Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
En fördel med OpenBSD (som kanske även gäller resten av BSD'erna, det får någon annan stå för i så fall) är att det by default är en väldigt portabel installation. Det går alltså att mycket enkelt, som originalpostern gjorde, plugga ur en disk med OpenBSD på och montera in i en helt annan dator, och mer eller mindre bara köra igång. De gånger jag försökt göra det med Linux-baserade system har det aldrig fungerat ordentligt, det har alltid varit moduler som krånglat, nätverkskort som tjafsat, moderkorts-inställningar som b0rkat, osv. I slutändan har man alltid fått baka en ny kärna för den nya plattformen i vilket fall. Med OpenBSD behöver man inte göra det, vilket är fruktansvärt smidigt när exempelvis ens väl fungerande brandvägg brinner upp. Flytta bara disken till en fungerande burk och kör på!

W

Har faktiskt gjort den operationen ett antal gånger med Debian 3. Fungerade klanderfritt varenda gång.

Har tyvärr inte haft möjligheten att testa FreeBSD eller OpenBSD, har inte haft någon testdator där jag har kunnat labba med det. Men det kommer förhoppningsvis i framtiden. Har ingen större anledning att inte kunna använda t.ex. FreeBSD på skrivbordet istället för Debian. Det jag använder borde fungera precis lika bra.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Jag vet inte vart du har fått det ifrån, men FreeBSD är ett tämligen vanligt inslag i serverhallarna.

Var har du fått det ifrån?

Även om min erfarenhet är begränsad, så har jag väl sett kanske ett tiotal serverhallar hos diverse företag, och ett antal hundra servrar. Har sett 2 FreeBSD-maskiner. En OpenBSD.

Antar att du har någon statistik som kan stödja ditt påstående?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Var har du fått det ifrån?

Min erfarenhet grundar sig på:

  • De donationer från större företag vi får in.

  • De kontakter som knyts mellan företag och vår marknadsförings-grupp.

  • Informationen på mailinglistorna, där företag/organisationer/användare gärna beskriver hur deras uppsättningar med maskiner i hallarna ser ut.

  • Den interna informationen bland utvecklarna, och hur deras arbetsmiljöer ser ut.

  • De svenska företag jag kommit i kontakt med som använder FreeBSD.

  • Mina egna besök.

Eftersom du verkar intresserad så kan jag hänvisa dig till någon/några som kan berätta mer för dig.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Hedersmedlem

Den här tråden handlade om OpenBSD, ni har redan förstört den med erat trycka-ner-Linux & FreeBSD-i-halsen snack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
Den här tråden handlade om OpenBSD, ni har redan förstört den med erat trycka-ner-Linux & FreeBSD-i-halsen snack.

Mja, men man kommer lätt in på tankar runtom det. Alltid nån som reagerar för starkt sen på någon som nån säger.

Men visst, vi kan hålla oss till OpeBSD erfarenheter då. Själv va jag med om detta senast jag körde OpenBSD:
- Hade svårt för att identifiera disken (hittade 66MB bara ett par ggr.)
- Gick ej att kompilera samba-3 m.m genom ports
- Jobbig terminal, kunde varken backspace eller något, trotts jag testade olika term variablar.
- Totalt obegriplig partitionerningsverktyg, samt att det inte gick att partitionera disken under drift.
- Hittade ingen möjlighet till mjukvaru RAID1 eller volymhanterng.

Ett tag senare prövade jag FreeBSD, och det löste många punkter.. b.la..
- Hittade hela disken utan problem
- Alla program kompilerade utan problem (genom ports)
- terminal funkade mycket bättre, t.om musfunktioner genom t.ex midnigth commander fungerande.
- Inget klår cfdisk, men detta helt klart bättre och smidigare än OpenBSD.
- Det ska finnas nått som heter vinum tydligen, hade aldrig tid att kolla nämre på detta.
- Faktiskt något snabbare (gick t.ex snabbare att packa upp ports.tar.gz)

(samma dator)

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom det inte går att hålla sig till vad ämnet handlade om så låser jag tråden.