kommer inte in på min MySQL-server

Permalänk

kommer inte in på min MySQL-server

Hej!

Kör Debian och installerade MySQL för någon dag sedan. Problemet är att jag inte lyckats logga in på den än=/ Har läst om andra som har liknande problem samt guider men inget har hjälpt. Paketet som jag tankade heter "mysql-server-4.1"

När jag skriver: mysql -u root (vilket ska räcka för att komma in) står det: Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)

Skriver jag in mysql -u root -p "pass" Får jag upp att jag ska skriva passet igen, men det fungerar iallafall inte att komma in. Har även ändrat passet på användaren "mysql" som automatiskt läggs till, men jag kommer ej in som denna användare heller. När jag försöker logga in på burken via PuTTY med användaren mysql stängs fönstret=/

Börjar bli galen=/ Har även provat att ta bort och nyinstallerat paketet..

/MVH Alex

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

mysql användaren på en linux maskin är bara en system-user som mysqld processen körs av. Detta är ingen du ska logga in med eller byta lösen på.

Efter apt-get'at mysql-server så ska det bara va att köra just "mysql" för att komma in, eftersom root passwordet i mysql är ingeting från början.

När du ger "-p" flaggan så säger du "prompt for password", varesig där e något eller inte.

Givetvis så ska du hellst byta root lösenordet sen när du kommit igång.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
mysql användaren på en linux maskin är bara en system-user som mysqld processen körs av. Detta är ingen du ska logga in med eller byta lösen på.

Efter apt-get'at mysql-server så ska det bara va att köra just "mysql" för att komma in, eftersom root passwordet i mysql är ingeting från början.

När du ger "-p" flaggan så säger du "prompt for password", varesig där e något eller inte.

Givetvis så ska du hellst byta root lösenordet sen när du kommit igång.

Mm, vet att man inte ska behöva nåt pass efter att ha installerat. Provade: apt-get remove mysql-server-4.1 å sen apt-get install mysql-server-4.1, å skrev sedan: mysql och får fortfarande fram: Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO).

Tack för ditt snabba svar iaf=)

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk

Och om du skriver mysql -u root -p och bara trycker enter vid lösenordsfrågan?

Du kan återställa root-lösenordet genom att följa denna beskrivning:

http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/resetting-permissions.html

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Och om du skriver mysql -u root -p och bara trycker enter vid lösenordsfrågan?

Du kan återställa root-lösenordet genom att följa denna beskrivning:

http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/resetting-permissions.html

Fungerar inte då heller tyvärr.

Provade nyss att ta bort alla paket som hade med mysql att göra och sedan hämta mysql-server-4.1 igen. Kommer fortfarande inte in.. Börjar bli lite smått irriterad=/ Fattar verkligen inte vad som är problemet, kommer inte in som root utan pass. Har inte fungerat genom att följa de guider jag sett heller.. Är nybörjare när det gäller linux, men tror ändå inte jag har följt instruktioner fel.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik