även Fantomen kör Opera! *(djungelordspråk)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003

även Fantomen kör Opera! *(djungelordspråk)

om några missat det så är det kalas hos Opera idag och även Pingviner och annat löst folk är inbjudna.

en chans för alla att testa utan reklam:

http://my.opera.com/community/party & http://opera.com

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=49617...

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2002

De verkar ha alldeles för roligt, för opera.com släpper inte in några fler besökare.

Min dator är tuffare än din.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2002

Det funkade nyss för mig, så nu har jag ett registrerat Opera!

Man får gratis kod till följande plattformar:
Windows
Linux Intel
Linux PowerPC
Linux Sparc
FreeBSD
Solaris
Mac

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

Vad är det som gör Opera bättre än FireFox?

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2002

Främsta fördelen som jag märker nåt av är att det använder mindre minne och andra systemresurser. På min gamla surhärk till laptop (P3-600, 384MB) gick Firefox ganska segt, medan Opera bara var lite segt. Har man lite mer CPU är det dock sällan något problem.

Min dator är tuffare än din.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Främsta fördelen som jag märker nåt av är att det använder mindre minne och andra systemresurser.

systemövervakaren säger 139mb för FF och 68 för Opera, (5 flikar i båda öppna) men det är WM så om det är relevant vet jag inte, (rss 60/35) har gott om minne iof.. =/

däremot märker jag ingen större skillnad i raskhet på laddning av sidor mellan dem nu, på Windows var Opera märkbart snabbare, men nu märkar jag inget annat än att Opera ibland inte verkar börja ladda sidorna alls för att sedan dra igång som vanligt igen, FF kan också göra så ibland, då får man stänga fliken och öppna en ny dock.

Bäst använder man väll Opera om man även kör den integerade postläsaren och nedladdaren mm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2002

Just nu sitter jag och surfar med 19 sidor öppna i opera. Det är ganska få sidor för att vara mig...
När jag stänger ner opera och startar det nästa gång så kan jag fortsätta surfa på de sidor som var öppna när jag stängde webläsaren.
Detta är ett av de absolut största argumenten för mig att använda opera.
Kanske går det att få samma funktionalitet i firefox med extensions, men opera har det per default.
Det + en massa andra trevliga funktioner (ex mouse gestures).

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2003

Har inte testat Opera sen 7.1x eller så men nu när jag helt plötsligt fick licens till en massa operativsystem jag aldrig använt så får jag väl ge norrmännen en chans till

Hmm, om Dragos kör Opera så måste jag också göra det.

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Har inte testat Opera sen 7.1x eller så men nu när jag helt plötsligt fick licens till en massa operativsystem jag aldrig använt så får jag väl ge norrmännen en chans till

Hmm, om Dragos* kör Opera så måste jag också göra det.

* Fantomen, mr Walker, Vandrande vålnaden, Sverker Olofsson, etc

ja, vi får la dra igång ännu en browser*-omröstning om nån månad och se hur många som blev fast..

* Bowser, Ũber-koopa, etc