Blåst på Tradera? - Återbetalning?

Permalänk
Medlem

Blåst på Tradera? - Återbetalning?

Jag vann en auktion på Tradera och det har nu gått över en månad och jag har betalat men fortfarande inte fått varan.

Har mailat och kollat men personen som sålde varan har påstått problem med datorn sedan har bilen strulat. Har mailat 2 gånger till samt försökt ringa, men inga svar.
Sedan kollade jag personens omdöme och de två senaste visade negativa på sålda auktioner. Jag har också tröttnat och lämnat negativt omdöme. Saken är bara att jag betalat personen och undrar om jag på något sätt kan få tillbaks mina pengar? Har FSB som bank. Hur bör jag genomföra detta? Går det att få tillbaka pengarna?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Avstängd

kontakta tradera omedelbart!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Har jag gjort. Men vad kan de göra?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

det du kan göra är att gå till polisen i första hand några pengar komemr du troligen aldrig se röken utav... du har inte lust att posta en länk så man ser vilken auktion det var?
tradera kan tyvär inte göra så mycket mer än att stänga av användaren...
hoppas det reder upps ig för dig

//En av traderas power seller

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Att folk aldrig lär sej, Se det som läropengar och gå vidare.

Permalänk
Medlem

Saken var den att säljaren hade 5-6 positiva omdömen innan jag bjöd på varan - vilket jag ansåg vara tillräckligt. Men sedan kom detta med de 2 andra som också köpt varor av säljaren men inte fått varan, i samma veva med. Möjligtvis är det något som strular hos säljaren. Eventuellt kan man antingen få varan eller pengarna efteråt om man hotar med allmäning till polisen och så. Har ju adressuppgifter och så (samt IP som Tradera loggar) - då jag inte är ensam av att bli blåst av personen och alla går ihop med en varsin allmäning måste ju Polisen agerar i varje fall. Visade sig även att en till nu lämnat negativt omdöme.

Personen det gäller är föresten, http://www.tradera.com/trader/trader_grade.aspx?ftgnr=648413

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

polisen är ingen ide, dom har annat för sej. Hur mycket pengar rörde det sej om?

Permalänk
Medlem

500kr.

I och med att vi är flera personer som blivit blåsta hade jag tänkt snacka med Tradera att få mailuppgifter till de andra som blivit blåsa av samma kille och gadda ihop oss lite. Först ska vi försöka få tag i personen och skicka varorna. Svarar han inte eller vägra skicka dem så gör vi en varsin anmälan, och med tanke på att vi är några personer måste ju polisen ingripa och inte bara slänga det i en hög.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke2k
polisen är ingen ide, dom har annat för sej. Hur mycket pengar rörde det sej om?

låter som en bra ide att få tag i mailen till dom andra som är besvikna. Smartast är att bara åka hem till han och om han har föräldrar pratar man med dom, annars med han. Kan fungera att ringa till hans jobb också.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Uppenbart en bedragare kontakta tradera genast.

Permalänk
Medlem

Fick svar utav Tradera idag att de hade skickat följande mail till säljaren:

"Kan du vänligen leverera det som köparen i ovanstående auktion har betalat för, alternativt betala tillbaka dennes pengar. Vi förutsätter att detta regleras utan vidare dröjsmål så att vi inte tvingas rekommendera köparen att gå vidare med detta.

Om varan är skickad, men inte kommit fram inom rimlig tid är det du (säljaren) som gör en anmälan hos Posten. Om leveransen förkommit i posthanteringen betalar du tillbaka köparens pengar.

Med förhoppning om en snabb lösning. "

Skulle däremot säljaren inte höra av sig uppmanade Tradera mig att även gå vidare till Kronofogden med detta. De gav mig följande länk, http://skatteverket.se/kronofogden/index.html

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Jag betalade, dum som jag var, 15 000 i förskott till en kille som skulle sälja en PowerBook till mig. Naiv som jag var trodde jag det var säkert, med IP-spårningar m.m, men det finns ju en mängd program att ta sig runt på internet med olika IP-nr tillhörande någon annan person.

Efter att ha anmält händelsen till polisen så fick jag ett brev tre dagar senare om att ärendet lagts ner pga. att brott inte kunde styrkas!

Att handla på internet har efter det fått en helt annan innebörd för mig än tidigare.

Följande är att rekommendera:
Få varan skickad först innan några pengar kommer.
Se till att du kan hämta saken du köpt, antingen genom bekant eller personligen.

Polisanmäl all form av bedrägeri. Pga att många anser att det inte ger något så får heller inte polisen mer underlag. Det kan vara så att samma person som blåst dig har blåst 100 andra personer. Fler anmälningar ger bättre underlag. ANMÄL!

Visa signatur

Bärbar: Acer Aspire 5024WLMi

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nipra
Jag betalade, dum som jag var, 15 000 i förskott till en kille som skulle sälja en PowerBook till mig. Naiv som jag var trodde jag det var säkert, med IP-spårningar m.m, men det finns ju en mängd program att ta sig runt på internet med olika IP-nr tillhörande någon annan person.

Efter att ha anmält händelsen till polisen så fick jag ett brev tre dagar senare om att ärendet lagts ner pga. att brott inte kunde styrkas!

Att handla på internet har efter det fått en helt annan innebörd för mig än tidigare.

Följande är att rekommendera:
Få varan skickad först innan några pengar kommer.
Se till att du kan hämta saken du köpt, antingen genom bekant eller personligen.

Polisanmäl all form av bedrägeri. Pga att många anser att det inte ger något så får heller inte polisen mer underlag. Det kan vara så att samma person som blåst dig har blåst 100 andra personer. Fler anmälningar ger bättre underlag. ANMÄL!

Visste du vem personen ens var på något sätt? Hade det varit jag och jag vetat vem det var hade jag sett till att få tillbaka 20 000kr och ett finger rikare vare sig han vill eller ej.

Det är som sagt inte lite pengar.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att det skulle lösa sig iom att pengarna satts in på ett bankkonto och att om det skulle bli några problem att man hade lite hjälp därfifrån. Hade problem när jag köpte en bil i Tyskland en gång och då gick det bra med hjälp/påtryckningar från min bank.

I detta fallet så kunde de inte hjälpa mig då han hade fått "överförningskod" i från min bank för att han sa att pengarna inte dykt upp på hans konto.

Visa signatur

Bärbar: Acer Aspire 5024WLMi

Permalänk
Medlem

Det är alltid tråkigt när någon blåser folk på varor, att det ska vara så förbannat svårt att vara ärligt nu för tiden. Jag vill gärna tro gott om alla men det går inte tyvärr.

Ett någorlunda bra sätt att komma förbi detta om man ska betala i förskott är att be om säljarens hemtelefon-nummer och ringa dit för att bekräfta, då får man uppgifter om adress etc via Hitta eller Eniro. Om säljaren drar vals om att han/hon inte har fast telefoni, numret inte hittas eller inte vill lämna ut nummer, avsluta affären omedelbums och se efter en annan säljare.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

tycker nästan du får skylla dig i den här situationen

om man kollar i hans betyg så ser man först att 7pers har lämnat bra betyg sen att 2 personer har lämnat neg betyg p.ga att de inte fått varan helst undviker man sånna typer, 2 personer kan inte ha fel speciellt när en av de har 100 i positiva betyg.

Sen när man scrollar upp lite ser man ytterligare 3 personer som blivit blåsta liksom WTF vissa tänker verkligen med r*ven.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
tycker nästan du får skylla dig i den här situationen

om man kollar i hans betyg så ser man först att 7pers har lämnat bra betyg sen att 2 personer har lämnat neg betyg p.ga att de inte fått varan helst undviker man sånna typer, 2 personer kan inte ha fel speciellt när en av de har 100 i positiva betyg.

Sen när man scrollar upp lite ser man ytterligare 3 personer som blivit blåsta liksom WTF vissa tänker verkligen med r*ven.

jo, de flesta som blir lurade har sig själva att skylla, man måste tänka efter lite innan man skickar pengar till en helt okänd person...

Permalänk
Medlem

Poison > Anser Du att Du har bevis på att säljaren är skyldig att skicka varan till Dig? Alltså, att Du kan styrka det i förhållande till den person som säljaren är? I så fall kan jag hjälpa Dig med en ansökan om handräckning via kronofogdemyndigheten alternativt en ansökan om stämning i småmål om det inte löser sig på annat sätt... lycka till oavsett.

Permalänk
Medlem

re

Kör med rek och använd er av blocketgarantin (ja den fungerar utan att man annonserar) :>

Problemet för oss som säljer mycket är fanimej att köparna e så jevla snåla med att betala frakt... Vill du ha ditt paket skickat utan trace find by me men gnäll inte på mig sen om posten slarvar bort.

Jag skulle aldrig skicka iväg mina varor innan jag har pengar på mitt konto eller skickat mot pf större chans att köparen är oseriös än säljaren...

Köp saker som finns i närheten av dig kanske värt den där 100ingen extra för att få titta på varan......