Felköp av kamera på PC-City

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Felköp av kamera på PC-City

Flickvännen kom hem idag med en digitalkamera som hon handlat på PC-City, jag reagerade på att hon köpt en som inte går att ladda. Och efter bara en halvtimme var batterierna slut.
Kommer hon kunna lämmna tillbaka den?

Saxat från konsumentverket:
"När du som konsument handlar i en affär har du ingen rätt enligt lag att ångra köpet."

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2002

Kontakta PC-City och fråga? Är den i säljbart skick kanske det går. Många butiker brukar köra med 30 dagars öppet köp, är den då i säljbart skick brukar det fungera. Detta brukar dock inte gälla exempelvis mobiltelefoner, kameror med uppladdningsbart batteri etc just pga av att batterierna inte skall säljas om de har använts.

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

PC-city har en avdelning med bara returer och demoex så det blir nog inga problem.

Köp uppladdningsbara batterier och en laddare annars?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Köp laddare med uppladdningsbara batterier! De kostar inte mycket.
Kameror med specialbatterier blir mycket dyrare om man vill ha extrabatteri.

Många kameror levereras inte med laddare, speciellt om de är billiga.

Har man använt en vara är det 10% prisavdrag på PC-City vid byte.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Köp laddare med uppladdningsbara batterier! De kostar inte mycket.
Kameror med specialbatterier blir mycket dyrare om man vill ha extrabatteri.

Många kameror levereras inte med laddare, speciellt om de är billiga.

Har man använt en vara är det 10% prisavdrag på PC-City vid byte.

Om ni köper en annan vara "byte" så är det inget avdrag.
Avdraget är enbart vid " pengar tillbaka ".

xp2200 @ xp2800
SkeaggbiEF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Andvänd ordentliga batterier.. man brukar kunna ställa in vilken batterityp man ska andvända i kameran. Kolla vilken batterityp du kommer andvända, och ändra till det. Tror det bör ge längre batteritid.

Antagligen så är det dock en kamera som är gjord för kamerabatteri. Då är det enbart dumt att köra med vanliga batterier - det går, men dom håller inte alls länge. Det är din flickväns fel att hon inte kollade upp sånt innan. Jag ser ingen anledning varför dom skulle vilja häva köpet, men får du tag på en snel försäljare så kanske du kan få reklamera även om det inte är deras fel att du köpte fel kamera.

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003

köpte min canon, var utan laddare, bara "vanliga" batterier med, men köpte mig en gp-powerbank med 4st 3400mah batterier, funkar fin fint

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lerutis
Om ni köper en annan vara "byte" så är det inget avdrag.
Avdraget är enbart vid " pengar tillbaka ".

Det har du nog rätt i.
Kommer ihåg att det stog något om 10% på kvittot.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
köpte min canon, var utan laddare, bara "vanliga" batterier med, men köpte mig en gp-powerbank med 4st 3400mah batterier, funkar fin fint

3400mah, dem var det kraft i.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Här och där
Registrerad
Maj 2003
Citat:

Hehe jag har också en sån där gp-powerbank, en riktig "pengasparare" då min kamera slukade batterier

-k0nsl

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Vart köpte du 3400 mah batterier ? De kraftigaste jag hittat var på 2500 mah.

QuadCore 2.4 | 8196 DDR2-800 | 2 * 160 + 500 GB SATA | 8800GT 512MB | 24" Eizo S2431W TFT