Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Enkel Samba-fråga

Har nyss installerat min FreeBSD server "på riktigt" och testar Samba lite (har bara en dator än så länge).

Verkar som man ska kunna se sina shares genom att köra

smbclient -L hostname

Detta stämmer, jag får upp, inte mina filer, men katalogen jag valt att dela ut (ska det vara så?).
Dock promptas jag efter rootpassword, och det står det att man ska slippa om man valt "security = SHARE" vilket jag gjort i smb.conf.

Nåt tips på vad som kan va fel?
Har även valt "guest = ok" och "read only = No" till min lilla share jag la till i smb.conf

CCNA sedan juni 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004

I vilken ända har du satt security = share?
När man kör en -L så listar man upp datorn share, inte filerna i varje share.

Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar.carlsson
I vilken ända har du satt security = share?
När man kör en -L så listar man upp datorn share, inte filerna i varje share.

Jag följde nån enkel quick-guide från Sambas sida, där dom tyckte man skulle köra security = share under [GLOBAL].
Så jag skrev till det där, och sen inget mer vad jag kommer ihåg, och sen la jag till min lilla flik med min share som [HEMMASHARE] eller vad den nu fick heta och så la jag där till path, guest = ok, read only = no.

Tänkte att det kunde räcka som en extremt snabb start, för att se att det verkar funka någorlunda, men som sagt blir jag promptad på rootlösen, och det stod nånstans att blir man det fast man har security = share så har man nåt fel i config-filen

CCNA sedan juni 2006