Permalänk
Medlem

Stänga ner Ubuntu?

Undrar om man kan stänga ner Ubuntu helt inne i Gnome, hittar bara en logga ut knapp och sen måste man vänta till man kommer ut till inloggnings skärmen. Men kan man stänga av helt utan att logga ut?

Jag undrar också om det finns så man kan ställa in energi spar alternativ, tex att datorn sätts i vilo läge efter en viss tid när den inte används etc.

Edit: Frågorna gäller endast Ubuntu men Gnome

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Medlem

logga ut > stäng ner ..

ibland funkar det inte om du trixat i konsoll-läge med inställningar och du kommer till textläge enbart. då skriver du "sudo init 0" bara.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
logga ut > stäng ner ..

ibland funkar det inte om du trixat i konsoll-läge med inställningar och du kommer till textläge enbart. då skriver du "sudo init 0" bara.

När man går till System--->logga ut så står det bara "Är det säkert att du vill logga ut" och sen kommer jag till Inloggnings skärmen...

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Medlem

Ja, och på inloggningskärmen så finns det en fin text där det står "Shutdown" (eller svensk översättning).

Permalänk
Medlem

Jag vet vad du menar. Har dock glömt bort vad jag gjorde, ska se om jag hittar det igen.

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Re: Stänga ner Ubuntu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snook

Jag undrar också om det finns så man kan ställa in energi spar alternativ, tex att datorn sätts i vilo läge efter en viss tid när den inte används etc.

Edit: Frågorna gäller endast Ubuntu men Gnome [/B]

Jag tror att man kan göra det med anacron.

Visa signatur

8D