Permalänk
Melding Plague

Trådlös USB

<font style="font-size: 10pt"><b>Trådlös USB</b></font> <small class="small">måndag 29 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Trådlös USB har funnits ett tag men den har inte använts i sådan stor utsträckning. Nu arbetar Intel, NEC, Microsoft, Philips, Texas Instrument med flera på en ny specifikation, Wireless Host Controller Interface (WHCI) för att öka intresset hos tillverkare. WHCI sätter en standard för hur trådlös USB kommunicerar med hårdvara och mjukvara och Intel hoppas att specifikationen kommer att göra tekniken vanligare 2006. Överföringshastigheten planeras vara 480 megabit per sekund för avstånd under tre meter och 110 megabit per sekund för avstånd inom tio meter. USB brukar kritiseras för att vara tekniskt primitivt men billigt så med rätt kostnad kommer vi kanske se MP3-spelare utan USB-jack och liknande produkter i framtiden.
<br />
<br />Läs mer på <a href="http://news.zdnet.com/2100-1040_22-5842879.html" target="_blank">ZDNet</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tja visst.. bara mer trådlöst.. underbart.. vi lever i en värld av microvågor.. hehe

Permalänk
Medlem

Snart smälts våra hjärnor å blodet börjar koka.

Ganska trevligt ändå med mer trådlöst.

Permalänk
Medlem

Vanligtvis brukar man säga ju mer komponenter ju mer krångel. Men detta är fan tvärtom, tar man bort kabeln i nätverket får man krångel utan dess like. Går inte att spela och hastigheten är låg. Finns ingen anledning till trådlöst såvida man inte kör bärbar dator. Och så jobbigt är det inte att stoppa in en MP3spelare i en USBslot när man drar in musik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Vanligtvis brukar man säga ju mer komponenter ju mer krångel. Men detta är fan tvärtom, tar man bort kabeln i nätverket får man krångel utan dess like. Går inte att spela och hastigheten är låg. Finns ingen anledning till trådlöst såvida man inte kör bärbar dator. Och så jobbigt är det inte att stoppa in en MP3spelare i en USBslot när man drar in musik

Kanske inte ska döma en teknik innan specifikationen är färdig?
Blir säkert jättebra ska du se...

Permalänk

Njaa, för mig hade det varit jävla bra om man slapp gå och hämta mp3-spelaren som ligger vid sängen vid normala fall.

Hade man enkelt kunna komma åt innehållet i hela huset så hade det varit underbart.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Detta fick mig att tänka på en sak. Det vore häftigt om någon tillverkare gjorde en liten mp3-spelare (i samma storlek som flash-baserade är idag) med en inbyggd 802.11g-krets, så man kunde överföra låtar till den trådlöst.

Edit: bara jag som märkt av att swec har stormats av extra mycket nyheter på sistone? Håll upp det så

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk
Medlem

Då kanske det börjar komma trådlösa tangenbord/möss som faktiskt går att spela ordentligt med

Takashi: Håller helt med, riktigt trevligt att besöka förstasidan numera

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Är det bara jag som tänker att man måste ha dunderbra säkerhet innan man införskaffar sånt här? Jag tänker bl.a. på hur lätt det är att ta sin på ett WLAN som inte har tillräckligt bra säkerhetsinställningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undrar om det finns/kommer att finnas en adapter som man kan plugga in i sin gamla USB utrusning för att göra den trådlös. Den måste innehålla ett batteri som klarar av att driva (minst 500mA (Mindre för styrdon) ) det man kan plugga i den i. Någon som sett något sådant på nätet?

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk

ianpeters - som du säkert förstår handlar det knappast om trådlösa förbindelser mellan hårddiskar. utan snarare mellan mp3-spelare och liknande.

ckghagen - Jag har för mig att det faktiskt finns precis en sådan sak, har dock för mig att det var jävligt dyrt dock.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

detta blir ju typ som bluetooth fast med högre hastighet!
låter bra! hoppas dom bara lyckas få d o funka i dom dära 480mbitsen. och hoppas dom kommer på nån säkerhetsmetod så folk inte kan lattja hejvilt i andras trådlösa sånna grejer.

Permalänk

Hållermed NaVi, skönt att slippa sladdar å dongar. Ang säkerheten så är den väll inge vidare nu heller, min kompis fick sluta använda sin trådlösa mus för grannen hade en, och man viste aldrig vilka knappar han tryckte på av misstag.

Visa signatur

Varför har inte jag någon avatar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ianpeters
Är det bara jag som tänker att man måste ha dunderbra säkerhet innan man införskaffar sånt här? Jag tänker bl.a. på hur lätt det är att ta sin på ett WLAN som inte har tillräckligt bra säkerhetsinställningar.

Det är ju jätte bra, länge leve friheten!
Hur ska man annars kunna surfa på semestern om inte alla med trådlöst-nätverk i skärgården delar med sig

Det kommer ju bara vara de negligerande och de okunniga som kommer råka illa ut i sådana fall. Själv kör jag Mac-adress filtrering på mitt trådlösa, tror att det ska vara tillräckligt.

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05