Permalänk
Medlem

Ubuntu Problem

Installerade precis ubuntu på min Laptop, efter att installationen har gått klart och datorn startar om, Så börjar den fixa med alla packeten och så.. Sen helt plötsligt, blir bara hela skärmen kolsvart och det händer ingenting? Har testat att installera om 3 gånger nu typ :/

Någon som vet vad som kan vara fel?

Datorn är i övrigt en 3400+ 512 Ram, 80 gb HDD, om det skulle ha någon betydelse

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

Har du en TV inkopplad till TV-out på ditt grafikkort? Slå på TVn och kolla så det inte är den displayen som används.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Nope, har ingen TV inkopplad

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

var så för en polare när jag skulle installera ubuntu, hade valt till 1600x1200 som jag själv gjort, men hans skärm hade tydligen inte stöd för det, så därför blev det ingen bild...

Har du nvidia-kort så kan du testa installera de medföljande drivisarna:
http://ubuntuguide.org/#installnvidiadriver

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Nope har inget nvdia kort och jag valde 1280x800 Upplösning, den upplösningen jag körde i windows när jag hade det.. Så det borde fungera

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

Kontrollerade du att din skärm klarar den uppdateringsfrekvens som du samtidigt valde?

Permalänk
Medlem

Vet aldrig att jag har valt någon uppdateringsfrekvens ;D

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

Där har vi troligen felet. Välj en lägre uppdateringsfrekvens.

Permalänk

men det är ju en tft/lcd dom har väll ej uppdateringsfrekvens?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Även en TFT påverkas. Min klarar 1280x1024@75 som mest.

Permalänk
Medlem

Jag testade att bara installera grundsystemet i Unbuntu.. Då startar det upp, fast utan X då.. Verkar vara när den ska starta X som det inte fungerar :S

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

Det är antagligen dina inställningar i X som inte fungerar. Testa en mer konservativ inställning av upplösning och uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem

på en bärbar skulle jag tro att det är bast att köra på 60hz

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hmm, jag kommer inte ihåg att man ens fick välja uppdateringsfrekvens i installationsprogrammet.
Jag kunde iaf bara välja upplösning. Sen fick jag ändra frekvensen manuellt.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

Näe men om du kör "sudo dpkg-reconfigure x-server-xorg" får du det. Ta och kör det i recoverymode!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Lånar tråden™ för jag har ett Ubuntu-problem.

Efter några timmars drift försvinner stereoljudet och jag har bara ljud i vänster kanal, någon som känner igen detta?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se