Top (samt bonusbilder på min server :D )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Ett gammalt CAD-kort med hela 8 MB SGRAM!

http://xevz.mine.nu/xevz/servern/IMG_0090.jpg

Där kan du se det lite halvt, orkar inte ta några bättre bilder.

vga1 at pci1 dev 0 function 0 "Texas Instruments 3DLabs Permedia 2" rev 0x01

Och för de som undrar, nej, X är inte ens installerat på burken och jag använder den mycket sällan fysiskt, endast när någonting som inte kan göras över SSH ska fixas.

bahhahahha! en pappkartong! jag som trodde min hårdvara satt lös. men du tar fan priset

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74

EDIT: Inga kommentarer om gamla grafikkortet jag fyndade?

Har ett sånt i ena servern jag med. I den andra sitter det ett ATi Mach 64 VT eller vad dom nu heter. Fyller sitt syfte under installationen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
bahhahahha! en pappkartong! jag som trodde min hårdvara satt lös. men du tar fan priset

Servern var en 166 MHz P1 MMX förut. Men så hade jag komponenterna som nu används till servern. Dock så var gamla lådan AT och nya moderkortet var ATX så jag gjorde en snabblösning av kartongen som jag fick delarna till min dator i.

Men den rullar på fint och är stabil.

4:33PM up 60 days, 12 mins, 1 user, load averages: 0.24, 0.19, 0.16

Var uppe i 70 när blixten slog ner och strömmen i huset försvann i typ 5 sekunder, sedan dess har jag funderat på att skaffa UPS.

Jag tror att jag vinner ghettoklassen iaf. 8]

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag förlorade 260 dagar när stormen kom i vintras

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är jobbigt.

Förlorade 120 dagar när jag försökte skriva till min SCSI-disk som utan min vetskap hade kraschat. =/

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Riktiga maskiner behöver inte grafikkort

Bara kass PC hårdvara som behöver. Seriekonsoll is the way

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Det är jobbigt.

Förlorade 120 dagar när jag försökte skriva till min SCSI-disk som utan min vetskap hade kraschat. =/

Och jag som precis börjat räkna mina dagar.
Det värsta är ju att om man väl kommer på att man vill koppla in en UPS nångång i framtiden så måste man ju bryta strömmen för det. Eller också chansa att inget strömavbrott kommer det närmsta året

7:34PM up 3 days, 34 mins

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Och för de som undrar, nej, X är inte ens installerat på burken och jag använder den mycket sällan fysiskt, endast när någonting som inte kan göras över SSH ska fixas.

Samma här. Bråkar väldigt sällan fysiskt med serverburkarna. Uptime på lite över två månader nu, och senast jag faktiskt pillade på dem var när jag bytte moderkort/processor/minnen i huvudmaskinen

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Jag hade runt 262 dagar en gång på min gammla server, sen börja disken balla ur. Efter det körde jag i några veckor till med bara NAT/router funktionen.

Ska man försöka klå uptime så är det UPS + RAID som gäller.

Permalänk
Medlem

1000+ hade jag på en gammal skrivarserver med Solaris 7...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Hm, pressade upp i 286 dagar en gång.
Sen kom jag på att jag körde 2.6.8, och uppdaterade pga paranoia
Jag passerar den gamla uptimen i april nästa år.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
Riktiga maskiner behöver inte grafikkort

Bara kass PC hårdvara som behöver. Seriekonsoll is the way

Förvisso, men det underlättar att ha en "riktig" konsol när man ska få igång kalaset.

Jag tog hem en Sun Netra t1 105 som skulle kastas från jobbet. Allt den har på baksidan är 2x100BaseTX-portar, och 2 serieportar. Jag har inga som helst lösenord nånstans till den (den har kört Checkpoint Firewall-1 på nån gammal Solaris), så jag måste nog blåsa rent den helt för att få göra nåt kul på den (Solaris är jobbigt, men debian eller freebsd finns ju för sparc). Just den här råkar sakna CD-spelare, så jag vet inte riktigt hur det ska gå till. Det lär gå att netboota den på nåt vis, om jag snor ihop rarp- och tftp-server nånstans.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Förvisso, men det underlättar att ha en "riktig" konsol när man ska få igång kalaset.

Jag tog hem en Sun Netra t1 105 som skulle kastas från jobbet. Allt den har på baksidan är 2x100BaseTX-portar, och 2 serieportar. Jag har inga som helst lösenord nånstans till den (den har kört Checkpoint Firewall-1 på nån gammal Solaris), så jag måste nog blåsa rent den helt för att få göra nåt kul på den (Solaris är jobbigt, men debian eller freebsd finns ju för sparc). Just den här råkar sakna CD-spelare, så jag vet inte riktigt hur det ska gå till. Det lär gå att netboota den på nåt vis, om jag snor ihop rarp- och tftp-server nånstans.

Seriekonsoll är riktig konsoll.

Solaris är trevligt, helt klart en av det bättre UNIX varianterna. Har man väl lärt sig tycker man illa om Linux Du vill inte besudla den med o köra Linux på Ultra Sparc plattform...

Netran har väl LOM bios så det är väl bara köra en break o boota den över nät? Tror dessutom att T1 varianten hade IDE interface, fast jag är inte säker. Någon av de där chapo servrarna hade IDE iaf. Trött som sjutton.

Annars kan du få sälja den sjukt billigt till mig, jag behöver ha en 1U maskin till en serverhall...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis

Seriekonsoll är riktig konsoll.

Jo, egentligen. Åtminstone på hårdvara som använder den som default (värre är det när det finns en tangentbord+skärm-konsol som man inte kommer åt). Synd bara att jag glömde ta med en RJ45-seriesladd...

Solaris är trevligt, helt klart en av det bättre UNIX varianterna. Har man väl lärt sig tycker man illa om Linux Du vill inte besudla den med o köra Linux på Ultra Sparc plattform...

Jag kanske inte har så mycket val när den kör ett OS jag inte kommer in i, och jag inte har nåt annat att installera. Linux passar mig bra.

Netran har väl LOM bios så det är väl bara köra en break o boota den över nät? Tror dessutom att T1 varianten hade IDE interface, fast jag är inte säker. Någon av de där chapo servrarna hade IDE iaf. Trött som sjutton.

Annars kan du få sälja den sjukt billigt till mig, jag behöver ha en 1U maskin till en serverhall...

Just den här har 2 hotplug-SCSI-diskar. 9 eller 18 eller nåt. Men den ska kunna netboota, såvitt jag har förstått.

Så länge den fungerar tänker jag behålla den. Kanske kan lägga vantarna på 3-4 till och bygga ett litet kluster bara för att se om det går. En kanske inte är så mäktig, men 4 blir bra.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
GeForce 256 i huvudservern, Geforce2MX i den andra. Ingendera kör annat än textbaserat

Det var inga dåliga saker! Kör GF2MX i min stationära!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
[

Jag kanske inte har så mycket val när den kör ett OS jag inte kommer in i, och jag inte har nåt annat att installera. Linux passar mig bra.

Solaris är gratis, bara tanka hem.

Just den här har 2 hotplug-SCSI-diskar. 9 eller 18 eller nåt. Men den ska kunna netboota, såvitt jag har förstått.

Alla Sun maskiner kan nätboota. Det kan mina IPC/IPX maskiner från tidigt 90 tal. Det är precis som med serikonsoller. Riktiga maskiner kan. Jag har bootat HP-UX maskiner över tapestation i början av 90 talet, tog tid, ( en timme tror jag ) o boota men det funkade.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
Solaris är gratis, bara tanka hem.

Förvisso. Kanske något att testa sen då jag vill späka mig själv lite, men till att börja med vill jag bara få igång den och börjar med nåt jag begriper mig på. Till att börja med blir det Debian . Problemet just nu är bara avsaknaden av seriekabel (eller orken att bygga en när jag har på jobbet).

Citat:

Alla Sun maskiner kan nätboota. Det kan mina IPC/IPX maskiner från tidigt 90 tal. Det är precis som med serikonsoller. Riktiga maskiner kan. Jag har bootat HP-UX maskiner över tapestation i början av 90 talet, tog tid, ( en timme tror jag ) o boota men det funkade.

Typ nästan alla (någorlunda moderna) maskiner utom de flesta "IBM-kompatibla" PC kan ju nätbota på något vis, och även där börjar det ju komma allt mer (oftast PXE, verkar det som). Typiskt bra att ha. Sen kan man ju köra grub med netboot också, om man har något slags bootbart medium i burken.

För att hålla mig till ämnet, här kommer en bonusbild. NAKEN!

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
Solaris är trevligt, helt klart en av det bättre UNIX varianterna. Har man väl lärt sig tycker man illa om Linux Du vill inte besudla den med o köra Linux på Ultra Sparc plattform...

Solaris är trevligt, men det är inte framtiden.

Solaris 10 är hyfsat trevligt, men på SPARC kör jag ändå hellre nån av BSD-varianterna (OpenBSD snurrar mestadels hemma). Solaris på en x86 är inte alls speciellt trevligt då hårdvarustödet är i praktiken obefintligt.

Så, för att summera: Linux på x86, BSD på riktig UNIX-hårdvara

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

SolarisX har jag inte kört ännu. Har bara kört massa Solaris 8 o lite Solaris 9 på ganska komplexa lösningar. Så jag tycker Solaris är bekvämt fast hemma har man kanske inte så stor nytta av det. Jag brukar försöka köra 'orginal os' på mina maskiner.
Så här sert det ut just nu:

HP9000: HP-UX 11.11
Sun Ultra1: Solaris 8
Digital Alpha: NetBSD/Alpha ( har inte hittat nån Tru64 )

Mest för att det e skoj o ha lite olika OS Workstation maskinen kör FreeBSD 7.0 ,)

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
Workstation maskinen kör FreeBSD 7.0 ,)

7.0???

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Ja...

gluffis@beeyatch:~:uname -a FreeBSD beeyatch.mean.net 7.0-CURRENT FreeBSD 7.0-CURRENT #1: Sat Sep 17 09:32:02 CEST 2005 root@beeyatch.mean.net:/usr/src/sys/i386/compile/BEEYATCH i386

-CURRENT är 7.0 just nu. Jag råkade uppgradera lite väl mycket från 5.3, hade tänkt mig 6.0 men men... Det funkar fint för mig. IO prestandan är sjukt mycket bättre iaf..

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

solaris ... jag saknar fortfarande openwindows, va ju grymt bra gui.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
Ja...

gluffis@beeyatch:~:uname -a FreeBSD beeyatch.mean.net 7.0-CURRENT FreeBSD 7.0-CURRENT #1: Sat Sep 17 09:32:02 CEST 2005 root@beeyatch.mean.net:/usr/src/sys/i386/compile/BEEYATCH i386

-CURRENT är 7.0 just nu. Jag råkade uppgradera lite väl mycket från 5.3, hade tänkt mig 6.0 men men... Det funkar fint för mig. IO prestandan är sjukt mycket bättre iaf..

Hehe ok, current ligger tydligen LÅNGT framför stable då...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006