Linux på bärbara från Dell

Permalänk
Melding Plague

Linux på bärbara från Dell

<font style="font-size: 10pt"><b>Linux på bärbara från Dell</b></font> <small class="small">söndag 18 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Dell kommer snart börja sälja en bärbar dator med Linux tänkt för konsumenter. Datorn är Dell Latitude 110L och Linuxdistributionen är <a href="http://www.mandriva.com/" target="_blank">Mandriva</a>. Detta är bara några dagar efter HP gick ut med att de kommer sälja bärbara datorer med <a href="http://www.ubuntulinux.org/" target="_blank">Ubuntu</a>. Förhoppningsvis kommer detta leda till både bättre Linuxstöd från OEM-tillverkare och billigare bärbara datorer.
<br />
<br /><i>September, 16th, Mandriva, the number one European Linux publisher, today announces the availability of a Dell Laptop pre-loaded With Mandriva Linux. The association - a first for the two companies - represents a milestone in Mandriva's effort to make Linux even more accessible to customers, thanks to large OEM deals. Mandriva also counts HP in its portfolio of leading manufacturers.
<br />
<br />Mandriva worked with Dell to certify this first consumer laptop, which is now being sold direct to students by Dell. The company ensured the optimum integration of its Mandriva Linux Limited Edition 2005 - a major hit in recent Linux downloads and reviews - with Dell's Latitude 110L. The certified computer is a WIFI 1,4 to 1,7 GHZ mobile Celeron or Pentium M, with 256 to 1280 MB of ram, and a DVD Drive. </i>
<br />
<br />Läs mer på <a href="http://www.mandriva.com/company/press/pr?n=/pr/corporate/2564" target="_blank">Mandriva</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många stolar steve balmer slänger runt i kontoret nu

Mycket trevlig nyhet fler Linux-användare är inte bara bra för linux utan även dåligt för M$ och det är väldigt bra.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Trevligt. Uteckling går åt rätt håll

Permalänk
Medlem

trevliga nyheter det där.
Hoppas flera laptop tillverkare hänger på.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Jag undrar hur många stolar steve balmer slänger runt i kontoret nu

Mycket trevlig nyhet fler Linux-användare är inte bara bra för linux utan även dåligt för M$ och det är väldigt bra.

Haha...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Inaktiv

Det där ubuntu, såg ju riktigt trevligt ut, måste jag säga.
Är det någon som har testat det och kan säga om det är ett bra operativsystem.

Permalänk
Medlem

Han drog nog en näve i skrivbordet iaf. och en & annan svordom mot HP & Dell...

Trevligt detta, inte minst sagt att man slipper "Microsoft skatten" på alla bärbara...

Permalänk
Hedersmedlem

Fan va gött..detta måste ju tvinga tillverkare att släppa drivrutiner till linux bättre än vad som görs nu.

fan va trevligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Det där ubuntu, såg ju riktigt trevligt ut, måste jag säga.
Är det någon som har testat det och kan säga om det är ett bra operativsystem.

Bara att läsa Unix/Övriga OS forumet här på swec, finns massor av trådar om ubuntu. Jag har självt kört det ett kort tag och ska börja köra det mer permanent nu. det verkar helt ok och som "kontors-OS" är det utmärkt, det ingår ganska många program, t.ex ersättare för hela micorsoft office paketet och även en Photoshop koln (GIMP). Testa själv det kostar ju inget och är väldigt lätt att instalera (till och med lättare än windows).

Steve Balmer skämt #2: "I'm going to f*cking kill Linus Torvalds"

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Ubuntu? men för helvette... det är som att nergradera sig på nästan samtliga punkter. Ubuntu är ett gulligt system, det må sägas, men att på allvar vilja andvända det? Nej, hoppas det kommer lite mer ordentliga releaser i Dell-datorerna.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ubuntu? men för helvette... det är som att nergradera sig på nästan samtliga punkter. Ubuntu är ett gulligt system, det må sägas, men att på allvar vilja andvända det? Nej, hoppas det kommer lite mer ordentliga releaser i Dell-datorerna.

De flesta som köper en märkesdator för att ha i hemmet är inte haxors som kan varenda litet kommando i *nix.

Detta är ett alternativ till windows för hemanvändare av HP och Dell.

Om linux ska kunna slå sig in på OEM marknaden så måste man erbjuda enkla och användarvänliga operativsystem. Alla fall för hemanvändarna. Sen borde det finnas ett alternativ för de mer datorkunniga användarna och för företagen.

Permalänk
Medlem

bara bra, när speltillverkarna lägger in stöd för linux så kommer jag byta illa kvickt, nu kommer dell snabba upp takten med tanke på hur stor deras försäljning är.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ubuntu? men för helvette... det är som att nergradera sig på nästan samtliga punkter. Ubuntu är ett gulligt system, det må sägas, men att på allvar vilja andvända det? Nej, hoppas det kommer lite mer ordentliga releaser i Dell-datorerna.

du får gärna utveckla det lite mer istället för att bara säga "kasst"
linux på laptops är rätt trevligt faktiskt, riktigt guld att de flesta hönsterhanterare har stöd för att lägga in shortcuts för att göra det mesta.. grymt mycket skönare än att med en liten pekplatta styra runt i windows (och ja, det går att ordna i windows också, men det är ju jobbigt )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ubuntu? men för helvette... det är som att nergradera sig på nästan samtliga punkter. Ubuntu är ett gulligt system, det må sägas, men att på allvar vilja andvända det? Nej, hoppas det kommer lite mer ordentliga releaser i Dell-datorerna.

Det står Mandriva i nyheten (Det som var mandrake). Trevlig dist som jag gillar.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

största fördelen med att större hårdvarutillverkare linuxbundlar är att man förmodligen kan räkna med bättre drivrutiner 'laget runt'.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

tror inte bärbara blir så mycket billigare för det, MS subventionerar ju sitt OS för att garantera sin plats inför Vista. men det sliter mindre på ctrl-alt-del..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
De flesta som köper en märkesdator för att ha i hemmet är inte haxors som kan varenda litet kommando i *nix.

Detta är ett alternativ till windows för hemanvändare av HP och Dell.

Om linux ska kunna slå sig in på OEM marknaden så måste man erbjuda enkla och användarvänliga operativsystem. Alla fall för hemanvändarna. Sen borde det finnas ett alternativ för de mer datorkunniga användarna och för företagen.

Självklart. Men Ubuntu passar bara för fyraåringar. Ser ut som en hemsk lekstuga alltihop. Samtidigt som antalet funktioner är bortblåsta. Byta upplösning? Jättenkelt, bara skriva in 25 rader text! Installera drivrutinerna till internet? Javisst, gå bara igenom den här guiden på 14 sidor och ta ledigt från jobbet i tre dagar så är det fixat.

Nej, Ubuntu är aldrig något bra alternativ. Om man aldrig gör annat än bara surfar och tankar så kan det väll funka (förutom att man kommer få stora problem så fort man tittar utanför den färgglada rutorna).

Och jo, jag vet att man kan byta utséende utan några större problem. Det är faktiskt bara att skriva 25 kommandon per färgval!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Självklart. Men Ubuntu passar bara för fyraåringar. Ser ut som en hemsk lekstuga alltihop. Samtidigt som antalet funktioner är bortblåsta. Byta upplösning? Jättenkelt, bara skriva in 25 rader text! Installera drivrutinerna till internet? Javisst, gå bara igenom den här guiden på 14 sidor och ta ledigt från jobbet i tre dagar så är det fixat.

Nej, Ubuntu är aldrig något bra alternativ. Om man aldrig gör annat än bara surfar och tankar så kan det väll funka (förutom att man kommer få stora problem så fort man tittar utanför den färgglada rutorna).

Och jo, jag vet att man kan byta utséende utan några större problem. Det är faktiskt bara att skriva 25 kommandon per färgval!

vad snackar du om? Otroligt enkelt att byta upplösning i Ubuntu, System ->Nånting -> Screen resolution, lika enkelt om inte enklare än i Windows. Drivrutiner till internet? Internet är ett nätverk av datorer, behövs inga drivrutiner Menar du drivrutiner till ditt närverkskort, finns de inte i apt-get så finns de nog på tillverkarens hemsida, visst inte lika enkelt som i Windows (om man inte är van), men det gäller alla distributioner. Och byta utseende genom att skriva 25 kommandon per färgval? Du är påverkad av något va? Bara System -> Nånting -> Themes och dra ditt nyligen tankade tema dit och sedan välja. Oerhört enklare än Windows, där man behöver hacka .dllfiler för att få det att fungera.

Vad är så hemskt mycket lekstuga med detta? http://www.ibisaeg.mine.nu/images/Screenshot_Ubuntu.jpg

Permalänk
Glömsk

Bara man fixar sources.list så man kan tanka från universe/multiverse har man ju tillgång till hela debians paketrepertoar i Ubuntu. Så "lekstuga" vetefan.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Självklart. Men Ubuntu passar bara för fyraåringar. Ser ut som en hemsk lekstuga alltihop. Samtidigt som antalet funktioner är bortblåsta. Byta upplösning? Jättenkelt, bara skriva in 25 rader text! Installera drivrutinerna till internet? Javisst, gå bara igenom den här guiden på 14 sidor och ta ledigt från jobbet i tre dagar så är det fixat.

Nej, Ubuntu är aldrig något bra alternativ. Om man aldrig gör annat än bara surfar och tankar så kan det väll funka (förutom att man kommer få stora problem så fort man tittar utanför den färgglada rutorna).

Och jo, jag vet att man kan byta utséende utan några större problem. Det är faktiskt bara att skriva 25 kommandon per färgval!

Tycker snarare Windows ser ut som en lekstuga i jämförelse. Det är extremt mycket lättare (lätt överdrift) att byta upplösning i Ubuntu än i windows. Utseendet är även det mycket enklare att byta i Ubuntu, det går t.om att ladda ner nya teman utan att behöva hacka dll filer

Skulle använda Ubuntu konstant om det inte vore för att jag behövde flera program som endast finns till windows. Dock har jag inte provat någon annan linux dist.

Permalänk
Medlem

Är inte Ubuntu Gnome? Mandriva som det står om i nyheten har KDE som standard även om andra fönsterhanterare går att intsallera.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

the beggining of the end for MS.... (förhoppningsvis )

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
the beggining of the end for MS.... (förhoppningsvis )

Vad är det du hatar så med MS egentligen?

Windows är ett ganska ok OS egentligen, lite synd bara att utvecklarna alldrig får tid nog på sig att fixa alla buggar osv så att man konstant måste tanka hem uppdateringar stup i kvarten.

Linuxdistar på bärbar låter helt klart lovande, använder inte linux själv, (har försökt, men inte mitt typ av OS), men för alla er som gör plus företag osv tror jag det kan komma att bli en riktig hitt.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Fördelarna med Windows är stort hårdvarustöd, mycket exklusiv mjukvara (speciellt spel) och stor användarbas (många som har lärt sig hantera det).

Linux börjar som tur är komma ikapp mer och mer. De nya distributionerna gör det mer lätthanterligt, kunskaperna bland folk växer och med OEM-tillverkarna i ryggen kommer också drivrutinsstödet att få sig en skjuts framåt. Fattas bara fler program så kommer linux att framstå som ett fullgott alternativ för den vanlige användaren.

Det ligger i operativsystemens natur att utvecklas mot öppen källkod. Till slut kanske Microsoft lägger ner Windows helt och hållet och börjar sälja sina program till andra operativsystem.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Intressant... Lär ju innebära att dessa datorer, och dess komponenter, har bra stöd i linux... Och är man nu så elit så är det väl inte nått extremt problem att kasta in en annan dist...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^

Det ligger i operativsystemens natur att utvecklas mot öppen källkod. Till slut kanske Microsoft lägger ner Windows helt och hållet och börjar sälja sina program till andra operativsystem.

efter Vista ett Linux med Windows-GUI? tja, vem vet..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

självaoperatisystemet windows har jag väll inte så mycket emot men microsoft i helhet har jag lust o plantera några hundra bomber. De komer bli store bror.. mr monopol helvete företag. De kommer inte ge oss någon frihet framöver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Vad är det du hatar så med MS egentligen?

Windows är ett ganska ok OS egentligen, lite synd bara att utvecklarna alldrig får tid nog på sig att fixa alla buggar osv så att man konstant måste tanka hem uppdateringar stup i kvarten.

Nej de sant, Windows är ett OK operativsystem, men väldigt dåligt i botten tyvär...

Microsoft... tja... Jag brydde inte mig heller så mycket förr. Men nu har jag verkligen fått upp ögonen för hur pass onda de är. Dom är extremt manipulerande mot affärsvärlden och bara älskar att låsa in folk i deras platform på olika sätt. (visst det är ett vinstdrivande företag såklart)

Men det är nu på senare, deras DRM/TCPA tekniker som dom försöker få in överallt, som äcklar mig mest. Dom kommer ta över världen en vacker dag tyvär... Och dom kommer ta all frihet och den "dator" som vi vet idag med sig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
självaoperatisystemet windows har jag väll inte så mycket emot men microsoft i helhet har jag lust o plantera några hundra bomber. De komer bli store bror.. mr monopol helvete företag. De kommer inte ge oss någon frihet framöver.

Du har friheten att inte använda datorer.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Du har friheten att inte använda datorer.

Snarare så att han har friheten att göra en "format c:" och ta bort shitdos från maskinen ':)