Vad gäller? Vill inte ha cpun!

Permalänk
Avstängd

Vad gäller? Vill inte ha cpun!

Bakgrund: beställde 3 saker från datorhandel.com bl a en cpu, fick orderbekräftelsen 2005-09-08:20.45. Då alla saker skulle finnas i lager(enl hemsidan) o ha en "uppskattad" leveranstid på 1-2 dagar förväntade jag mig att ha sakerna snabbt. Men cpun
hade dom inte hemma o nu har jag redan beställt från komplett med visa (pengar e dragna). Ska också tillägga att när jag var o hämtade dom 2 sakerna som hade kommit i dag onsdag så sa jag till tjejen i kassan att jag hade avbeställt cpun via email - hon nämde inget om att den var skickad!

ps! Tänkte aldrig på att söka efter datorhandel.com (bl a här) innan jag beställde o kolla om vad folk tyckte om företaget!

Email skickat precis:

"Vill ej ha den längre - beskedet jag fick igår var att det var en bristvara, vilket det inte var när jag beställde - "i lager" stod det!
Dessutom skrev jag i mailet att jag ville ha sakerna senast på onsdag, annars ville jag avbeställa.
Nu har jag redan beställt från komplett o dom har redan skickat cpun!"

----- Original Message -----
From: "Support Datorhandel.Com"
To: xxx
Sent: Wednesday, September 14, 2005 4:29 PM
Subject: SV: Ordernummer: 121212

Cpun är redan på väg hit finns på vårt kontor inom 1-2 dagar.

Mvh
xxx

Datorhandel.Com
________________________________________________

________________________________

Från: xxx
Skickat: on 2005-09-14 01:41
Till: Support Datorhandel.Com
Ämne: Re: Ordernummer: 121212

okej, avbeställer cpun!
kommer o hämtar senare idag, onsdag (grafikkortet o tgb/mus)!

----- Original Message -----
From: "Support Datorhandel.Com"
To: xxx
Sent: Tuesday, September 13, 2005 5:12 PM
Subject: SV: Ordernummer: 121212

Grafikkortet och logitech mx3100 finns redan här och kan ej avbeställas ,
Cpun kommer inom ett par dagar , bristvara men på väg.

Mvh
yyy

Trevlig sommar önskar
Datorhandel.Com
________________________________________________

________________________________

Från: xxx
Skickat: ti 2005-09-13 13:03
Till: Support Datorhandel.Com
Ämne: Re: Ordernummer: 121212

Hej!

Har ni inte fått dom tills i morgon onsdag, så vill jag avbeställa
sakerna - har inte nån lust att sitta o vänta på sakerna i nåra
veckor

----- Original Message -----
From: "Support Datorhandel.Com"
To: xxx
Sent: Monday, September 12, 2005 12:42 PM
Subject: SV: Ordernummer: 121212

Vi hör av oss så snart alla grejorna är här!

Mvh
yyy

Trevlig sommar önskar
Datorhandel.Com
________________________________________________

________________________________

Från: xxx
Skickat: må 2005-09-12 12:09
Till: Support Datorhandel.Com
Kopia: Kundtjänst Datorhandel.Com
Ämne: Ordernummer: 121212

Hej!

Har ni nåt leveransbesked till mig!

mvh xxx

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem

Du har ångerrätt på allt du beställer via nätet. 14 dagar från att du fått varan. Så de kan inte göra annat än att godta din ånger. Sen om de får beställa den nån annanstans ifrån är inte ditt problem.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Ganska komiskt att de inte vill godta ett ånger innan du ens fått varan.
Dock är det väl svårt iom att det inte verkar vara ett distansköp.
Har du beställt det i affären?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Har du beställt det i affären?

Nja, beställt via deras hemsida, beställde att det skulle skickas till butiken -
dvs att jag skulle hämta sakerna i butiken (gratis "frakt" då)

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem

hmm man har väll ångerrätt i affär med ?

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj Funky
hmm man har väll ångerrätt i affär med ?

Inte om man köper nånting i butik. Man kan få öppet köp, men det är upp till butiken. Om man handlar på nätet och hämtar i butik vet jag inte hur det ser ut, jag kan tänka mig att ångerrätt gäller om man betalar i förskott, alltså gör affären på internet innan man hämtar varan.

Permalänk

Att hämta det i butik är ju inget distansköp så då gäller inte de lagarna.
Det är ju som att ringa till datoraffären i stan och beställa något.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Det är dock lite svårt att säga om man kollar på KO's sida.
Testa och skicka frågan till dem.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

köpavtalet är ju gjort på distans, sen om betalning/leverans görs av posten eller dig själv är ganska ointressant

vill du vara lite grisig kan du ju alltid slänga dig med paragraferna om informationsplikt som åligger säljaren. :
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%...
paragraf 6 och framåt...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kundun
köpavtalet är ju gjort på distans, sen om betalning/leverans görs av posten eller dig själv är ganska ointressant

vill du vara lite grisig kan du ju alltid slänga dig med paragraferna om informationsplikt som åligger säljaren. :
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%...
paragraf 6 och framåt...

Verkar som att du har rätt.
Tur att vi har dig. Var själv väldigt osäker men du rensade upp lite.
KO's hemsida var lite klyddig i frågan.

Så det är alltså avtalet i sig som gäller vad gäller distanslagen.
Kan man då ringa och beställa saker vad gäller affär i samma stad eller gäller det endast över internet?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

i princip samma regler gäller om du ringer, faxar, e-postar din beställning (avtal)
bara det sker på distans, köper du över disk så sker ju avtal, leveras och betalning vid samma tillfälle direkt.

när man beställer ingår du ett avtal med säljaren där du förbinder dig att köpa produkten X till ett visst pris, och att leverans/betalning ska ske på visst sätt

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kundun
i princip samma regler gäller om du ringer, faxar, e-postar din beställning (avtal)
bara det sker på distans, köper du över disk så sker ju avtal, leveras och betalning vid samma tillfälle direkt.

när man beställer ingår du ett avtal med säljaren där du förbinder dig att köpa produkten X till ett visst pris, och att leverans/betalning ska ske på visst sätt

Okej, så det är det avtalet man har rätt att ångra tack vare ångerrätten

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

jo, det är ju för att skydda konsumenten mot oseriösa och luddiga försäljningsmetoder.
främst telefon och "dörrknackare" är ju jobbiga om man inte pallar säga nej i klartext. även på vissa internetbutiker kan det vara svårt att se vad som gäller för en vara eller tjänst.

...sen står man där med en pall barnstrumpor och en räkning på 30 loppor.. ;D
då är det skönt med ångerrätt

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Re: Vad gäller? Vill inte ha cpun!

Oavsett om du hämtar i butiken eller om de skickar och du hämtar på ditt postkontor så är köpet gjort via Internet och då gäller Distansavtalslagen. Du har rätt att ångra köpet inom 14 dagar från det att du mottagit varan. Det är solklart. Gå till butiken - betala för alltihop. När du gjort det så säger du att du vill ångra köpet på processorn och de skall då betala tillbaka beloppet. Gör de inte det är de kokta och går du vidare till ARN så blir de fällda. Du borde snacka med chefen - han om någon borde veta vad lagen säger och inte krångla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belsebub(1)
Bakgrund: beställde 3 saker från datorhandel.com bl a en cpu, fick orderbekräftelsen 2005-09-08:20.45. Då alla saker skulle finnas i lager(enl hemsidan) o ha en "uppskattad" leveranstid på 1-2 dagar förväntade jag mig att ha sakerna snabbt. Men cpun
hade dom inte hemma o nu har jag redan beställt från komplett med visa (pengar e dragna). Ska också tillägga att när jag var o hämtade dom 2 sakerna som hade kommit i dag onsdag så sa jag till tjejen i kassan att jag hade avbeställt cpun via email - hon nämde inget om att den var skickad!

ps! Tänkte aldrig på att söka efter datorhandel.com (bl a här) innan jag beställde o kolla om vad folk tyckte om företaget!

Email skickat precis:

"Vill ej ha den längre - beskedet jag fick igår var att det var en bristvara, vilket det inte var när jag beställde - "i lager" stod det!
Dessutom skrev jag i mailet att jag ville ha sakerna senast på onsdag, annars ville jag avbeställa.
Nu har jag redan beställt från komplett o dom har redan skickat cpun!"

----- Original Message -----
From: "Support Datorhandel.Com"
To: xxx
Sent: Wednesday, September 14, 2005 4:29 PM
Subject: SV: Ordernummer: 121212

Cpun är redan på väg hit finns på vårt kontor inom 1-2 dagar.

Mvh
xxx

Datorhandel.Com
________________________________________________

________________________________

Från: xxx
Skickat: on 2005-09-14 01:41
Till: Support Datorhandel.Com
Ämne: Re: Ordernummer: 121212

okej, avbeställer cpun!
kommer o hämtar senare idag, onsdag (grafikkortet o tgb/mus)!

----- Original Message -----
From: "Support Datorhandel.Com"
To: xxx
Sent: Tuesday, September 13, 2005 5:12 PM
Subject: SV: Ordernummer: 121212

Grafikkortet och logitech mx3100 finns redan här och kan ej avbeställas ,
Cpun kommer inom ett par dagar , bristvara men på väg.

Mvh
yyy

Trevlig sommar önskar
Datorhandel.Com
________________________________________________

________________________________

Från: xxx
Skickat: ti 2005-09-13 13:03
Till: Support Datorhandel.Com
Ämne: Re: Ordernummer: 121212

Hej!

Har ni inte fått dom tills i morgon onsdag, så vill jag avbeställa
sakerna - har inte nån lust att sitta o vänta på sakerna i nåra
veckor

----- Original Message -----
From: "Support Datorhandel.Com"
To: xxx
Sent: Monday, September 12, 2005 12:42 PM
Subject: SV: Ordernummer: 121212

Vi hör av oss så snart alla grejorna är här!

Mvh
yyy

Trevlig sommar önskar
Datorhandel.Com
________________________________________________

________________________________

Från: xxx
Skickat: må 2005-09-12 12:09
Till: Support Datorhandel.Com
Kopia: Kundtjänst Datorhandel.Com
Ämne: Ordernummer: 121212

Hej!

Har ni nåt leveransbesked till mig!

mvh xxx

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vad gäller? Vill inte ha cpun!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrol
Oavsett om du hämtar i butiken eller om de skickar och du hämtar på ditt postkontor så är köpet gjort via Internet och då gäller Distansavtalslagen. Du har rätt att ångra köpet inom 14 dagar från det att du mottagit varan. Det är solklart. Gå till butiken - betala för alltihop. När du gjort det så säger du att du vill ångra köpet på processorn och de skall då betala tillbaka beloppet. Gör de inte det är de kokta och går du vidare till ARN så blir de fällda. Du borde snacka med chefen - han om någon borde veta vad lagen säger och inte krångla.

grejen är den att säljstället har 30 dgr på sig att betala tillbaks så dom kan säga att dom skickar en postanvisning även om jag ju inte tror att detta företaget gör det utan betalar tillbaks direkt i handen till kunden men hade det varit ett mindre källarföretag så finns nog risken tror jag.

Källa http://62.95.69.3/SFSDOC/05/050059.PDF

Permalänk
Medlem

Om det finns fler som trots detta funderar på att handla av detta "eminenta" företag, Datorhandel.com, finns följande läsning:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=46611...

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
Om det finns fler som trots detta funderar på att handla av detta "eminenta" företag, Datorbutiken.com, finns följande läsning:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=46611...

Nä, datorhandel.com, inte datorbutiken.com.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråden handlar om datorhandel.com, inte datorbutiken.com. En viss skillnad.

Edit: ahh, du hann precis före :).

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Nä, datorhandel.com, inte datorbutiken.com.

Bah, vilken miss! Jag menade naturligtvis datorhandel, datorbutiken har jag inte ett ont ord att säga om.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Avstängd

Vilken skillnad, beställde cpun i onsdes av komplett, dagen efter hade jag den!

Ang datorhandel.com har jag inte kollat mina mail ännu - dom har väl säkert skickat nåt ang cpun (typ nu har den kommit, du måste hämta ut den)

Tack för svaren

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |