Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Terminal-klient

Hej,

Vilken x-term klient rekomenderar ni? Jag vill köra X mot en Linux-server från W-XP. Helst vill jag hitta en som är gratis. Det jag vill uppnå är att kunna köra grafiska program på min Windows-klient som ligger på Linux-servern.

Kan någon dessutom förklara och reda ut begreppen runt hur X-11, X-term fungerar eller länka till nån sida som förklarar vore jag tacksam.

Tackar på förhand!

/T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gunnismark, Umeå
Registrerad
Okt 2004

X-term är en terminal-emulator som bara klarar text.
X-11, tror jag i alla fall, är namnet på "protokollet" som xfree86 och xorg använder sig av för att skapa grafik på skärmen.

Det jag tror du letar efter är VNC eller något liknande.

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004

VNC är nog lättast.
www.realvnc.com

Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/root
Registrerad
Jul 2001

Om jag förstår dig rätt är du ute efter en X-server för Windows? Du vill kunna köra grafiska linuxprogram på din server men visa dem och använda dem på din windowsdator?

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"
Blogg / Browser/OS-sniffer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Tackar för ditt inlägg!

Det är inte VNC jag letar efter. Är nog en X-11 klient. Har hört talas om Reflection-x. Men skulle vilja ha en som är gratis.

/T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2002

Vill du köra grafiska program från en Linux-server, men programmen ska dyka upp på ditt skrivbord i XP?
Isf är det en X-server du behöver installera i Windows.

Jag har provat WinAXE, men den kostar pengar.
Känner inte till några gratisalternativ tyvärr...

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/root
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apeekaboo
Jag har provat WinAXE, men den kostar pengar.
Känner inte till några gratisalternativ tyvärr...

Det ingår en X-server i Cygwin (www.cygwin.com), fungerar riktigt bra. Rekommenderas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Det ingår en X-server i Cygwin (www.cygwin.com), fungerar riktigt bra. Rekommenderas!

ganska mycket pill dock. (det var så för mig iaf.)

bitte kein Hotlinking!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Reflection-x motsvarighet Gratis

Ok, tackar för era tips.

Tror inte att Cygwin var vad jag letade efter. Förstod mig iaf inte på den.

Jag vill kunna telnetta till min linux-server och därifrån starta en grafisk applikation T ex en webläsare som visas i min windows-klient. Skulle också vilja kunna köra Linux skrivbordsmiljö under Windows i ett x-fönster för att kunna lära mig på ett smidigt sätt.

Jag har en gång sett en kompis använda Reflection-x. Det är precis den funktionaliteten jag letar efter. Men jag hoppades hitta en gratisvariant. Jag vägrar tro på att det inte finns. Snälla Hjälp mig!

/T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/root
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
ganska mycket pill dock. (det var så för mig iaf.)

Var inga större problem för mig. Så fort allt som krävdes var installerat på linuxburken så fungerade det utan problem. Både att tunnla över SSH och köra direkt XDMCP-förfrågan till servern.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2001

Re: Reflection-x motsvarighet Gratis

Citat:

Ursprungligen inskrivet av topless
Ok, tackar för era tips.

Tror inte att Cygwin var vad jag letade efter. Förstod mig iaf inte på den.

Jag vill kunna telnetta till min linux-server och därifrån starta en grafisk applikation T ex en webläsare som visas i min windows-klient. Skulle också vilja kunna köra Linux skrivbordsmiljö under Windows i ett x-fönster för att kunna lära mig på ett smidigt sätt.

Jag har en gång sett en kompis använda Reflection-x. Det är precis den funktionaliteten jag letar efter. Men jag hoppades hitta en gratisvariant. Jag vägrar tro på att det inte finns. Snälla Hjälp mig!

/T

Cygwin/X kan göra just detta!
När det väl är installerat så är det bara att köra startxwin.bat som ligger under \usr\X11R6\bin i katalogen där du installerade cygwin.
Du kommer nu att få upp ett lokalt xterm-fönster samt en X-ikon i trayen.
Sedan använder du xhost för att tillåta anslutningar från datorn du kör programmen från.
Voila!

Oh. Uhm, look... if we built this large wooden badger...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jan 2002

Jag säger som föregående talare: Cygwin/X är vad du är ute efter.

1) Se till att du har raden "X11Forwarding yes" i din sshd konfigurationsfil på servern.

2) Starta Cygwin

3) Starta Cygwins X-server
(startx borde duga för detta, alternativt så kör du någon av de "specialvarianter" av xservern som medföljer, med stöd för rootless osv)

3) Logga upp mot servern med valfri SSH-klient, och se till att klienten stöder tunneling och att är aktiverat.
(På PuTTY görs detta under SSH/X-11 i konfig-rutan, där du anger localhost:0 i rutan och kryssar för stödet. För Cygwins vanliga SSH-klient görs det genom att passa -x till klienten (vill jag minnas, var ett tag sen jag körde detta).

4) Kör något grafiskt program från prompten och se det dyka upp på din lokala skärm.

5) Profit!!

W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Tackar! Antar att jag får fortsätta försöka med Cygwin. Eller helt enkelt betala för en komersiell produkt.

Någon som har en länk till en cygwin guide som är enkel att förstå? Eller förslag på annan produkt!

Tack

/T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Här kommer Razors cygwinguide, exklusivt för Sweclockers!

1. Ladda ner setup.exe från cygwin.com.
2. Välj vilka paket du vill ha. Som minimum, välj OpenSSH samt Xterm. setup.exe kommer då att ta hand om beroenden så att du får en fungerande X-server.
3. Ta fram scriptet "startxwin.bat". Det installeras som default under "C:\cygwin\usr\X11R6\bin\startxwin.bat". Kör scriptet. Om allt gick bra ska en X-server ha startats, vilket indikeras av ett "X" i nedre högre hörnet, samt genom att du får upp en Xterm (du kan starta fler om du vill).
4. SSH:a till din unix/linux-server genom "ssh -Y -l nisse 1.2.3.4" ifrån x-terminalen. Just "-Y" är viktigt, då det aktiverar X11-forwarding.
5. Starta sedan det/de program du vill genom terminalen. De kommer att dyka upp grafiskt på ditt windowsskrivbord.
6. Klart!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2003

http://www.tekno.chalmers.se/~fardig/xforward-win.html

En guide jag gjorde för några vänner på Chalmers, du kan inte misslyckas om du följer denna.