BBB: "vi har tyvärr begränsad support vad gäller internetanslutningar"
BBB ADSL... rekommenderas ICKE!
Skickade mail till BBB i fredags och fick svar idag. Kan lika väl bifoga mail och svar eftersom de kan berätta historien själva:
Mitt mail till BBB:
Ämne: Extrema problem med modem/"router" X8222r som levererades som tillbehör till er ADSL-tjänst. Problemen artar sig på så sätt att "routern" ger mig ett internt ip (192.168.1.2) och stänger ner portar för mig. Detta är mycket smidigt eftersom "routern" dessutom levererades med cirkus 2% funktionalitet, vilket innebär att port-forwarding är inaktiverat.
Tack vare detta har jag ingen
möjlighet att exempelvis driva en personlig FTP-server eller använda andra internetbaserade program just pga att "routern"
blockerar dessa portar. Jag har hört att man kan införskaffa
ytterligare en router och brygga modemet, och på så vis använda den införskaffade routerns port-funktioner för att kringå problemet. Men jag tycker ärligt talat inte det är särskilt rättvist att jag som kund ska behöva räkna med ytterligare en utgift pga undermålig medskickad utrustning.
Jag mer eller mindre kräver ett annat funktionellt modem.
Det behöver inte ha några så kallade router-funktioner. Skicka ni bara ett vanligt modem så kör jag med mjukvarubrandvägg istället.
MVH Johan Larsson
------------------------------------
BBB-svar, inkommet onsdag 12:12
Hej.
Tack för din e-post.
Det är inget fel på modemet. Logga in på 192.168.1.1 och tryck på BryggaModem. Sedan konfigurerar du Windows att använda PPPoE. Om du vill ha hjälpmed detta så ring in till våran telefonsupport.
Med vänlig hälsning,
Teknisk support / Per
Bredbandsbolaget
------------------------------------
Ytterligare ett BBB-svar, inkommet samma dag 12:37
Hej.
Tack för din e-post.
Du kan logga in på modemet och ställa det i brygga. Gå in på 192.168.1.1 och ställ modemet i bryggat läge. Sen lägger du in din PPPoE anslutning i windows istället. Vet du inte hur du gör detta måste jag be dig låta inställningarna vara som dom är just nu på modemet. Men om du har koll påhur man gör detta kan du göra detta. Vi har väldigt begränsad support på detta.
Med vänlig hälsning,
Teknisk support /
Bredbandsbolaget
------------------------------------
Frågeställningar/funderingar:
Förmodligen har två olika personer svarat på samma mail. Den ena råder mig att ringa för att få hjälp med inställningar. Den andra säger att det är kört eftersom de har "begränsad support".
Av detta kan tolkas:
1. Vill en kund ha hjälp av supporten, är det en slump om man får tag i en person som anser supporten kapabel att hjälpa eller inte.
2. BBB, som är en stor bredbandsleverantör, har "begränsad support" vad gäller internetanslutningar! Förunderligt.
3. Vissa personer på BBB anser att jag ska acceptera läget och fortsätta surfa med en handikappad anslutning.
----------------------------------------------
Funderar på att på något sätt koppla in KO och få mitt abonnemang avslutat så fort som möjligt. Har efter bytet från Telia märkt av betydligt lägre Down/Up-rates, bristande support, blod svett och tårar samt utrustning som begränsar min "internetupplevelse".
Om någon orkat läsa allt så skulle ett råd om hur jag kan tackla BBB och bli av med skiten uppskattas.
OBS: Jag är inte ute efter teknisk support (från er sida).
C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2