Permalänk
Medlem

Jorda sig vid CPU-install?

Var ska man koppla in sitt ESD-armband om man vill vara jordad när man sätter i CPU'n i moderkortet? Moderkortet ligger ju löst på sin ESD-påse och är såklart ännu ej fastsatt i chassit eller kopplat till nånting annat.

Är det bara att ta i diskbänken innan kanske och skita i armbandet, eller finns det nån bra punkt på moderkortet man bör sätta klämman i?
Vet inte hur känsligt det är.

EDIT: Eller ska man lägga ESD-påsen med moderkortet OCH CPU'n på, på diskbänken, så att dom får samma laddning som jag får när jag sedan tar i diskbänken och efter det ska montera det hela? Jag menar, vad spelar det för roll om jag jordar mig om moderkortet eller CPU'n redan har en annan laddning.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Det jag har fått lära mig på mitt jobb är att om saker ligger på esd-påsar är det som om att dom ligger på vad som helst, esd-påsen skyddar bara om det ligger något i den, dvs att den inte släpper in någon esd. Jag brukar jorda mig i ett uttag, och om det inte går i elementet eller något liknande.

Det spelar ganska stor roll om du jordar dig eller inte med tanke på att den statiska elekricitet som du har i dig (kläder och annat shit) kan lätt överföras från dig till moderkortet eftersom att moderkortet är bättre jordat än vad du är.
Där jag jobbar arbetar vi med mycket känsliga komponenter som kan dö bara man drar handen över dom, dock kan det visa sig efter något år eller så.

Jag kan ha missuppfattat det där med esdpåsen, har bara jobbat i 3 veckor

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

de ESD-armband vi hade i skolan pluggade vi in i närmsta väggkontakt =P

Permalänk
Medlem

Ok

Kom just på att jag iallafall har jordade uttag i köket, så jag skulle kunna fästa ESD-armbands-krokodilen i en jord-kontakt där, så blir iallafall jag jordad till riktig jord.
Sen får man alltså lita på att moderkort/CPU är hyfsat jordade från fabrik menar du?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

vem menar det? jag? jag menar bara att de ESD-armband hade en väggkontakt som vi pluggade in.. inget annat

Permalänk

Skönt om dom var fel kopplade ^^ 220v

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Ok

Kom just på att jag iallafall har jordade uttag i köket, så jag skulle kunna fästa ESD-armbands-krokodilen i en jord-kontakt där, så blir iallafall jag jordad till riktig jord.
Sen får man alltså lita på att moderkort/CPU är hyfsat jordade från fabrik menar du?

Alltså, om man säger "jordad" så menar man att man har en någorlunda länk mellan sig själv och jorden d.v.s. marken. Om du kör ner en spik i marken och sedan drar en kabel från den till din arm så är du jordad. Samma sak gäller för moderkort/cpu, på moderkortet finns det en kabel (eller flera) i ATX-kontakten som sedan går till nätagget och vidare ut i vägguttaget och till någon central där dom har grävt ner en metall-platta i marken, på så sätt leds alla "läckströmar" dit eftersom att det har lägst resistans (strömmen tar alltid den lättaste vägen).
Men ett moderkort kan inte vara jordat från fabrik, vet inte hur det skulle gå till faktiskt.

Hoppas att det klarnade lite, jag är själv inte så bra på det här, gick en kurs i ellära/elkompetens men kommer inte ihåg speciellt mycket därifrån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja men kortet måste ju ha nån laddning nu...
Jag menar, om jag är jord och kortet är uppladdat till 100 volt, då kommer det ju blixtra till när jag börjar pula med det och ska sätta i CPU. Men det kanske är så här man ska göra. Se till att man själv är jordad till vägguttag via armband.

Nån som kan confirma så att jag vågar pluppa i processorn?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Ja men kortet måste ju ha nån laddning nu...
Jag menar, om jag är jord och kortet är uppladdat till 100 volt, då kommer det ju blixtra till när jag börjar pula med det och ska sätta i CPU. Men det kanske är så här man ska göra. Se till att man själv är jordad till vägguttag via armband.

Nån som kan confirma så att jag vågar pluppa i processorn?

Det finns folk som hävdar att man inte behöver något esd-skydd när man pillar på datorn eftersom att dom har gjort det många gånger.. men det är bäst att vara på den säkra sidan anser jag.
Om kortet nu har 100v så kommer dom att gå via dig till jorden, dom gör nog mer skada om dom ligger kvar på kortet än om dom dras bort, om du fattar vad jag menar.

Så länge du är jordad så ska det inte vara några problem, och det finns en hel del trådar angående ESD här i forumet där folk har diskuterat fram och tillbaka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ESD the never ending problem

Man behöver inte plugga in ESD arbandet i väggutaget !!
Så länge som man har samma potentiala jord som datorn eller de nu man jobbar med så är det lungt. Med andra ord så är det bara att fästa krokodilklämman i data chassit.

En kolega till mig fick en obehaglig överaskning en gång när han bluggade in sig i ett väggutag, ooojdå va de 230 på jorden ... ajajaj
Det kicklade fint i armen sa han.

Är det så att du har felkopplad jord så skulle du märkt det för länge sen.
Ett annat tips är att man kopplar bort antennkabeln till sitt TV-in kort... Om man nu har sånt. De brukar va välldigt mycke kryp strömmar å sånt i skärmningen på antennkabeln.

Marcus

Visa signatur

Antec P180 | Antec TPII550W | ASUS A8N-E | AMD X2 4400+ | CORSAIR TWINX2048-3200CL2 | ASUS 7800GTX | Samsung 250Gb hdd | Raptor 74Gb hdd | G5 Mus | G15 Keybd | Hyndai L90D+ |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pdaddy
ESD the never ending problem

Man behöver inte plugga in ESD arbandet i väggutaget !!
Så länge som man har samma potentiala jord som datorn eller de nu man jobbar med så är det lungt. Med andra ord så är det bara att fästa krokodilklämman i data chassit.

En kolega till mig fick en obehaglig överaskning en gång när han bluggade in sig i ett väggutag, ooojdå va de 230 på jorden ... ajajaj
Det kicklade fint i armen sa han.

Är det så att du har felkopplad jord så skulle du märkt det för länge sen.
Ett annat tips är att man kopplar bort antennkabeln till sitt TV-in kort... Om man nu har sånt. De brukar va välldigt mycke kryp strömmar å sånt i skärmningen på antennkabeln.
Marcus

Jo, men nu var ju problemet att moderkortet ligger löst, så jag hade ingen bra punkt att fästa klämman i.
Men nu har jag monterat allt redan, med armbandet in i väggen, så vi får hoppas det blev bra

Angående TV-kabeln....jo tack, den har man råkat känna på många gånger. Kittlar rätt ordentligt....

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006