En förstatitt på NEC ND-4550A

Permalänk
Melding Plague

En förstatitt på NEC ND-4550A

<font style="font-size: 10pt"><b>En förstatitt på NEC ND-4550A</b></font> <small class="small">torsdag 29 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
CDFreaks har publicerat en omfattande förstatitt på NEC:s senaste optiska enhet ND-4550A. Detta är NEC:s första så kallade "SUPER MULTI DRIVE", vilket inkluderar stöd för DVD-RAM. Den skriver i 16x till DVD±R, 8x DVD RW, 6x DVD-RW, 8x DVD R DL och 6x DVD-R DL. Skrivhastigheten till DVD-RAM är upp till 5x. I denna förhandstitt går de några av dess funktioner samt läs- och skrivhastighet. <br /><br />Läs hela artikeln hos <a href="http://www.cdfreaks.com/article/230/1" target="_blank">CDFreaks</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd att dom inte satsade på sata...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Trevligt med flera brännare som tar DVD-RAM.

Permalänk
Medlem

jaha.. så dvd-ram är bättre en dvd-rw?? eller billigare??

väntar på en HD DVD hehe,, när det nu kan komma..

Permalänk
Medlem

vad är dvd-ram egentligen?

skillnader?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

DVD-RAM är sånna pyttesmå skivor... eller?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Synd att dom inte satsade på sata...

om S-ATA skulle hittas direkt och boota via så.. svårt få in windows om man endast vill ha en enhet i burka

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Är det inte DVD-RAM skivor som går att spela i alla DVDläsare?

Permalänk

Lite skit här igen.

DVD-Ram har väll MYCKET mindre stöd i vanliga dvd-spelare än +/-, eller har jag fått allt helt fel?
Och nej, det är inte 8cm-skivor... det är vanliga 12cm.
Och S-ATA borde väll inte göra det så mycket fortare? Skivan kan fortfarande inte snurra fortare, så...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

"DVD-RAM fungerar just nu bäst inom datorvärlden på grund av sina fördelar med accesstid och felkorrigering och formatet idag fungerar väldigt dåligt eller inte alls bland vanliga stationära DVD-spelare. Tekniska fördelar gentemot andra format är att skivan kan spelas över mer än 100.000 gånger, men nackdelar finns också. DVD-RAM kräver att skivan som man skall spela in på sitter i en typ av fodral, cartridge, som man helt enkelt inte kan bli av med så länge man skall spela in på den. Det finns två olika typer av dessa fodral där den första typen är 100% inkapslad och inte kan tas ut. Den andra typen tillåter användaren att plocka ur skivan ur fodralet för att förflytta den, men ett fodral krävs fortfarande för att kunna spela in. Det finns även en dubbelsidig variant av DVD-RAM som klarar 9.4GB data men den är än så länge alltid inkapslad."

- Källa : http://susning.nu/DVD-RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sabbe
Är det inte DVD-RAM skivor som går att spela i alla DVDläsare?

Tvärtom, ytterst få enheter stödjer DVD-RAM över huvud taget. DVD-RAM har tekniskt sett många fördelar men i realiteten är de för dyra och för omständiga för att vara något alternativ till DVD+-RW för den stora massan.

Permalänk
Medlem

Panasonics DVD spelare stödjer detta format oftast.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Panasonics DVD spelare stödjer detta format oftast.

Japp rätt på spiken och jag har en dvdinspelare från dom som tar DVD-RAM och dom skivorna eller snarare skivan för jag äger bara 1 hitills är inte inkapslad utan ser ut som en vanlig DVD. Tänkte iom detta köpa en dvdbrännare ifrån LG som vad jag vet hitills varit ensammen om att ta även DVD-RAM men iom att jag äger en NEC 3500 som jag är nöjd med så kan jag antagligen vänta tills denna brännaren som recenseras kommer ut på den svenska marknaden.

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen tycker jag DVD-RAM är en rätt fin lösning. Synd som sagt att få spelare stödjer detta.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blame_me
"DVD-RAM fungerar just nu bäst inom datorvärlden på grund av sina fördelar med accesstid och felkorrigering och formatet idag fungerar väldigt dåligt eller inte alls bland vanliga stationära DVD-spelare. Tekniska fördelar gentemot andra format är att skivan kan spelas över mer än 100.000 gånger, men nackdelar finns också. DVD-RAM kräver att skivan som man skall spela in på sitter i en typ av fodral, cartridge, som man helt enkelt inte kan bli av med så länge man skall spela in på den. Det finns två olika typer av dessa fodral där den första typen är 100% inkapslad och inte kan tas ut. Den andra typen tillåter användaren att plocka ur skivan ur fodralet för att förflytta den, men ett fodral krävs fortfarande för att kunna spela in. Det finns även en dubbelsidig variant av DVD-RAM som klarar 9.4GB data men den är än så länge alltid inkapslad."

- Källa : http://susning.nu/DVD-RAM

Det var väääldigt länge sedan som man behövde ha en sånt där skyddsfodral. Och den enda skillnaen mellan en DVD-RAM skiva och en vanlig DVD skiva till utseendet är att DVD-RAM skivan kan se tuff ut på undersidan och att det står DVD-RAM på framsidan

Gillar DVD-RAM men som sagt, finns inte mycket stöd för det.

Tanken med DVD-RAM är att det ska fungera som en vanlig diskett eller ett minneskort. Det fungerar alltså som en hårddisk du kopplar in, du kan installera program på DVD-RAM skivan ta bort enskilda filer i utforskaren m.m.
DVD-RAM är dock tyvärr rätt segt pga. sina felkorrigeringsmetoder m.m. Tror att den skriver i ungefär halva hastigheten av vad enheten klarar av - eftersom den läser allt den skriver för att kolla så att det blev rätt (bra för säkerheten å andra sidan ). Rätta mig om jag har fel, var ett tag sen sist.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
om S-ATA skulle hittas direkt och boota via så.. svårt få in windows om man endast vill ha en enhet i burka

Går alldeles utmärkt att boota med en S-ATA-brännare så länge man har ett någelunda nytt moderkort med vettigt chipset.