Internetförsäljning av mp3-låtar

Permalänk
Medlem

Internetförsäljning av mp3-låtar

Vad krävs för att få en licens som tillåter en att sälja mp3-låtar över nätet? Liksom som www.poplife.se att varje person kan ladda hem en mp3-låt för typ 10 kr.

Jag förmodar att STIM har med detta att göra, men någon som har erfarenhet, skall förövrigt ringa dom på Måndag.

Men vad krävs annars för det hela? Skall man kontakta skivbolag, vilka licenser krävs? Tycker Stim.se ger dålig information om det, men någon som har erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Stim är bara en del, sen är det SAMI och ev. NCB du ska ha licenser från också.

Räkna med 20-30.000:- per månad inledningsvis, minst.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Smaskigt.

Men ändån, som jag uppfattade tar STIM en del av vinsten (18 %)

Vad gör SAMI och NCB? Hur tar dom betalt?

Permalänk

Detta är ingenting du kan satsa på , lita på mig.
Jag var själv pågång att starta en sådan här tjänst, men la ner direkt.

För det första behöver du tillstånd från varje skivbolag, där du i varje bolag ska ha tillstånd från ett 10 tal olika dotterbolag, typ.

Dom skivbolag jag var i kontakt med ville att man skulle kunna lägga runt 2-3 miljoner kronor som en startavgift till att få sälja musik , och det var då jag sket i det hela.

Skivbolagen har även en massa krav på din sajt, om vilka som får sköta kontokortsbetalningar och i vilka format du får ge ut låtarna i, t.ex.

Man skulle även ha en budget som skulle fungera även om man inte gick i vinst på 1-2 år.

Tyvärr, skivbolagen är dumma i huvudet och stoppar utveckling, och det är synd.

Sedan behövs det, precis som Decibel säger, tillstånd och licenser från en massa olika ställen här i Sverige också.

Permalänk
Medlem

Usch, ja då är det inget att satsa på.

Fan vad korkade dom är om dom vill få bukt med piratkopiering och allt
.

Permalänk
Medlem

Ja, men det är väl ingen nyhet att skivbolagen skjuter sig själva i fötterna gång på gång?

Permalänk

Kanske går bättre med indie-band?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

indie-band?

Btw, är det såhär i alla länder eller är det bara i detta förbannade skitlandet :(?

Permalänk

Nachen:
Det gäller för alla länder, det är skivbolagen som tar ut skyhöga priser på allting.

Permalänk
Medlem

Ja, såg det. Fan.

Men liksom - det finns ju många sidor i Sverige nu som säljer mp3-låtar för typ 10 kr.

Permalänk

Nachen:
Nästan alla företag i sverige som säljer musik på nätet är återförsäljare åt dessa:
http://www.inprodicon.com/

Dock så tjänar du nog inga stora summor per låt från dom, och sen har nog dom också rätt saftiga månadsavgifter/startavgifter.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt kontaktat dom.

Det kostar 500.000 SEK som startavgift och man får då webbshoppen.

Sen delar man med Inprodicon 50/50 % av vinsten. Inte mycket, typ 1 kr per mp3-nerladdning blir det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nachen
indie-band?

Btw, är det såhär i alla länder eller är det bara i detta förbannade skitlandet :(?

Band som inte är uppbundna vid något skivbolag. Kort sagt, dom betalar själva reklam, tryckning av skivorna m.m istället för att låta ett skivbolag ta det. Mycket mer frihet, men mindre pengar till en själv i många fall.

Jag tror nog det är så i alla länder, det är ju samma jätte-bolag jorden runt...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jo, det är ju Sony BMG, EMI, Universal och Warner Times som är dom största, hade man haft kontrakt med dom hade det inte varit några problem.