Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Okt 2001

Ta bort ubuntu och grub

Jag skulle vilja ta bort Ubuntu och grub.
Jag skulle ju kunna ta bort ubuntu genom att ta bort partitionen från winxp (jag kör både winxp och ubuntu) men då blir väl grub kvar?
Jag vill inte paja min winxp instalation för jag har massa grejer där som jag inte har backup på just nu.

Så det vorde jäklig nice om någon skulle kunna hjälpa mig med detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Om man bootar upp med windows CDn och kör "repair" eller liknande så skriver väl den över där grub ligger, vad det nu heter. Tror jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Okt 2001

okej...ja jag får väl testa. Ingen annan som vet??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004

Du kan annars bara ta bort alla andra alternativ i grub, och sätta timeout på 0, det är en ganska säker lösning om du inte vill ge dig ut och äventyra med repair-consolen

Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

Starta med WinXp skivan och när du kan välja att installera windows så ska det finnas ett alternativ som föregående skrivare nämde(repair), jag tror det står nått i stil med att man kan trycka ner "R" för att reparera en windows installation.. Sen tror jag man skriver "1" och loggar in som administrator(du måste ha administrator lösenordet för den installation som finns på din hårddisk). Sen skriver du "fixmbr" och trycker Enter och bekräftar att du vill skriva över master boot record med att trycka "J"... skriv sen "exit" och datorn stängs av/bootar om(minns inte vilket av dom)...starta hur-som-helst datorn igen och du ska komma till windows direkt nu... för mig funkade detta i alla fall(kan inte lova att det gör det för dig)..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Funkar också att boota upp med en fdisk diskett (win9x startdisketter tex) och skriva fdisk /mbr