Trådlöst internet i Ubuntu...

Permalänk
Medlem

Trådlöst internet i Ubuntu...

Finns det någon trevlig guide för hur man får igång sitt trådlösa nätverkskort (D-Link DWL-G5 20+ och routern DI-624+) till Ubuntu?

Eller kanske t.o.m någon person här som vet hur man skall gå till väga? Tror jag har ställt in korrekt i "nätverks" inställningarna.
Kan nog tyvärr inte ge mer info.. det är 5.04 versionen utav ubuntu.

Permalänk
Medlem

kan vara värt att ögna genom lite forum, kanske nån som hittat nåt
http://www.google.se/search?q=wireless+ubuntu+D-Link&start=0&...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jo, men det är ju så mycket roligare att irretera er Skall kolla runt lite.

Permalänk
Medlem

Kör du med WEP på? Det kan strula till det lite på vissa kort i linux.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem

520+ har ett ti-chip om jag inte minns fel. leker inge vidare med linuxm tyvärr...
kolla in modulen tiacx100, det är ett gott försök iaf.

det finns en (eller flera) trådar om wlankort för linux här på forumet, sök rätt på dem.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Får se om det funkar bättre om jag stänger ner WEP. Det är synd att det skall vara så himmla svårt att få igång det här. Hade det inte varit för det här så hade jag nog börjat använda Linux mycket mer frekvent.

Permalänk
Medlem

problemet är att ti inte släpper drivare till sina produkter eller låter någon få en sportlig chans att göra det själv...

byt till en annat kort om du vill att det ska funka bra.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Jo, men det är ju så mycket roligare att irretera er Skall kolla runt lite.

asch, det var ju inte så jag (kungen av dumma frågor) menade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
520+ har ett ti-chip om jag inte minns fel. leker inge vidare med linuxm tyvärr...
kolla in modulen tiacx100, det är ett gott försök iaf.

det finns en (eller flera) trådar om wlankort för linux här på forumet, sök rätt på dem.

har läst att det skiljer i chip på Dlink vilken marknad de är för, kort sålda i USA hade en sort som var mer stöd för, troligen för att nån fixat med det själv..

i vilket fall, fyfan för trådlöst (har tagit många år från min lever)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Får väl bli till att dra en sladd om inget annat funkar. Jobbigt!

Permalänk
Medlem

Ndiswrapper är sista utvägen annars. brukar fungera bra i de flesta fall.

Permalänk
Medlem

Stoppade i ett netgera WG311T 108Mbit PCi kort i polarens ubuntu burk. Fugnerade direckt. Bara gå in på nätverksinställnigarna å sätlla in statisk ip eller dhcp och wep key om man kör med det sedan acktivera kortet så vart det bara tuta å köra. Själv la jag in ubuntu på en gammal lapptop i går å har en Cnet usb dongel på 54Mbit baserat på RT2500 chipet. Ubuntu stödjer inte det native men tog hem sourcen från chipstillvärkarens hemmsida å kompilerade modulen å la den bland dom anndra modulerna för nätverk. Ubuntu hittade sedan mitt USB wlan dongel utan problem i booten å sedan var det b ara å knapp in ip å aktivera å börja surfa.

perfa dist för laptops specielt lite äldre tycker jag då man inte har tid å slösa batteri på kompileringar.

Permalänk
Medlem

Jag gör väl nånting fel då.. för här funkar det inte så smidigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Jag gör väl nånting fel då.. för här funkar det inte så smidigt

som jag sa.. vill du ha igång ditt kort så kör Ndiswrapper

Permalänk
Inaktiv

Har ett MSI pc54g2 pci kort som fungerar klockrent, har 80/100 i länkkvalitet.
Men jag är tvungen att använda RT2500 drivarna. Så ett kort med Ralink kretsen
kan jag rekommendera att köpa.

Permalänk
Medlem

Såg att det hjälpte nån, har ingen aning om det är vettigt eller inte dock:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=43311&highlight=D-Li...

Permalänk
Medlem

Installerade just Ubuntu på en IBM T42 med inbyggt Intel-nånting WLAN. Drivarna (ipw2200) laddas automagiskt och allt funkar, däremot fungerar inte konfigurationen med de grafiska verktygen. Både i Gnome och KDE finns det olika verktyg för att mixtra med WLAN-inställningarna, men inget av dem fungerar. Kör jag "activate" står den i evigheter och funderar. Kollar jag med iwconfig ser det ut som om den sätter SSID korrekt, men inte alls nyckeln. Om jag själv skriver
iwconfig eth1 key s:min_nyckel123 restricted
går allt igång, och den säger att interfacet mår jättebra. Självfallet kan jag hacka i initscripten så den fixar nätverket därifrån, men det vore ju tjusigt om man kunde få "rätt" verktyg att funka också.
Jag kör 802.11g med en D-link 2000+, 128-bit WEP (shared key). Automatiken kanske funkar med ett öppet nätverk, men det tänker jag inte hålla på med.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.