Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Problem med raid1 ?

Jag undrar om man med något program eller commando kan kolla så att en raid1 array är tjysst ?

Jag kör raid1 på en dator på 2 diskar och jag börjar fundera över om någon av diskarna inte fungerar korrekt. I morse hade den någongång i natt fått "kernel panic" och innandess hade den en uptime på runt 50 dagar. Efter omstart går det bra att bläddra runt på disken men så fort något ska öppnas så tar det drygt 1 minut utan överdrift att öppna en textfil.

Kan även tilläggas att det är mjukvaruraid jag kör, dvs inte via något raidkort eller raidstyrenhet.

Någon som känner igen dessa symptom och har en lösning på det ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2002

I t.ex. /proc/mdstat kan du kolla hur RAID-arrayen ser ut. En frisk array ser ut typ såhär:

md0 : active raid1 hdc3[0] hda3[1]
39929472 blocks [2/2] [UU]

(i det här fallet är det en 40GB raid1)

Om nåt är sjukt så står det "failed" eller nåt nånstans, tror också att det istället för [UU] står typ [U_].

Om en disk i raiden börjar fula sig fortsätter den på den andra utan att man egentligen märker nåt. Om sedan den andra disken också blir dålig (innan man ersatt den första) är det som att köra med en dålig singeldisk, d.v.s. ibland kan en del saker funka bra medan andra orsakar panik.

Min dator är tuffare än din.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Jul 2001

.. och om du vill ha lite mer information om array'en så får du det med:

# mdadm -D /dev/md0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Tack så mycket för era tips!

efter att ha kört /proc/mdstat så verkar det inte vara raiden som är problemet. Nu när burken ändå var nere passade jag på att lägga in 2.6.13 kernel och efter det löste sig faktiskt problemet. Dock lite förbryllad fortfarande över vad det var som orskade det, den gamla kernelen hade ju gått i nästan 2 månader och fungerat bra den med. Aja problem löst iaf.