Konvertera decimaltal till tidsformat i excel

Permalänk
Medlem

Konvertera decimaltal till tidsformat i excel

Jag vill konvertera 4,75 min till tidsformat 00:04:45 i excel.

Jag har alltså en kolumn med med minuter angivna som decimaltal och vill konvertera dem till ett datumformat som är läsbart av excel.

Det enda jag kan komma på är att använda tex (cell N8=4,75)

="00:0"&EXTEXT(N8;1;1)&":"&AVRUNDA(HÖGER(N8;2)*0,6;0)

Denna formel kräver dock att decimaltalet är skrivet på samma form dvs X,XX det kommer inte att fungera med XX,XX eller X,X.

Det fungerar alltså bra så länge antalet hela minuter inte överstiger 9. Om jag skriver in tex 11,56 så kommer formeln att returnera 00:01:34. Det kommer även bli problem om jag skriver in 4,5 etc.

Finns det inte någon bra funktion för detta i excel eller kan man lösa det på annat sätt? Jag undviker helst att använda VBA, så länge det inte är någon annan som skriver det

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Prova denna:

="00:"&VÄNSTER(N8;(HITTA(",";N8)-1))&":"&AVRUNDA(HÖGER(N8;LÄNGD(N8)-HITTA(",";N8))*0,6;0)

Edit: Bytte ut mina "A1" till dina "N8"

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

Försök med detta....Har inte Excel på den här datorn så är inte helt säker på formatet, men det borde fungera. Översätt till svenska kommandon om det behövs.

=INT(N8)&":"&ROUND((N8-INT(N8))*60;0)

Visa signatur

Det finns inga dåliga kläder, endast dåligt väder.

Permalänk
Medlem

Lonestar: Smart lösning. men jag upptäckte precis att varken din eller min lösning fungerade nå nå bra
på tal under 10,00 och/eller tal med ett decimaltal under 15 (t.ex. 9,14 _ 11,14 osv.)

Min fungerade dock riktigt dåligt på tal med ett jämt 10-tal som decimal värde.

Edit: Enklast lösning är:

=N8/1440

Formatera cellen som Tid [tt:mm:ss]

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

Nästan skrattretande enkelt. Men då måste man ju komma på det. Tack XTRO!

Lite som Columbus ägg...