Airport (wireless) På Ubuntu

Permalänk

Airport (wireless) På Ubuntu

Hallå allihopa. Jag har ett litet problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Jag provade köra Live ubuntu på min gamla ibook 300 mhz med airport kort. Kortet känndes igen av datorn, men jag provade aldrig om det funkade..

Men nu har jag installerat ubuntu och jag fick problem vid installationen om jag hade airport kortet i datorn (gick bara inte och installera allt). och nu ska jag på något sätt installera airport igen.

Och jag fattar verkligen inte hur. Vad är det för drivers jag behöver? (tror det är några orinoco) och hur installerar jag dom isf? Fattar verkligen inte det här så jag hoppas någon duktig orkar ta sig lite tid

mvh // calle

Ps är det olika drivrutiner om man vill ha dom i monitor mode?

Visa signatur

"Det är en laZzer som läZzer skivorna sen skjuter den ut bilden i kablarna som dunkar in i tävän!"

Permalänk
Medlem

Om LiveCD:n hittade kortet så borde den väl installerat drivrutiner för det. Syns det i iwconfig / ifconfig?
Jag har problem i Ubuntu med de grafiska verktygen för att göra nätverksinställningar. Eller, göra inställningar går bra, men det biter inte på kortet (inbyggt Intel-chip i en IBM-laptop). Du kanske har samma elände?

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

Antagligen gjorde den ju inte det eftersom det blev ett "error" om jag hade airport kortet i när jag installerade (den skyllde på att skivan var koruppt, men bara för just det paketet)

Jag hittar inte det under iwconfig, och den hittas inte under nätverks inställningar, så jag måste nog installera något. Tack för ditt inlägg iaf och lycka till med ditt kort

Edit: Verkar som jag ska ha en patched orinoco driver. Men jag fattar inte hur man installerar det

Visa signatur

"Det är en laZzer som läZzer skivorna sen skjuter den ut bilden i kablarna som dunkar in i tävän!"

Permalänk
Medlem

www.linuxant.com deras ndiswrapper liknande lösning är enkel, testa om den fungerar (kostar dock efter 30 dagar).

Eller så kan du pröva ndiswrapper. (Finns på sourceforge)

Permalänk

ska prova det... Tack så mycket!

fortfaronde ingen som vet var man hittar patch drivers till orinco och hur man lägger in det i kerneln?

Visa signatur

"Det är en laZzer som läZzer skivorna sen skjuter den ut bilden i kablarna som dunkar in i tävän!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av call3

fortfaronde ingen som vet var man hittar patch drivers till orinco och hur man lägger in det i kerneln?

Orinoco brukar väll fungera med alla distar vad jag vet? Typ bland de kändaste linux-korten.

Permalänk

Joo det gör säkert också det. Men jag förstår inte hur man lägger in det i kerneln, har aldrig varit där o pillat innan , det är mitt problem just nu

Visa signatur

"Det är en laZzer som läZzer skivorna sen skjuter den ut bilden i kablarna som dunkar in i tävän!"

Permalänk
Medlem

har du testat att bara starta orinoco modulerna manuellt?

modprobe orinoco

alternativt kanske

modprobe airport

Vad jag vet så finns modulerna redan där i ubuntu.

Visa signatur

[size="1"]Allt går att fixa med lite våld, vaselin och silvertejp...[/size]

Permalänk

hmm skillnad blev det , om jag skrev modprobe airport. så startar kortet varkar det som, för i iw config står följande :

eth1 IEEE 802.11.ds ESSID:"" Nickname:"HERMES I"
Mode:Managed Frequency:2.457 GHz Access Point:44:44:44:44:44:44
Bitrate... Bla bla bla... ganska mycket mer text.

Hur får man den att starta tilsammans med kismet då? nu när jag ändå har en tråd igång...

TACK så mycket för svaren iaf allihopa. Har varit värdefullt

Visa signatur

"Det är en laZzer som läZzer skivorna sen skjuter den ut bilden i kablarna som dunkar in i tävän!"