Permalänk
Medlem

Distar med apt?

Ja vilka distar finns det som använder apt? Kör ubuntu nu men jag är inte så nöjd med det, gillar inte det av någon anledning. Debian har jag kört mestadels så jag är lite småkär i apt.

Hur är yum i fedora core? Funkar det lika bra som apt? eller är de bättre? Vad finns det mer för paket system? Sen funderar jag hur portage i gentoo funkar

Är inte så jätteduktig på linux men jag vill lära mig

//Sunnis

Permalänk
Medlem

http://distrowatch.com/stats.php?section=packagemanagement

En majoritet av distributionerna, om inte alla, som använder sig av deb-paket lär använda sig av apt. Likaså har du längre ner exempel på olika distar som använder sig av olika varianter av apt för rpm-paket.

Som du ser finns även exempel på diverse andra pakethanteringssystem.

Visa signatur

> Jaså, ere så?

Permalänk
Medlem

apt och yum liknar varandra rätt mycket av vad jag har förstått (kan snacka av personlig erfarenhet senare i kväll då jag bytt från Ubuntu till Fedora ) De laddar båda ner och installerar förkompilerade program från repositories.
Portage laddar däremot hem källkoden och kompilerar den på din dator. Detta gör dels att du kan optimera programmen för din processor och via useflags välja de delar du vill kompilera (exempel: du installerar xmms. Om du har useflaggan mp3 inskriven i make.conf så installeras stöd för att spela mp3-filer. Om inte så installeras det inte).
Nackdelen med detta är att det tar lång tid att installera program. Firefox kanske tar en halvtimme. KDE kanske tar en hel dag. Du måste också kompilera alla uppdateringar som släpps.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att Gentoo's pakethanterings system är rätt överlägset de flesta andra jag har testat.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Man kan köra apt-rpm i fedora, och det var riktigt trevligt senast jag prövade det.

Citat:

Själv tycker jag att Gentoo's pakethanterings system är rätt överlägset de flesta andra jag har testat.

Du kommer inte förstå varför portage inte alltid är så jävla bra när du antingen vill ha senaste stabila versionen av kdes meta ebuilds utan att trasa sönder systemet genom att köra omaskat, eller den dagen då du faktiskt gör någon riktigt och viktigt på dator, och inte har tid att vänta 3 timmar på att ett paket ska bli klart.
Tills dess är säkert portage jättekul.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Fedora verkar trevligt, är lite sugen på det PGA skolan använder det. hmm finns det någon grafisk verktyg för yum, typ som synaptic?

Måste man tanka alla 5 iso filern till fedora? Finns det inte nån DVD ISO eller netinstall?

Ska man ta fedora core 3 eller core 4?

Edit: vad menas med SRPMS?`

hjälp mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Fedora verkar trevligt, är lite sugen på det PGA skolan använder det. hmm finns det någon grafisk verktyg för yum, typ som synaptic?

Måste man tanka alla 5 iso filern till fedora? Finns det inte nån DVD ISO eller netinstall?

Ska man ta fedora core 3 eller core 4?

Edit: vad menas med SRPMS?`

hjälp mig

SRPMS står för Source RPMS har jag för mig, om jag minns rätt

Permalänk
Medlem

Du behöver bra DVD ison eller de 3 install skivorna, SRPMS skrivorna behöver du inte.
Det finns ett par frontends till yum. Den bästa jag provat heter yumex.

Angående portage så finns det i min mening en sak som gör det bättre än andra paketsystem, USE flaggor. Men den fördelen dras ju ner rätt hårt av den hemska kompilerings tiden.
Testa emerg'a openoffice-ximian så märker du att portage inte alltid är så kul.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
apt och yum liknar varandra rätt mycket av vad jag har förstått (kan snacka av personlig erfarenhet senare i kväll då jag bytt från Ubuntu till Fedora ) De laddar båda ner och installerar förkompilerade program från repositories.
Portage laddar däremot hem källkoden och kompilerar den på din dator. Detta gör dels att du kan optimera programmen för din processor och via useflags välja de delar du vill kompilera (exempel: du installerar xmms. Om du har useflaggan mp3 inskriven i make.conf så installeras stöd för att spela mp3-filer. Om inte så installeras det inte).
Nackdelen med detta är att det tar lång tid att installera program. Firefox kanske tar en halvtimme. KDE kanske tar en hel dag. Du måste också kompilera alla uppdateringar som släpps.

Exakt samma sak kan du göra med apt, så vart är det nya?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Exakt samma sak kan du göra med apt, så vart är det nya?

Exakt? Nja..., men visst det går att kompilera via apt, om du i huvudtaget får tag på en repository som ens har källkoden tillgänglig...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Exakt? Nja..., men visst det går att kompilera via apt, om du i huvudtaget får tag på en repository som ens har källkoden tillgänglig...

Vad menar du?

deb ftp://ftp.fi.debian.org/debian/ testing main non-free contrib deb-src ftp://ftp.fi.debian.org/debian/ testing main non-free contrib

Första raden är binära paket, andra raden är källkodspaketen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Vad menar du?

deb ftp://ftp.fi.debian.org/debian/ testing main non-free contrib deb-src ftp://ftp.fi.debian.org/debian/ testing main non-free contrib

Första raden är binära paket, andra raden är källkodspaketen.

Alltid lär man sig något :). Men om jag ville kompilera allt skulle jag nog ändå köra Gentoo (eller finns USE-flags till apt också :P?)

Permalänk
Medlem

fedora använder istallationsprogrammet anaconda, men felet är att det hänger sig när de kommer in i det grafiska, antar att anaconda kör en NV drivrutin till ghrafikortet och då låser de sig, iallafall i ubuntu och debian. Lösningen var att köra en VESA drivrutin så jag undrar hur man får igång anaconda med VESA?