FreeBSD & AMD64 (& PCIe)? Stabilt?

Permalänk
Medlem

FreeBSD & AMD64 (& PCIe)? Stabilt?

Har varit mer eller mindre helt borta från *nix-världen detta året, men börjar att längta tillbaka ordentligt nu. Inte blev det bättre efter att ha dragit igång en OpenBSD server, det är så mysigt med console ju

Tidigare körde jag FreeBSD helt som desktop (utan dualboot). Det hade i sin tur föregåtts av Gentoo som föregåtts av Slackware (dessa med dualboot (delvis)). Men brist på tid och intresse fick mig att byta tillbaka till Windows efter nästan 1½ år i *nix-träsket.

Idag känner jag att jag vill ha båda delarna. Vissa saker kräver ju Windows, tex kabeln till mobilen med mjukvara och mp3-spelarens mjukvara (Sony). Och en del Windows applikationer är svårt att klara sig utan.

Dualboot är för omständigt så jag tänkte slänga ihop en burk till, åt FreeBSD (inget annat), att köra primärt.

Är sugen på AMD64 (S939) men hur bra funkar det i FreeBSD idag?

\\Joel [Alikzus]

PS: Hur är det med PCIe, funkar det eller är det AGP som gäller?

Fortsättning: Snurrat runt en stund på bsdforums.org så jag har fått lite mer kött på benen nu. Blir nog en AMD64, krånglar det för mycket så kan man ju alltid slänga i FBSD/i386 för stunden.

Permalänk

AMD64 + PCI-Express fungerar utmärkt, och har så gjort sedan mycket länge.

Dumpa dessutom Nforce, och kör på VIA istället.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Trevligt

Hur är det med nVidia och PCI-Express då? Har förstått att de jobbar på AMD64 drivrutiner.

Permalänk

Ja, i nuläget finns endast nVidias drivrutiner för i386, och det saknas detaljer hos FreeBSD för att nVidia även ska kunna stöjda AMD64. Men det jobbas på det...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Och då kommer det ju någon gång!

Är det värt att satsa på AMD64, PCIe och nVidia för stunden då? Jag spelar inte spel, men vill kunna köra X och titta på film Och sabba systemet lite då och då

Behöver egentligen inte mer prestanda än jag har på denna burken, men det är kul med nya (lek)saker

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alikzus
Är det värt att satsa på AMD64, PCIe och nVidia för stunden då?

Ja.

Min primära utvecklingsburk är en AMD64 3200+ med ett Abit AX8 (VIA+PCie) samt ett nVidia GeForce 6600GT, så nog borde något liknande duga till dig.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Då har jag fått reda på det jag ville. Tack för hjälpen!