Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Feb 2004

Pakethantering i SuSe?

Har börjat snegla lite på SuSe nu iom att OpenSuSe-betorna duggar tätt samt tack vare YaST. Jag börjar också känna för att köra KDE ett tag igen och då verkar ju SuSe bra. Jag får väl erkänna att Ubuntus knäppheter med mitt Audigy2 gjort mig mindre välvilligt inställd till disten
Det jag inte fattat är hur man "ska" installera program i SuSe. I "Product highlights" finns både yum och apt med. Det känns imo smått... orent att ha två system för att installera paket på sitt system. Som upplagt för problem... Eller?
Också några frågor om installlationen. På OpenSuSe.org finns det 5 CD-skivor för nedladdning. Behöver jag alla dessa om jag vill ha grundsystemet med KDE och så lite extra applikationer som möjligt?
Kan man göra en netinstall? Och kan man välja bort de paket som man inte vill ha under installationen?

EDIT: Angående NetInstall så gick det tydligen alldeles utmärkt att ladda ner en iso på 60mb och boota med den :). Sägs det iaf.. ska prova nu. http://ftp.caliu.info/pub/distribucions/suse/opensuse/opensus...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Nov 2002

Man "ska" installera prog via yast i suse. Man kan såklart lägga till icke-officiella källor och/eller köra apt4rpm också.

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003

Re: Pakethantering i SuSe?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman

Också några frågor om installlationen. På OpenSuSe.org finns det 5 CD-skivor för nedladdning. Behöver jag alla dessa om jag vill ha grundsystemet med KDE och så lite extra applikationer som möjligt?
Kan man göra en netinstall? Och kan man välja bort de paket som man inte vill ha under installationen?

EDIT: Angående NetInstall så gick det tydligen alldeles utmärkt att ladda ner en iso på 60mb och boota med den :). Sägs det iaf.. ska prova nu. http://ftp.caliu.info/pub/distribucions/suse/opensuse/opensus...

alla 5 skivor används om man väljer standardinstallation iaf. men det var inte måmga MB som kördes in från skiva 4-5 vill jag minnas.. =/ snappade dock inte upp vad för paket det var, men nån kanske vet så du kan välja väck dem med detaljerad intallation?

sen finns en DnD-ver upptäckte jag efter tankning av CD-skivorna

men, net-inst är ju bäst om du inte installerar om väldigt ofta eller på flera datorer. (om det funkar, hade lite trubbel med sånt på en annan dist..)

sen om man kör gratisvarianten på det så får man visst lägga till egan repositorys i YAST ungefär som för Apt i Ubuntu mm för vissa drivs och codecs. (..?) (men jag fick allt som behövdes iaf)

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint