Socket 754-939 uppgradering, vilket är mest prisvärt?

Permalänk
Medlem

Jag menar om det är dual-Channel på Asrock 939DUAL-SATA2

Visa signatur

PowerPC-base Core @3.2GHz ,7 x SPE @3.2GHz ,RSX @550MHz,Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, * 256MB XDR Main RAM @3.2GHz
* 256MB GDDR3 VRAM @700MHz

Permalänk

Ja... har du testat att googla?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alcazaar
Jag menar om det är dual-Channel på Asrock 939DUAL-SATA2

Ja det är det förutsatt att du har två likadana minnen och att du har monterat dem rätt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte010
Ja det är det förutsatt att du har två likadana minnen och att du har monterat dem rätt.

Det gäller väl alltid?
Frågan var, har moderkortet dual channel. Svaret är Ja.
Vet man inte om att man måste ha likadana minnen eller att man ska montera dem rätt. (med andra ord läsa manualen) så vet man ju inget om dual channel.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vad menar du?
Man kan använda båda på så sätt att man kan uppgradera grafikkortet utan att uppgradera moderkortet och man kan använda båda om man vill ha lite surroundbild. Hade det funnits grymma PCI-grafikkort så hade man kunnat använda det också... samtidigt...
Skulle ha en hel del skärmar då...

Så du menar att jag kan ha ett AGP grafikkort samtidigt som jag har ett PCI-e grafikkort, men på två olika skärmar? Hur funkar det då, med applikationer och allt? Dom körs väl samtidigt på bägge? Och hur skulle man egentligen ställa in grafiken och AA/AF osv?? Det låter helt sjukt, fast å andra sidan kan man väl göra samma sak på PCI-e SLI moderkort, så länge man inte använder en brygga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Så du menar att jag kan ha ett AGP grafikkort samtidigt som jag har ett PCI-e grafikkort, men på två olika skärmar? Hur funkar det då, med applikationer och allt? Dom körs väl samtidigt på bägge? Och hur skulle man egentligen ställa in grafiken och AA/AF osv?? Det låter helt sjukt, fast å andra sidan kan man väl göra samma sak på PCI-e SLI moderkort, så länge man inte använder en brygga?

Här var en recension där de hade kopplat in 3 olika grafikkort samtidigt.
AGP, PCI-E och vanlig PCI.
Om man vill så kan man säkert sätta i ännu fler "vanliga" PCI grafikkort.

http://www.solosreviews.net/Reviews/Index/ASRock939_03.html

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det gäller väl alltid?
Frågan var, har moderkortet dual channel. Svaret är Ja.
Vet man inte om att man måste ha likadana minnen eller att man ska montera dem rätt. (med andra ord läsa manualen) så vet man ju inget om dual channel.

Jag vet. Han undrade om det är DC på detta Asrockkort (om det stödjer det) och då jag har det kortet, och kör mina minnen i DC, så svarade jag att ja det är det. Sedan förtydligade jag endast lite extra vad som krävs för att Dual Channel ska fungera.

Jag uppfattar det som om du tog mitt inlägg som kritik mot ditt inlägg vilket inte var meningen. Dock så vill jag hellre förklara lite för mycket än lite för lite...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk

som bonus till minnesdiskussionen: jag har kört Elixir CAS3 samt Corsair VS CAS2.5 båda PC3200 i DualChannel i defaulthastigheter samt långsammare utan några problem så identiska behöver de inte vara långt ifrån

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZuqR
Här var en recension där de hade kopplat in 3 olika grafikkort samtidigt.
AGP, PCI-E och vanlig PCI.
Om man vill så kan man säkert sätta i ännu fler "vanliga" PCI grafikkort.

http://www.solosreviews.net/Reviews/Index/ASRock939_03.html

Eller i PCIe 1x sloten:

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=312844&cks=PRL

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eilert
Eller i PCIe 1x sloten:
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=312844&cks=PRL

Det känns lite smått onödigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig det själv om man har en projektor och en extra skärm.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

Okej, ähum:

Update:

Jag hade först tänkt köpa Asrock Dual-Sata2+ Opteron 146, men sen blev jag lite besviken på moderkortets dåliga strömförsörjning.

Jag är medveten om att även på orginal (1,45?) är det nog för att klocka till 2800MHz, men jag vill vara säker och att den ska vara stabil, så därför vill jag ha ett annat bra budgetmoderkort. Synd på denna, dock. Den var riktigt fin.

Moderkortet ska passa socket 939 och helst också ha stöd för både AGP och PCI-e. Jag vet att det bara är Asrock som har sådanna chipsets, men har dom inget lite bättre moderkort med det? Jag har inte lust att punda ut närmare 2000kr för ett nytt grafikkort när jag har mitt fullt tillräckliga 6800LE @ 16/1,6 och upp till ca. 415/915.

Räcker det inte med att använda en konverter? Är dom bra?

EDIT:

Jag ändrar mig rätt ofta, hehe... men nu tror jag det ska bli såhär:

ASRock Dual-Sata2, inget nytt minne, AMD A64 Venice 3200+, inget nytt grafikkort.

Det räcker till en uppgradering så länge. Om det här inte går ska jag spara pengar tills Opteron kommer tillbaks. Planen är vattentät.