Permalänk
Inaktiv

Enlightenment DR17 + NetBSD

Jag har försökt i två-tre veckor att få Enlightenment DR17 från CVS att köra på min NetBSD-maskin. Jag blev inspirerad av utseendet(testade kompilera och köra det under Linux) samt att det verkar kunna köras på FreeBSD. Jag har lyckats kompilera igenom hela listan utan några större problem. Jag använde gmake och installerade alla nödvändiga paket via pkgsrc. Men när jag startar upp enlightenment så står det:

xlib: xinerama missing...
E17 INIT: Xinerama choosen...

E startar men jag får inte fram startbilden, endast text i översta vänstra hörnet som verkar vara flera strängar som skrivits över varandra. Sedan blir skärmen vit, jag kan få fram rootmenyn men den är inte helt frisk. Switchar jag till konsolen så ser jag att E gnäller om att det finns delar i temat som inte kan expanderas:

default.edj
group /modules/ibar/main
edit source edc with "fixed: 1 1;
part: "items"

Det fanns liknande felmeddelande(?) för widgets/pager/popup.

Jag testade editera den edc fil som innehöll ovanstående rader men när jag kompilerade filen med edje_cc så fick jag felmeddelande om att fixed inte var ett gilligt kommando. Jag tänkte testa om det kanske hade något att göra med att E valde xinerama fast jag inte har den modulen laddad för x.org. Men det verkar inte finnas någon flagga för att starta E utan xinerama. Jag famlar i mörkret så jag kanske är inne på fel spår. Är tacksam för all hjälp.