BBB: "vi har tyvärr begränsad support vad gäller internetanslutningar"

Permalänk

BBB: "vi har tyvärr begränsad support vad gäller internetanslutningar"

BBB ADSL... rekommenderas ICKE!

Skickade mail till BBB i fredags och fick svar idag. Kan lika väl bifoga mail och svar eftersom de kan berätta historien själva:

Mitt mail till BBB:

Ämne: Extrema problem med modem/"router" X8222r som levererades som tillbehör till er ADSL-tjänst. Problemen artar sig på så sätt att "routern" ger mig ett internt ip (192.168.1.2) och stänger ner portar för mig. Detta är mycket smidigt eftersom "routern" dessutom levererades med cirkus 2% funktionalitet, vilket innebär att port-forwarding är inaktiverat.

Tack vare detta har jag ingen
möjlighet att exempelvis driva en personlig FTP-server eller använda andra internetbaserade program just pga att "routern"
blockerar dessa portar. Jag har hört att man kan införskaffa
ytterligare en router och brygga modemet, och på så vis använda den införskaffade routerns port-funktioner för att kringå problemet. Men jag tycker ärligt talat inte det är särskilt rättvist att jag som kund ska behöva räkna med ytterligare en utgift pga undermålig medskickad utrustning.

Jag mer eller mindre kräver ett annat funktionellt modem.
Det behöver inte ha några så kallade router-funktioner. Skicka ni bara ett vanligt modem så kör jag med mjukvarubrandvägg istället.
MVH Johan Larsson

------------------------------------

BBB-svar, inkommet onsdag 12:12

Hej.
Tack för din e-post.

Det är inget fel på modemet. Logga in på 192.168.1.1 och tryck på BryggaModem. Sedan konfigurerar du Windows att använda PPPoE. Om du vill ha hjälpmed detta så ring in till våran telefonsupport.

Med vänlig hälsning,

Teknisk support / Per
Bredbandsbolaget

------------------------------------

Ytterligare ett BBB-svar, inkommet samma dag 12:37

Hej.
Tack för din e-post.

Du kan logga in på modemet och ställa det i brygga. Gå in på 192.168.1.1 och ställ modemet i bryggat läge. Sen lägger du in din PPPoE anslutning i windows istället. Vet du inte hur du gör detta måste jag be dig låta inställningarna vara som dom är just nu på modemet. Men om du har koll påhur man gör detta kan du göra detta. Vi har väldigt begränsad support på detta.

Med vänlig hälsning,

Teknisk support /
Bredbandsbolaget

------------------------------------

Frågeställningar/funderingar:

Förmodligen har två olika personer svarat på samma mail. Den ena råder mig att ringa för att få hjälp med inställningar. Den andra säger att det är kört eftersom de har "begränsad support".

Av detta kan tolkas:
1. Vill en kund ha hjälp av supporten, är det en slump om man får tag i en person som anser supporten kapabel att hjälpa eller inte.
2. BBB, som är en stor bredbandsleverantör, har "begränsad support" vad gäller internetanslutningar! Förunderligt.
3. Vissa personer på BBB anser att jag ska acceptera läget och fortsätta surfa med en handikappad anslutning.

----------------------------------------------

Funderar på att på något sätt koppla in KO och få mitt abonnemang avslutat så fort som möjligt. Har efter bytet från Telia märkt av betydligt lägre Down/Up-rates, bristande support, blod svett och tårar samt utrustning som begränsar min "internetupplevelse".

Om någon orkat läsa allt så skulle ett råd om hur jag kan tackla BBB och bli av med skiten uppskattas.

OBS: Jag är inte ute efter teknisk support (från er sida).

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

Jesus, [b]RING[/b] och snacka med dom. Verkar som ditt modem är trasigt. Det enda negativa är att jag har haft sämre ping med BBB. Har annars bara snabbare och stabila hastigheter.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Tro mig, har redan pratat med dem i telefon. På något sätt vill jag inte lösa det här problemet. Vill bara ha en konkret anledning som kan hjälpa mig med att bli av med BBB illa fort, och få återvända till goda gamla Telia. Om mitt modem är trasigt är isåfall ytterligare ett också trasigt. Fick nämligen en hel startbox för att den första transformatorn var paj och testade med det modemet också, samma fel. Men nu går jag offtopic.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

du säger att du inte är ute efter teknisk support... varför bryggar du inte bara modemet istället då?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjalar3000
du säger att du inte är ute efter teknisk support... varför bryggar du inte bara modemet istället då?

Som sagt, jag är inte ute efter teknisk support. Då hade jag inte valt den här forumsavdelningen? För övrigt har jag redan testat ett flertal metoder där ibland min Netgear-router, olika PPPoE-klienter samt även XP:s klient. Inget har fungerat.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

trist. vad har du fått för ett modem? jag har ett "westell 2200" och det fungerar i bryggat läge,, efter modemet jag har en router som tar hand om PPPoE

Visa signatur
Permalänk

Hänvisar dig hit om du vill föra diskussion om det tekniska: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=49773... .

Blir lite opassande om vi diskuterar det här och det är inte riktigt det jag är ute efter.

Står för övrigt i mitt första mail vad jag har för modem.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

ok, jag förstår inte riktigt vad du vill diskutera i denna tråden då.. det känns för mig som att du inte klarar av att grejja i modemet och routern.. och det verkar ju stämma enligt din andra tråd.. du vill bara skälla lite på BBB?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjalar3000
ok, jag förstår inte riktigt vad du vill diskutera i denna tråden då.. det känns för mig som att du inte klarar av att grejja i modemet och routern.. och det verkar ju stämma enligt din andra tråd.. du vill bara skälla lite på BBB?

Du får känna hur du vill, men snälla sluta skriva om du bara ska skriva massa off-topic trams, ok? Om jag skulle vilja "skälla lite på BBB" varför skulle jag göra det här? Skulle jag hoppas på att någon BBB-Chef svarar?

Vad jag vill:
"ett råd om hur jag kan tackla BBB och bli av med skiten uppskattas."

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Vila i frid

Det är väll bara att säga upp abonemanget?
Ringa till telia igen och beställa deras svindyra tjänst.

Permalänk

om ni har avtal på månader så kan du ringa advokat o fråga.. annars är det väl bara att ringa o säga upp det

Visa signatur
Permalänk

Eftersom jag har 6månaders bindningstid måste jag sitta med det i 6mån till. Vill bli av med det direkt. För övrigt har ju telia sänkt priserna nu. Så vinsten är ju minimal. Och skulle inte göra mig så mycket att betala lite extra och slippa problem.

Går det att reklamera en bredbandstjänst?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

jadå, om du hittar något som inte stämmer med avtalet eller liknande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du borde inte behöva sitta alla 6 månaderna. Det som händer är att du får betala för alla 6 månaderna men inte kunna utnyttja tjänsten. Så då får du beställa Telia och sitta med dubbla abbonemang så länge även om bara du har tillgång till Telia

Permalänk
Medlem

Jag har iaf aldrig lyckats förhandla via e-mail. Ring istället dom istället.

Permalänk

Lycka till, jag försökte säga upp min 10/10 lan tjänst pga flytt.....3 månadersuppsägningstid hade jag, dom vägrade avsluta mitt abb innan tiden gick ut så när jag flytta in i min nya lägenhet så hade jag 2,5 månad kvar att betala på BBB tjänsten samt IP-tele. Jättekul.

Först sa dom att den som flyttade in efter mig skulle surfa på mitt abb men det vill juh inte jag, åker jag juh dit om han tankar något skit.

Hur som helst så fick han också ta ett abb så då satt BBB med 2 abb på samma uttag och kunnde mjölka ut ytterligare runt 1000kr från mig....tack för det.

Du kommer komma så långt till Fakturaavdelningen som skriver via email att det är rådande uppsägningstid som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomtenirc
Lycka till, jag försökte säga upp min 10/10 lan tjänst pga flytt.....3 månadersuppsägningstid hade jag, dom vägrade avsluta mitt abb innan tiden gick ut så när jag flytta in i min nya lägenhet så hade jag 2,5 månad kvar att betala på BBB tjänsten samt IP-tele. Jättekul.

Först sa dom att den som flyttade in efter mig skulle surfa på mitt abb men det vill juh inte jag, åker jag juh dit om han tankar något skit.

Hur som helst så fick han också ta ett abb så då satt BBB med 2 abb på samma uttag och kunnde mjölka ut ytterligare runt 1000kr från mig....tack för det.

Du kommer komma så långt till Fakturaavdelningen som skriver via email att det är rådande uppsägningstid som gäller.

Man accepterade villkoren om uppsägningstid när man tecknade tjänsten.
Uppsägningstiden gäller vare sig du har telia eller BBB, mobiltelefoni, betalkanaler osv.

Permalänk
Hedersmedlem

IP-tele hos BBB har en månads uppsägningstid och bredband 3 månader. Men det står som sagt i deras avtal och när jag och frugan flyttat ut ur lägenheten tog vi i god tid hand om alla uppsägningar utifrån vad varje företag hade för uppsägningstid. Man vet ju oftast att man flyttar i god tid så det är bara att komma ihåg att säga upp i tid.

Ang trådskaparen ska jag faktiskt ta en titt själv i mitt paket från BBB. Eftersom huset inte vart renoverat klart än så har jag ännu inte börjat surfa men det låter som man ska hålla koll på vilken model av modem manhar fått. ska också köra lite saker bakom. Andra tycks ju ha lyckats dock så jag får vara optimist.

Sen läser man de båda mailen kan man med viss god vilja faktiskt tolka att även den andre säger att de har support även om det bara är "väldigt begränsad" support. Om nu det faktiskt inte funkar som det ska göra utifrån deras förklaringar är det ju ett defekt modem som ska reklameras. De säger ju klart och tydligt i mailet att det ska fungera så om det inte gör det utifrån deras instruktioner så är funkar det inte som det ska och du ska få byta ut det. IMHO iallafall.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Jo jag börjar faktiskt misstänka att modemet är den stora boven. Inte heller PPPoE via XP:s inbyggda guide funkar, förutom de flertal tredjeparts-klienter jag testat. Det märkliga är att jag har testat på två olika modem och ingen av dem verkar fungera.

Tycker det är märkligt/idiotiskt av BBB att skicka med ett gammalt nerlagt (discontinued) modem. Just nu är Xavi uppe i sina 7xxx/8xxx-serier. Innebär det dåatt modemet är två(tre) generationer gammalt? Vissa BBB-kunder har tydligen fått de nyare modemen. Nåväl, får väl ringa och be om ett nytt modem. Kanske löser många problem.

SwedBear Tycker inte att ett företag som tillhandahåller anslutningar ska ha "väldigt begränsad" support vad gäller det protokoll de använder för att hålla koll på sina kunder. Det är väldigt flummigt/ironiskt.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Jag vet inte men när började Bredbandsbolaget med PPPoE har alltid varit vanlig DHCP för mig och 5 publika IP-adresser. Är det om man har fast IP man får PPPoE då skulle jag råda dig att försöka byta bort den fasta IP adressen så kommer du inte få några problem med ftp server etc.

Permalänk
Medlem

sorry om det blir lite offt.
För mig blir det att modemet jag har låses i macaddressen när jag kör routern, enligt BBB så säger dom att det kan bli så ibland (alltså en gång i veckan typ)
Ut med sladden ca 20 sec starta om datorn säger dom att jag ska göra.

Pratade med dom idag ang ett annat ärende
Var 8st före mig to exakt 54min att komma fram. Sen efteromkopplingar dit å hit så började det tuta upptaget, så var det att börja om.
(eftersom deras uppsägning central inte har nåt direkt nr fick man vänta i kö igen)

Har sagt upp mitt abb I maj. skulle max ta 3 månader ev tidigare då dom inte kunde lösa mitt problem.

Men dom säger att dom inte fått in någon uppsägning.( idag)
Dom sa att jag måste reklamera: att uppsägningen är in skickad, så nu dröjer väl det ytterligare 3 månader innan man blir av med s*iten.

Sen ville jag prata med deras tekniska support för att se hur det går.
(har för hög ping tid, haft det sedan feb)
Han som svarar: säger direkt nej det går inte att lösa ( Då jag säger att jag har väntat på att dom ska fixa problemet sen feb). BBB: säger vänta ett tag, tar ca 2 min nu har vi ställt ned din ping tid.
Då frågade jag varför dom inte kunde göra det tidigare? BBB: Nej det är vår policy.

Man kan ju undra vad dom sysslar med för papper kan dom inte hålla reda på samt telefon skräck har dom oxå samt okunskaper vad det gäller ADSL.

Så det blev ytterligare en reklamation till dom ang pingtiderna som jag haft för höga.
Då man är Spel person så är det inte acceptabelt med svenska servrar som har ping lika som övriga europa. ( Då ska vi inte tala om europa, känns som man har modem då).

Sämre support finns nog inte
Man kan ju undra vad dom sysslar med!

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Tycker inte topic stämmer med vad BBB faktiskt sa. De sa aldrig att de har begränsad support vad gäller anslutningen, däremot begränsad support på hur du ändrar inställningar i tredjeparts-hårdvaran som de skickade till dig. Eller? Och pga att de inte supportar den medskickade hårdvaran så dömer du ut hela deras adsl-tjänst?

Som jag tolkar det så menar de att klåpare som inte har kunskap om hur man konfigurerar routrar helst bör låta bli att pilla med inställningarna.

Förstår inte riktigt ditt problem. Exakt vad menar du att BBB gjort fel? Likna det med att du köpt ett moderkort från Datorbutiken och sen inte förstår hur du ska ändra i bios, det är ju inget du klagar på datorbutiken för utan du hör väl i så fall av dig till tillverkaren av moderkortet?

Permalänk

Vanligtvis så har inte ISP'er support på att bridga modem. Inte dom jag har jobbat hos iallafall.

Så, troligtvis var den första du fick mail ifrån för snäll (kanske ny, eftersom han tydligen inte har tagit eller avslutat saken).

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moonroy
Tycker inte topic stämmer med vad BBB faktiskt sa. De sa aldrig att de har begränsad support vad gäller anslutningen, däremot begränsad support på hur du ändrar inställningar i tredjeparts-hårdvaran som de skickade till dig. Eller? Och pga att de inte supportar den medskickade hårdvaran så dömer du ut hela deras adsl-tjänst?

Som jag tolkar det så menar de att klåpare som inte har kunskap om hur man konfigurerar routrar helst bör låta bli att pilla med inställningarna.

Förstår inte riktigt ditt problem. Exakt vad menar du att BBB gjort fel? Likna det med att du köpt ett moderkort från Datorbutiken och sen inte förstår hur du ska ändra i bios, det är ju inget du klagar på datorbutiken för utan du hör väl i så fall av dig till tillverkaren av moderkortet?

Om de förser mig med en anslutning som inte är fullt användbar pga medskickad hårdvara. Ligger då ansvaret på mig som betalande kund att ordna upp detta själv? Och ärligt talat, klarar de inte av att supporta en hårdvara vars funktionalitet är katastrofalt nerstrippad (av dem själva!) så tycker jag det är anmärkningsvärt.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Antielefant

Skicka tillbaka modemet då och köp ett eget!

Du har 14 dagar på dig att återsända modemet om du inte är nöjd med det, och sen kan du gå ut i butik och köpa ett DSL-300T eller liknande. Du blir nöjd, och BBB kan med samvetet i behåll svara "ingen support alls" nästa gång du har problem och hänvisa hela frågan till D-Link eller vemdetnublir.

De har sagt exakt hur du ska gå tillväga för att lösa problemet i sitt första mail, men du måste för att förstå det vara tillräckligt kunnig för att förstå vad de skrev.

Punkt.

FYI har varken Telia, Spray, Tele2, Glocalnet eller Tiscali liknande support heller.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Om man har den inställningen som du har så är det klart att du är sur. Händer ofta eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Skicka tillbaka modemet då och köp ett eget!

Du har 14 dagar på dig att återsända modemet om du inte är nöjd med det, och sen kan du gå ut i butik och köpa ett DSL-300T eller liknande. Du blir nöjd, och BBB kan med samvetet i behåll svara "ingen support alls" nästa gång du har problem och hänvisa hela frågan till D-Link eller vemdetnublir.

De har sagt exakt hur du ska gå tillväga för att lösa problemet i sitt första mail, men du måste för att förstå det vara tillräckligt kunnig för att förstå vad de skrev.

Punkt.

FYI har varken Telia, Spray, Tele2, Glocalnet eller Tiscali liknande support heller.

Naej, tänker inte punga ut mer pengar på ett modem. För övrigt anser jag mig ha tillständig kunskap i ämnet efter en del pluggande senaste veckan, men lyckas inte få igång det i vilket fall. Hittade en annan kille med exakt samma "exotiska" problem. Han lyckades lösa det med ett nytt modem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Om man har den inställningen som du har så är det klart att du är sur. Händer ofta eller?

Vilken inställning? Vad händer ofta?
För övrigt; Självklart är jag sur.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Vilken inställning? Vad händer ofta?
För övrigt; Självklart är jag sur.

Du vill ju inte ens få det att funka. Rätt åt dig då tycker iaf jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Du vill ju inte ens få det att funka. Rätt åt dig då tycker iaf jag.

Självklart vill jag få det att fungera. Parallellt med den här tråden löper en annan tråd i vilken jag med hjälp av andra försöker lösa det tekniskt. Har försökt åtgärda problemet själv i snart två veckor men inte lyckats. Det är inte så att jag slängde mig hit och skrev en "hat"-tråd direkt när jag mötte problem.

Men till slut tröttnar man.

------------------------------

Har nu äntligen lyckats få ordning på det. Verkar som BBB lagrade MAC-adress för verifiering vid PPPoE-anslutning en väl tilltagen period. Väntade nu i 1½ timma för att sedan ansluta via PPPoE. Jaja. Case closed as far as I'm concerned.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2