligt är ... Nåväl:

http://macmac.mine.nu/~jocke/dump/swedishEnhanced.keylayout

Denna lägger du i ~/Library/Keyboard Layouts

Lycka till!

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
programmering är ju rent av livshotande utan amerikansk tangentbord. skaffa ett sådant!

alternativt kan man flytta vissa av de mest använda tecknen till lite bekvämare positioner...

Programmering utan Dvorak/Svorak med Magnus layout är livshotande!

Magnus layout: http://wiki.aoeu.info:2502/aoeuinfo/show/Magnus+layout

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

jag lade ner svorak eftersom copy-paste hamnar så tokigt...

annars nöjer jag mig med att ha / på altgr-minus och byta plats på esc och §.
ibland har jag även lite annorlunda ordning på insert/delete/home/end-kanpparna.

bitte kein Hotlinking!