Operatörernas ansvar

Permalänk
Medlem

Operatörernas ansvar

För nästan ett år fick jag äntligen bredband, då i form av ADSL från en lokal operatör. 2/0.5 Mbit blev min bandbredd och det funkade perfekt, fick alltid ut så gott som allt i TPTest. Så funkade det till augusti i år då min uppkoppling försämras avsevärt i samband med att dom uppgraderar utrustningen till ADSL2+.

Jag vet inte om dom har problem med utrustningen, skarvningen eller något, men jag är helt söker på att felet ligger på deras sida. Jag har testat byta allt som går byta på min sida och inget hjälper, i och med att problemte uppstår samtidigt som dom meddelar att dom tänker byta utrustningen i stationen måste det vara deras fel att uppkopplingen krånglar.

Så här är det nu...

...så här var de för några månader sen.

Egentligen är det inte de som är meningen med tråden, det jag undrar här är vad operatörerna har för ansvar för uppkopplingen.

Det är nämligen 2 års bindningstid, jag vet att det var dumt att ens skaffa det men vad gör man när det inte finns något annat än modem (fast ironiskt nog bygger telia ut stationen själv efter någon månad).

När jag läser avtalet står där att dom inte är ansvariga för något som händer bortom deras kontroll, tex. krig, andra operatörs klydd osv. Men det är ju dom som uppgraderade utrustningen och det är självklart dom som har fullt ansvar för hur den funkar. Är det en giltig anledning till att få bindningstiden helt upphävd?

Permalänk
Medlem

Antar att dom likväl som andra har "upp till X mbit/s" vilket befriar dom från ansvar totalt, rent juridskt, sen moraliskt arbetar dom nog säkert på det, men det finns inget som säger att dom måste.

I långa loppet är Telia bäst på detta, dom ser till att bygga ut och säkra vad kunderna tycker, oavsett hur mycket marknadsföring man har så väger nöjda kunder bäst.

Att kräva att operatören ska ta ansvar, för något du har skrivit under på att dom slipper ta ansvar för, är lite långsökt kanske

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decibel
Att kräva att operatören ska ta ansvar, för något du har skrivit under på att dom slipper ta ansvar för, är lite långsökt kanske

Det står att dom inte behöver ta ansvar för saker som händer bortom deras kontroll, men detta är ju helt och hållet deras fel?

Förövrigt, står exakt så här i avtalet

Citat:

Abonnemanget förutsätter att abonnent är inkopplad till något av Teleserivce kabel-TV som är förberett för bredband, eller optisk fri sikt till någon av Teleserivce Basstationer och har en dator med win9x....

Med andra ord borde jag inte ens kunna ha ett abonnemang hos dem med tanke på att jag har ADSL, isf borde väl ingenting i avtalet gälla, inkl bindningstiden?

I avtalet står det dessutom

Citat:

Abonnamanget gäller för den avtalstid (bindningstid) som anges i avtalets § 3.

Saken är den att det finns ingen § 3, däremot en § 2 där det står "24 månaders bindningstid, kvartalsvis förskottsbetalning".

Är jag fel ute när jag tror att detta borde resultera att jag inte har någon bindningstid alls om man går efter de avtalet?

Permalänk
Medlem

Haha, ja, skulle vilja se en förhandling om det avtalet

Bindningstid har du, det står ju i §2, att sedan andra delar av avtalet hänvisar till paragrafer som inte finns är ovesäntligt, hade varit annat om §2 inte heller funnits.

Det behöver inte vara deras ansvar, dom kan häva att dom gjorde uppgraderingen i tron om att det skulle bli bättre, men p.g.a utrustningen kvalité blev det inte så, och dom går fria från ansvar.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decibel
Haha, ja, skulle vilja se en förhandling om det avtalet

Bindningstid har du, det står ju i §2, att sedan andra delar av avtalet hänvisar till paragrafer som inte finns är ovesäntligt, hade varit annat om §2 inte heller funnits.

Det behöver inte vara deras ansvar, dom kan häva att dom gjorde uppgraderingen i tron om att det skulle bli bättre, men p.g.a utrustningen kvalité blev det inte så, och dom går fria från ansvar.

Allt för att slippa de skräpet

Det är nästan skrämmande hur lite ansvar dom har för tjänsten, det är ju uppenbart att det är dom som är helt skyldiga till att uppkopplingen strular och ändå kan man inte göra något. Uppkopplingen funkar ju, egentligen finns det inget som säger att jag skulle få ut mer av en uppkoppling bara för jag väljer en högre hastighet, upp till 8 Mbit behöver inte vara mer än upp till 0.5 Mbit..

Permalänk
Medlem

Kanske är så att modemet ditt behöver ny mjukvara så kolla om det finns nyare firmware till det som kanske fixar ditt problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kanske är så att modemet ditt behöver ny mjukvara så kolla om det finns nyare firmware till det som kanske fixar ditt problem?

Det går nog inte så bra ^^

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Det går nog inte så bra ^^

Varför inte det? det är ju ADSL med tillhörande "modem" och det händer att styrmjukvaran i den uppdateras för att klara av nyare "typ" av ADSL så varför skulle det inte gå så bra :confused:.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Varför inte det? det är ju ADSL med tillhörande "modem" och det händer att styrmjukvaran i den uppdateras för att klara av nyare "typ" av ADSL så varför skulle det inte gå så bra :confused:.

Jag har uppdaterat mjukvaran till ADSL2+ och det är ingen större skillnad, snarare värre faktiskt :/ Och som sagt har jag testat byta allt på min sida, inkl modemet..

Det är helt klart allvarliga fel i telestationen, dom har själv sagt att värdena ser jäkligt skumma ut men dom verkar inte göra något åt det...

Får ringa och fortsätta klaga imorgon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Jag har uppdaterat mjukvaran till ADSL2+ och det är ingen större skillnad, snarare värre faktiskt :/ Och som sagt har jag testat byta allt på min sida, inkl modemet..

Det är helt klart allvarliga fel i telestationen, dom har själv sagt att värdena ser jäkligt skumma ut men dom verkar inte göra något åt det...

Får ringa och fortsätta klaga imorgon

Du får nog fortsätta och klaga och får du inte rättelse så ta kontakt med konsumentrådgivaren i din komun om hur du ska gå till väga isf.

Permalänk
Medlem

Även jag har haft problem med samma företag som du säger. Framför allt när jag hade deras wlan-tjänst. Fungerade inte 80% av tiden. Har nu deras ADSL också, och den är bertydligt mer stabil, men dessvärre inte helt felfri. Jag har haft ganska stora störningar. Som tur är fungerar det nästan felfritt nu. De har tydligen uppgraderat till ADSL2+ på min station med.

Men ring och klaga, det var vad även jag har fått göra.

Visa signatur

Apple frälst

Permalänk
Medlem

Det är konstigt att din hastighet verkar vara ganska exakt 2/0.5 på UDP. Inte så att du har installerat om Windows så TCP-inställningarna i registret har blivit för låga?

Det är iallafall min första gissning, annars verkar det som att modemet eller linan har blivit skadat eftersom det verkar vara problem med att skicka data korrekt.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop