Socket 754-939 uppgradering, vilket är mest prisvärt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Socket 754-939 uppgradering, vilket är mest prisvärt?

2800+
2x 512mb Ram-Bo
Leadtek 6800LE
ASUS K8N

Till
X800GTO
2x 1024mb Corsair Value Ram
[Moderkort]
[Processor] 3000+ Venice?

Jag vill uppgradera till en speldator som är hyfsat framtidssäker och ska klara HL2 och BF2 bra. Jag kommer såklart vilja överklocka också, så ett bra moderkort är viktigt. Ett DFI Lanparty kanske skulle passa? Jag vill ha ett uppgraderingskit som inte kostar på tok för mycket, typ 5-7000kr kanske? Samtidigt har jag lite svårt att bestämma om jag ska behålla det nuvarande eller sälja det. Kanske borde jag behålla det och bygga en helt tyst dator och ha den som typ surf/speldator och ha den nya som en bra speldator som är överklockad med.

Kylningen behöver ni inte bekymra er om, Tt Typhoon och vf700 CU är på G. Dock vill jag helst ha ett moderkort som är utan aktiv kylning (nordbrygga osv), eller ska vara tyst/kunna ändras så den blir passivt kyld. Grafikkortet och minnena vill jag inte byta, såvida ni inte kommer med något mer prisvärt och en bra motivering. Datorn ska bara användas för spel och surfning, och bara lite andra program.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Gör som vi andra och köp ett Asrock 939DUAL-SATA2 moderkort den har passiv kylning och har det mesta man behöver och den klockar fint och är billig.

http://www.databyggarna.se/shop/info.asp?939DUAL-SATA2

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Ser jag rätt?? Har den både AGP och PCI-E socket?? Betyder det att jag kan använda mitt 6800LE upplåst och allt på den?

Den klarar inte SLI (2xPCI-E)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Dec 2003

Japp du kan köra ditt agp kort på den plankan.=)

Men dock inte sli. Men det är mest onödigt enligt min åsikt

| Antec Sonata 2 PB | Asus A8N-E D | SD 3700+@2600MHz 35/43 | Gainward 7800GT @440/1230 - 42/55 - Zalman 7000CU | 2*1024Mb PC3200 | Samsung 940B | 3dM 01 28029 | SuperPi 32s | Letar efter bra minnen 2*512 |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Man kan även uppgradera den med ett M2 processor kort .

Rocking hard !!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

Du har i alla tur att du kan både använda AGP och PCI-E:) Då kan man inte bli missnöjd:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Finns moderkortet någon annanstans? Jag tycker frakten var lite för hög.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2002

ska man ta venice eller Winchester kärnan på processorn?

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Macbook air i5, 128 gb , 8 gb ram (2012)
Ipad 4 64 gb
Iphone 6 128 gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SWE
Registrerad
Aug 2004

shg.biz
kortet: 611:-
frakten: 125:-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Makati, Filippinerna
Registrerad
Okt 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handsomeer
ska man ta venice eller Winchester kärnan på processorn?

Venice

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e_king
shg.biz
kortet: 611:-
frakten: 125:-

Den kostar lite mer, men priset äger ändå.

Jag kan använda minnena från min gamla dator och mitt Leadtek 6800LE... då återstår bara CPU och kylare! Jag hade tänkt mig en 3000+ Venice med stock-kylare kanske. Har någon en bild på den? Det verkar inte lätt att hitta. Sen undrar jag också om det finns ett ställa man kan skaffa stock-kylaren till FX-55? Den är riktigt grym.

Sammanlagt: Moderkort + CPU = ~1650kr!! Med kylare kanske 50kr mer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Nov 2004

har det gått upp i pris sen igår är det detta kort ?
http://www.shg.biz/produkter/infobox.asp?varenr=310821&lokati...
Klockar det bättre än Asus A8N-E ?

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

finns på datorhandel.com för 650kr (exl frakt) mycket bra moderkort....

Intel Core i7-8700K | ASUS STRIX Z370-F | Corsair Vengeance LED 16GB | ASUS STRIX 1080 Ti OC | Corsair H80i | Corsair Q400 | Corsair AX1200W | Corsair Strafe RGB | Corsair M65 RGB PRO | Corsair VOID RGB PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Aug 2002

denna processorn tycker jag http://www.sbs.o.se/default.asp?artnr=ADUOSA244BOX

är som en AMD FX fast för 1600 om du ska klocka dvs

Har en fet ny dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2524&p=1

Verkar vara en dräpare
Blev riktigt sugen nu...

Intel Core i7 8770k @ 4.8GHz | Asus Prime Z370-A | 16GB G.Skill DDR4 3200MHz | EVGA GeForce GTX 980ti SC+ | Supermicro Xeon-D 1528 | Asus MG279Q, Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002

Suttit och spelat Battlefiel 2 hela natten på det moderkortet och det är helt felfritt.

Rocking hard !!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2001

Jag kör med BIOS 1.20 och det är rätt viktigt att använda detta eller senare, 1.10 och 1.15 va inte direkt stabila men nu kan jag Photoshoppa för glatta livet

Ett tips är att lägga 200:- på en tystare/bättre kylare än stock, jag är t ex väldans nöjd med Artic Cooling 64 Freezeern men tre års garanti kan ju vara en bra grej med den boxade (som kostar ca 200:- mer än tray)

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2666MHz | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Frölunda
Registrerad
Jun 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stormtranz
Du har i alla tur att du kan både använda AGP och PCI-E:) Då kan man inte bli missnöjd:)

Hur skulle det funka?? Det blir ju inte SLI om det var det du menade

ABIT KN9S nForce 550 | Hiper 580W | AMD Athlon 64 X2 5200+ | Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB | HIS Radeon X1950XT 256MB | Seagate Barracuda 250GB | Samsung Syncmaster 206BW | Win XP Home SP2

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NirreFirre
Jag kör med BIOS 1.20 och det är rätt viktigt att använda detta eller senare, 1.10 och 1.15 va inte direkt stabila men nu kan jag Photoshoppa för glatta livet

Ett tips är att lägga 200:- på en tystare/bättre kylare än stock, jag är t ex väldans nöjd med Artic Cooling 64 Freezeern men tre års garanti kan ju vara en bra grej med den boxade (som kostar ca 200:- mer än tray)

Kör också med Freezer 64 och en Zalman VF700-cu för grafikkortet och det är så härligt tyst.

Rocking hard !!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lohkmahr
denna processorn tycker jag http://www.sbs.o.se/default.asp?artnr=ADUOSA244BOX

är som en AMD FX fast för 1600 om du ska klocka dvs

Okej, låter coolt, men jag vet inte hur bra den klockar samt hur bra den funkar i spel och program. Låt mig gissa, den är inte så bra på spel men bättre på program? Min kunskap om Opteron är typ noll, så berätta gärna om hur bra den är och så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Gör som vi andra och köp ett Asrock 939DUAL-SATA2 moderkort den har passiv kylning och har det mesta man behöver och den klockar fint och är billig.

http://www.databyggarna.se/shop/info.asp?939DUAL-SATA2

Även jag har detta kort och rekommenderar det stenhårt. Fungerar felfritt!

Här har du prisjämförelse: http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Moderkort...

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Krikkit
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Okej, låter coolt, men jag vet inte hur bra den klockar samt hur bra den funkar i spel och program. Låt mig gissa, den är inte så bra på spel men bättre på program? Min kunskap om Opteron är typ noll, så berätta gärna om hur bra den är och så.

Det där är på snudden samma CPU som FX-57 men med låst multipel. Så får du upp Operton 144an i FX-57 hastigheter så kan du räkna med att prestandan nästan kommer vara identisk. Det är ju en San Diego kärna och dom är ju inte fy skam :).
Googla efter lite tester på 144/146an så ska du få bättre svar på dina frågor.

Don't Panic
Studerar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Det där är på snudden samma CPU som FX-57 men med låst multipel. Så får du upp Operton 144an i FX-57 hastigheter så kan du räkna med att prestandan nästan kommer vara identisk. Det är ju en San Diego kärna och dom är ju inte fy skam :).
Googla efter lite tester på 144/146an så ska du få bättre svar på dina frågor.

Okej, jag har kollat in den lite mer, och jag såg precis att FX-57an ligger på 2,8GHz! Det betyder att jag måste klocka min 144 1GHz för att komma upp i samma hastighet. Betyder det att om jag får upp den i 2,6GHz att den är samma som en FX-55? Vilken kylare lär jag behöva? Fixar Typhoon saken, eller måste jag skaffa vattenkylning?

EDIT: Har forskat mer!
Man behöver visst inte mer än själva stock-kylaren för att kunna klocka bra, men är stockkylaren man får med Opteron-CPUn samma som den som kommer med FX-CPUerna? Alltså, i koppar och har fyra heatpipes.
Sen är minnena också en fråga... jag har ju bara 2x512Mb kassa minnen (Ram-Bo), och även om socket 939 inte behöver bra minnen tvekar jag på att dom kan klocka skitbra. Nåja, jag antar att jag får vänta och se efter att jag beställt. Det kommer ta ca 2-3 månader innan jag kan beställa det.

EDIT2: Om jag köper 4x512Mb Value Ram och sparar mig lite pengar, kommer jag då förlora lite prestanda? Jag har hört att det inte är stor skillnad på T1 och T2, vad nu det är.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Jan 2005

En fråga är det dual channel?

PowerPC-base Core @3.2GHz ,7 x SPE @3.2GHz ,RSX @550MHz,Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, * 256MB XDR Main RAM @3.2GHz
* 256MB GDDR3 VRAM @700MHz

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Solen
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alcazaar

På vad?

Rocking hard !!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005
Citat:

Självklart ska det vara Dual-Channel på mitt socket 939 system. Det vinner jag en hel del på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2004

Jag funderar på exakt samma sak.
Valet ligger mellan DFI och ASRock, men det lutar otroligt åt ASRock.

Men processorn är svårare enligt mig.
Jag funderar mellan 3000+ och 3200+. (100 spänn som skiljer spelar ingen roll)
Men nu pratade ni om någon annan processor som tydligen skulle klocka bra.
Är den bättre än ett klockat 3200+?

Ang minnet så har jag 2x 256mb Corsaris + 512mb Corsairs.
Men detta ska nog uppdateras på DH.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Jan 2005

Jag menar på moderkortet som näms ovan.

PowerPC-base Core @3.2GHz ,7 x SPE @3.2GHz ,RSX @550MHz,Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, * 256MB XDR Main RAM @3.2GHz
* 256MB GDDR3 VRAM @700MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005
Citat:

Jag menar på moderkortet som näms ovan.

Citera så är det lättare att veta vad du pratar om.

Angående din fråga, är det inte så med alla moderkort på socket 939? Att dom har Dual-Channel automatiskt? Alla minnen ska väl gå att köra i det med, för dom är automatiskt kompatibla (då dom är DDR)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scourge
Hur skulle det funka?? Det blir ju inte SLI om det var det du menade

Vad menar du?
Man kan använda båda på så sätt att man kan uppgradera grafikkortet utan att uppgradera moderkortet och man kan använda båda om man vill ha lite surroundbild. Hade det funnits grymma PCI-grafikkort så hade man kunnat använda det också... samtidigt...
Skulle ha en hel del skärmar då...

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if