Trådlöst nätverk för konsumentkameror

Permalänk
Melding Plague

Trådlöst nätverk för konsumentkameror

<font style="font-size: 10pt"><b>Trådlöst nätverk för konsumentkameror</b></font> <small class="small">lördag 3 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Nikon har i dagarna lanserat digitalkameror på konsumentnivå som kommunicerar med datorn via trådlöst nätverk, en funktion som tidigare enbart funnits på dyrare systemkameror. Kamerorna använder WiFi-standarderna 802.11b och 802.11g vilket ger överföringshastigheter på upp till 11 Mbit/sek eller 54 Mbit/sek för 802.11b. Detta kan jämföras med USB 1.x som ger 12 Mbit/sek eller USB 2.0 Hi-Speed som ger 480 Mbit/sek.
<br />
<br />Fördelen är givetvis att man inte behöver koppla in kameran till datorn med kablar för att föra över bilder och att kamerorna inte behöver utrustas med USB-anslutningar som kan vara fula eller mindre tåliga än resten av kameran. Förhoppningsvis kommer vi att se fler kameror, MP3-spelare eller liknande produkter som använder trådlöst nätverk för kommunikation istället för USB eller motsvarande.
<br />
<br />Läs om kamerorna på <a href="http://wifinetnews.com/archives/005777.html" target="_blank">Wi-Fi Net News</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många fler som kommer få "semesterbilderna" snodda då de hookar upp kameran med trådlöst nätverk

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

Det lär ju knappast ersätta USBn.

Sen verkar nikons lösning vara rätt kass, du måste installera programvara från nikon och koppla in kameran med usb innan du kan börja använda det trådlösa.
Och där försvann i min mening hela vittsen med det.

Det vore ju smidigt om man var ute i 'fält' och ville föra över bilderna till en kompis bärbara. Men det blir ju i och med det här bara jobbigare än att föra över via sladd.

Och hemma har man ju en kabel liggandes redan. Hoppas att jag slipper betala för nån sån här funktion när jag köper min kamera.

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg intressant för min del. Anser fortfarande kabellösningen vara oöverträffad både vad gäller hatighet och smidighet. In med kameran, låt valfritt program gå igång och automatiskt ladda ner bilderna från kameran, så har man det gjort under tiden man bytat om efter dyket. Till exempel..

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Behövs mer utveckling på trådlöst-fronten. I framtiden vill jag slippa alla kablar, och alla enheter ska kunna kommunicera med varandra. T ex skulle det vara mycket praktiskt att kunna överföra mp3or från mobilen till mp3-spelaren eller bilder från kameran till mobilen eller gps-loggar till mobilen osv. Men bluetooth är för långsamt och oflexibelt och 802.11* för stort och strömhungrigt. Hoppas de klarar att designa Wireless USB rätt!

Permalänk
Medlem

jag gör det manuellt via kabel - dessutom använder jag alltid en extern kortläsare vilket sparar kamerans batteri och tid eftersom en kortläsare ofta är snabbare än kameran på att överföra bilder

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...