Permalänk

Teman i xfce?

Nu har jag installerat en minimal version av Debian och lyckats komma så långt att jag har x.org och xfce installerade tack vare apt-get.

När det gäller teman till xfce blir jag lite förvirrad, dock. Clearlooks-temat använde jag både i Gnome och i Windows förut, så jag ville ha det i xfce också. Så jag installerade gtk2-engines-clearlooks via apt-get. Nu kan jag välja Clearlooks under "User interface" i Settings manager, men det här temat påverkar inte allt, t.ex. inte X och dom andra knapparna högst upp till höger i fönstret. De påverkas däremot när jag byter style under "Window manager" men där kan man ju förstås inte välja Clearlooks :mad:. Så jag undrar vad som är vad, och vad är egentligen en "theme engine"?

Och eftersom det här är en gtk2-engine, betyder det att alla program inte använder sig av temat? Beror det på fönsterhanteraren eller programmet om gtk används eller inte?

En sidofråga, när jag ändå håller på: När jag lekte med Ubuntu var det lätt att installera drivrutiner till mitt 9800 Pro. Jag provade Breezy, gjorde en apt-get upgrade eller något sådant, sedan apt-get install xorg-driver-fglrx, efter det behövde jag bara ändra "ati" till "fglrx" i xorg.conf och 3d-accelerationen fungerade. När jag läser guider för Debian så pratas det om att jag ska kompilera moduler och kernels hit och dit vilket jag inte alls är sugen på att ge mig in på. Eftersom Ubuntu är baserat på Debian tycker man ju att det kanske skulle finnas något enklare sätt?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Permalänk

Tackar, den första länken hade jag redan installerat, jag skulle ändå behöva en liten förklaring på vad som gör vad.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

clearlooks ar en motor till gtk2, den andrar inget på din fonsterhanterare,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

Okej, det börjar sakta men långsamt klarna. Men motorn ändrar ju t.ex. på rullningslisterna i fönsterhanteraren?
Så man behöver både ett tema och ett tema, alltså? Och vad är gtk2 och hur kommer det överens med fönsterhanteraren.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Fönsterhanteraren flyttar bara runt fönstret. Den bestämmer också hur fönsterlisten ser ut, så det är därför Clearlooks ser lite annorlunda ut i XFCE: Gnomes fönsterhanterare heter Metacity och det finns ett speciellt Clearlooks-tema för den.
GTK2-temat kontrollerar alla saker som rullningslister, färger mm.