Fakturering, hur går det till?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Nov 2004

Fakturering, hur går det till?

Jag ska sälja lite datorprylar och det är ett företag som är intresserad. De ber mig att fakturera dem. Jag är en privatperson och har ingen aning om hur det nu går till att fakturera. Är det bara att skriva ett ett kvitto? och isåfall hur skulle ett sådant se ut?

Tacksam för svar!

This plan is so perfect, It's retarded!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2004

Om jag inte är helt ute och cyklar så finns det en mall i Excel för en faktura. Med faktura har företaget också normalt 30-dagar på sig att betala men om man kan skicka en faktura som privat person har jag ingen aning om

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Oslo
Registrerad
Jun 2001

Du bör ha F-skatt för att fakturera företaget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Nov 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Du bör ha F-skatt för att fakturera företaget.

Jag har inte F-skatt, så jag kan inte fakturera dem? varför ska man ha F-skatt btw?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2003

Med F-skatt så betalar den som fakturerar moms på totalsumman.

Om du t.ex. säljer något för 1000:- så ska du betala 200:- till skattemyndigheten, för att kunna göra detta måste du ha F-skattsedel.

Det företag som köper prylarna av dig, kan senare kvittera ut 200;- ifrån skattemyndigheten istället.

Om du har f-skatt, kan du således inte skriva en faktura, det är också mycket vanligt med bedrägerier inom detta, dom får prylar men ger fasen i att betala fakturan, det är inte bedrägeri utan helt enkelt utebliven betalning, skillnaden är hårfin om du jämför om det skulle varit mellan privatpersoner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2004

Det räcker med ett kvitto. De vill bara ha ett underlag för transaktionen.
Men sen kanske de är slöa som vill att du ska fakturera dem eller så ligger det i deras rutiner.

Men prata med dem och skriv ett kvitto med kopia så ordnar det sig. Sen betalning ordnar ni nog på ett bra sätt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
08-land
Registrerad
Jun 2004

Är jag helt fel ute om om att anse att vem som helst kan skicka en faktura till ett företag men om man inte är momsregistrerad så går det inte att lyfta någon moms för fakturan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklasf
Är jag helt fel ute om om att anse att vem som helst kan skicka en faktura till ett företag men om man inte är momsregistrerad så går det inte att lyfta någon moms för fakturan?

Fakturan i sig kan väl vem som helst skicka, men det ska framgå på fakturan om fskatt finns eller inte samt momsreg-nr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Nov 2004

tack för alla svar jag tror det löste sig. De behövde tydligen bara ett kvitto som betalningsunderlag...