Behöver hjälp med "variable hz patch" till linux

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med "variable hz patch" till linux

Behöver info, vi kör en spelserver på en suse linux burk med 2.4.x kernel, men den har ju en kernel frequency på 100hz, och vi skulle behöva 1000hz (som är standard på 2.6.x).

Eftersom burken står någon helt annatstans så känner vi att "recompile" kerneln är för riskabelt, så vi har en variable kernel patch, däremot ingen direkt info om den vad som kan gå fel.

http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/people/rml/variable-HZ...

Har någon nån erfarenhet att ge med sig om denna patch? Kan den fallera?

Vi kör SuSE Linux 9.0 (x86-64 enterprise) 2.4.21-286-smp kernel på burken, och jag har hört att suse har custom kernels. Kan det medföra problem?

Ifall den inte är i alla fall 80% säker så är det nog lika bra att byta över till windows på burken.

Visa signatur

insert Funny Comment Here

Permalänk
Medlem

Det är ju alltid riskabelt att rota till det med "färdiga distar", Men jag tror inte de ska va nårra problem om man gör rätt, eller tar en gammla configen.

Permalänk

Lägre Hz ger mer råprestanda åt applikationerna så 100 är nog mer idealiskt än 1000. 1000 gäller förresten inte längre utan 250 Hz kör man med nu...

Permalänk
Medlem

Re: Behöver hjälp med "variable hz patch" till linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zydeco
Behöver info, vi kör en spelserver på en suse linux burk med 2.4.x kernel, men den har ju en kernel frequency på 100hz, och vi skulle behöva 1000hz (som är standard på 2.6.x).

Eftersom burken står någon helt annatstans så känner vi att "recompile" kerneln är för riskabelt, så vi har en variable kernel patch, däremot ingen direkt info om den vad som kan gå fel.

http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/people/rml/variable-HZ...

Har någon nån erfarenhet att ge med sig om denna patch? Kan den fallera?

Vi kör SuSE Linux 9.0 (x86-64 enterprise) 2.4.21-286-smp kernel på burken, och jag har hört att suse har custom kernels. Kan det medföra problem?

Ifall den inte är i alla fall 80% säker så är det nog lika bra att byta över till windows på burken.

Vad menar du med gamla confen? Eftersom det är en patch så är det ju svårt att välja kernel när man bootar. Det är ett problem. Men det låter ändå som ett säkrare alternativ.

Visa signatur

insert Funny Comment Here