Permalänk
Medlem

Gas från datorn?

Jag är inte zanta utan bara en alldeles okunnig som lånar hans namn. Jag vet inte ens om detta är rätt forum, men... Det luktar konstigt någonstans från datorn eller skärmen, alltså inte bränt utan som något gasaktigt, lite stickande som alkohol eller klor. Någon som vet om det faktiskt kan bildas hälsofarliga ämnen från datorn eller om det är troligare att lukten kommer någon helt annanstans ifrån?

Permalänk
Medlem

säker på att det inte du som sitter o stinker?

klart att varm elektronik kan lukta.. lite bränt sådär. men knappast åt alkohol-hållet..

jag hade iofs en 15" crt skärm som verkligen luktade hamsterbajs..

kan du inte sniffa runt och spåra lukten?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Samma problem här! snälla kan nån klura ut detta?? jag har luktat runt och det kommer från chassiet.. har inte kunnat lokalisera vart i..
Datorn är ny sen 4 veckor.
Jag är tvungen att ha öppet fönster dygnet om, skitkallt. farsan säger att jag kan kvävas av lukten, men han vet inte vad det är.
Jag ska följa upp denna tråd, jag vill verkligen veta svaret på detta. vintern är på väg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av streamium
Samma problem här! snälla kan nån klura ut detta?? jag har luktat runt och det kommer från chassiet.. har inte kunnat lokalisera vart i..
Datorn är ny sen 4 veckor.
Jag är tvungen att ha öppet fönster dygnet om, skitkallt. farsan säger att jag kan kvävas av lukten, men han vet inte vad det är.
Jag ska följa upp denna tråd, jag vill verkligen veta svaret på detta. vintern är på väg

Om du har köpt den i en affär så borde du kontakta dom, en dator ska inte lukta
Kan inte förstå vart det kan komma ifrån, kanske har den som monterade råkat tappa lite mat någonstans i datorn?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hehe, fan heller, jag har plockat ihop den själv.
Dessutom har jag reserator inkopplad. tempen har aldrig gått över 50grader. aldrig glömt att sätta på den el. nåt liknande. mera spekulationer tack.

Permalänk
Medlem

stoppa in en woderbaun så blir allting bra..

Visa signatur

Amd, Dfi lanparty Sli-d, amd opteron 146 2.0@3.1ghz, ballistix 512mb 500@600mhz, hitachi 160gig sata, 17" tft skärm 8ms,

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det kan vara belägg på olika komponenter som börja lukta när det värms upp, tex när morsan kokar surtrasor Dock lär lukten med all sannolikhet försvinna om ett tag, möjligtvis ett långt

Permalänk
Medlem

Ja, nya elektronik grejer kan lukta lite, ehhmm, speciellt... men knappast så mycket som ni beskriver det.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Ny tillverkad plast brukar lukta lite "starkt" ibland, köpt någon fläkt eller liknande nyligen?

Permalänk
Medlem

Doften av ny dator!

Bara en månad gammal ju, den e ju knappt inkörd

Haha nej nu ska ja va lite seriös, men jag tror att det är som beanie skriver: att det är någon tunn hinna på komponenterna/korten som luktar. Tror det försvinner efter ett tag.
Jag är ingen expert men ja tror det är något sånnt.

Visa signatur

P4 3.2GHz Socket 775, Asus P5P800, Maxtor Diamonmax 10 Sata 200gig, 1024 mb ram, Geforce Fx 5600 256mb

Permalänk
Medlem

Låter inte så trevligt Aldrig hört talas om. Däremot vet jag att UV CCFL innehåller kvicksilvergas

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En ny dator ska lukta...Gott

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
jag hade iofs en 15" crt skärm som verkligen luktade hamsterbajs..

Permalänk

brukar väl vara nätaggregat som luktar...?

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Medlem

hursomhelst.. vad fasen ska jag göra åt saken?? ska jag kasta in en wonderbaum i datorn?

Permalänk
Medlem

Lukten går antagligen ur efter ett tag, ha på datorn så mycket som möjligt, när du inte är hemma eller på natten osv.

Permalänk

Min skärm luktar jävligt skumt, men bara om man luktar nära på den

Visa signatur

Citera för att jag ska hitta tillbaka.

Permalänk
Medlem

Du sade att du hade en reserator, jag minns polarn körde med vattenkylning och nån sorts waterwetter och silikonslangar och det luktade fan alltid apa ifrån hans dator, typ nån sötsurt äcklig doft.
Det kom från hans kylsystem eller det han hade i det, det var som om doften trängde igenom slangarna eller nåt skumt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Du sade att du hade en reserator, jag minns polarn körde med vattenkylning och nån sorts waterwetter och silikonslangar och det luktade fan alltid apa ifrån hans dator, typ nån sötsurt äcklig doft.
Det kom från hans kylsystem eller det han hade i det, det var som om doften trängde igenom slangarna eller nåt skumt.

Kan du vara snäll att fråga vad det var som luktade, om han lyckades hitta felet.?

Permalänk
Medlem

Skulle väl vara om man har WaterWetter i vattnet, och kör silikonslangar...

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

Det är skärmen som luktar om den är ny.. Specielt Dell Skärmar brukar lukta skummt

Visa signatur

| Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3 | CORSAIR 8GB DDR3 1866MHZ | NVIDIA GeForce GTX 560 Ti | CORSAIR HX 650W |KÜHLER H₂O 620 | Gigabyte Chassis 3D Aurora |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taotl
Skulle väl vara om man har WaterWetter i vattnet, och kör silikonslangar...

jag har helt vanligt batterivatten, borde väl inte vara nå bakterius som luktar då?.

Angående att skärmen luktar så kan jag garantera att min inte luktar ett jota. märket HP..

Permalänk

Kondingar luktar ju fisk när dom brunnit men det borde du ju märkt på annat vis ifall en sån brunnit. Annars kan lindningar i trafon samt små spolar lukta lite bränt innan dom blivit inkörda....som vissa i tråden säger så är ytorna på vissa spolar mm. belagt med en skyddshinna som det kan lukta om när de är nya.

EDIT: Nätaggregatet speciellt kan lukta när det är nytt, ännu större anledning att tro att det är det som luktar ifall du kör med ett för klent agg. Prova att känna om du kan lokalisera var i datorn lukten kommer ifrån. Hur kraftigt nätagg har du och vilka komponenter driver det?

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk

Cyanväte däremot, det är säkert det som luktar
så det handlar inte om att det är nytt ?

den lukten försvinner sen när cyanväten blir varm , dock inte helt bara det mesta

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem

Är nog brännt damm. Framförallt när datorn är ny brukar det lukta lite innan grejerna kommit igång.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Släng in en wunderbaum tills vidare...

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk

andas med munnen!

Visa signatur

E6600@3,36ghz (420x8)| Gigabyte GA-965P-DS4
2 x 1 GB OCZ Platinum 6400 HZ batch 1:1 5-6-6-17 | 256 MB Asus Eax 1600 pro | InWin 460W | Scythe Ninja revB + Arctic Silver 5 |

Permalänk
Medlem

hm min skärmer luktar något starkt typ något medel eller nått när den varit igång runt 12timmar eller så, men man känner det aldrig ifall man inte sniffar lite i ventilationen i bak på den. det är en dell.

men jag hadde en samsung skärm tror jag det var som stog på runt 6timmar när det small till i bak på den och det började ryka riktigt mycket i bak på den. 14mån skärm bara slänga i soptunnan, och det stank någon skumm doft i lägenheten i typ en vecka efteråt man fick huvudvärk av doften....

Visa signatur

| Fractal Design S | Intel Core I7 8700K | Asus ROG Z370-H | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200 MHz | Noctua NH-D15 | Asus GTX 1080 Strix | Fractal Design Newton R2 800W | WD_Black SN850X NVMe 1TB | Samsung 840 EVO 250GB | 8 TB Lagring | LG 27GL850 | Corsair K70 Lux | Logitech G502| Astro A50 | Corsair Gaming MM200 |

Permalänk

Här skulle det väl vedertagna uttrycket "Du har näsan för nära munnen!" kunna passa in alldeles ypperligt bra! ^^

Visa signatur

Gigabyte B560M Aorus Pro | i5 11400 | 16GB Corsair Vengeance DDR4 | FireCuda 520 M.2 NVMe 1TB | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX | Corsair Strafe RGB mkII Cherry MX Red | Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thegambler79
Prova att känna om du kan lokalisera var i datorn lukten kommer ifrån. Hur kraftigt nätagg har du och vilka komponenter driver det?

jag har lagt till den i signaturen, det är ett medföljande 450w smartpower 2.0 aggregat. antec.