Gentoo, distcc och olika versioner av gcc

Permalänk

Gentoo, distcc och olika versioner av gcc

Jag hade tänkt att installera Gentoo på min dator. Eftersom jag har erfarenhet av hur lång tid det kan ta tänkte jag "låna" några snabbare datorer till kompileringen. Problemet här är att de andra datorerna kör gcc 3.2 och vad jag vet så kör Gentoo 3.3 (om de inte har bytt till 3.4 än). Ett andra problem är att jag inte är root på de andra datorerna så jag kan inte uppdatera gcc.

Enligt Gentoo's manual ska man inte blanda olika versioner av gcc så här. Min fråga är nu vad som är bäst av:

1. Köra på och hoppas på att det funkar med olika versioner.
2. Kompilera en ny gcc på de andra datorerna och köra från min hemkatalog (behöver i så fall hjälp att åstadkomma detta).

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Att länka ihop delar som är kompilerade utav olika versioner utav gcc brukar leda till katastrof men om du gillar att bråka så är det bara att köra hårt

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

byt ner din egna version kanske? gcc 3.2 är väl ok den med...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

Ska försöka installera 3.3 i min hemkatalog på de andra datorerna. Räcker det med att göra ett alias till den nya gcc eller måste jag göra något mer.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Gentoo kör för övrigt gcc 3.4.4 som standard nu för tiden under stable-trädet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Gentoo kör för övrigt gcc 3.4.4 som standard nu för tiden under stable-trädet.

Beror på vilken profil du kör med. T.ex. i den profilen jag kör så är 3.3.6 stable (x86).

Permalänk
Medlem

så sant så... såg visst att jag körde med gamla 2005.0 profilen men nu är det korrigerat

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se