Sälja hemma gjorda program?

Permalänk
Medlem

Sälja hemma gjorda program?

Hej.

Jag undrar hur det är med regler och sånt i sverige.
Får man tillverka program och sälja på t.ex eBay, Tradera, Blocket osv.?
Utan att behöva skatta för dom?

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

Klart du måste skatta för det.
Om du inte driver det som hobbyverksamhet och hamnar under 30 000 om året dvs.

Permalänk
Medlem

Så länge du inte använder material som tillhör någon annan så är det lagligt. Exakt vilka regler som gäller för hobbyverksamhet, eget företag etc får du kolla med Skatteverket.

Permalänk
Medlem

man betaler ingen moms under 30.000:-

men får du överskott så ska det skattas, du får dock göra avdrag för egenavgifterna som är skattefria, schablonavdraget är 25%.
du får "spara" underskott i 5 år;

2001: -5000
2002: -5000
2003: -5000
2004: +2000
2005: +2000

2005 får du alltså jämka din vinst mot underskottet 2001, och behöver inte skatta något, de 3000 som blir över av underskottet försvinner eftersom det är mer än 5 år sedan på nästa deklaration.

säg att du tjänat 20.000:-
- du hade en förlust tidigare år på 5.000, dra av dom = 15.000
- dra av 25% för egenavg. = 11.250:-
- ta upp 11.250:- som inkomst av tjänst i dekl.

reserverar mig för skrivfel och andra fel ;D

det finns dock kriterier för hobbyverksamhet, gå in på skatteverket och sök på hobbyverksamhet så får du upp lite broshyrer etc

ärligt talat så vet jag inte varför man skulle få för sig att skatta för en hobby...
det enda jag kan tänka mig är om man startar en hobby med målet att det ska bli en riktig verksamhet så småningom. men då drivs hobbyn med vinstintresse och då faller det inte inom ramen för vad som klassas som hobby....

hobby ska drivas på fritiden, inte vara huvudinkomst, inte drivas i vinstsyfte....

aja, lycka till

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Ska kolla upp detta

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer