Ang bussgods, var är mina pengar?

Permalänk
Medlem

Ang bussgods, var är mina pengar?

Nu ska ni få höra en ruggig historia.

Det började med att jag la ut en annons på Blocket.se, hittade en köpare i Fagersta. Köparen var rädd för förskottsbetalning för hon hade blivit lurad tidigare. Vi kollade upp postförskott, men sedan fick vi tipset om bussgods och efterkrav. Efterkrav fungerar som postförskott för de som inte vet.

Verkade vara en juste deal, hon betalade för alla frakt och efterkravsutgifter. Så jag stack ner till bussgodsterminalen på måndagen den 12 september. Fyllde i en fraktsedel på 3200kr, där 200kr var frakt + efterkrav. De sa till mig att mina pengar skulle komma efter cirka en vecka efter att mottagaren hämtat ut paketet.

På torsdagen den 15 september hämtade hon ut paketet och betalade 3200kr till bussgodsterminalen i Fagersta där hon bor.

Två veckor efter att hon hade hämtat ut paketet (och en dag, alltså fredagen den 23 september), hade jag fortfarande inte fått några pengar. Så jag ringer upp Uppsalas bussgodsterminal, där jag lämnade in paketet. De ger mig som svar att jag ska ringa till det ställe jag skickade paketet, alltså till Fagersta.

Jag ringer till bussgodsterminalen i Fagersta och får då prata med en person som inte förstod mycket svenska. Jag försökte förklara för honom att jag hade skickat ett paket osv. Då svarade han med att det kostar si och så mycket. Han förstod alltså inte att jag redan skickat ett paket samt att det redan hade hämtats ut 2 veckor tidigare. Efter många om och men så får jag reda på att han endast hjälper till i butiken och han som har hand om detta skulle komma tillbaka vid kl13.

Jag ringer igen vid ett, och får som svar att han skulle komma vid halv två. Ringer igen och får som svar att han skulle komma vid två. Ringer igen och får som svar att han skulle komma vid tre. Ringer igen och nu har jag tröttnat och säger till personen i affären att ge mig hans chefs mobiltelefonnummer. Jag får detta och ringer till chefen och hoppas på en som förstår vad jag säger. Ingen som svarar. Så jag ringer till Uppsala igen. Där säger de att jag inte alls ska ringa till Fagersta, utan till en person i Västerås som har hand om efterkrav. Jag får hennes nr.

Ringer för säkerhetsskull till chefen i Fagersta igen och han säger samma sak som de sa till mig i Uppsala vid sista samtalet.

Nu ringer jag då till Västerås, till hon som har hand om efterkrav. Får snacka med en man som säger att hon precis blivit sjuk och åkt hem för dagen. Jag skulle återkomma på måndag istället.

På måndagen, alltså den 3 oktober, ringer jag igen vid runt elva. Får då snacka med samma man igen, som säger att telefontiden hon har endast är mellan 1300-1500. Jaha säger jag och lägger på.

Efter det var det dags för mig att göra mig ordning och sticka på föreläsning mellan 1300-1500. Perfekt! På tisdagen var jag också tvungen att åka in till universitetet och arbeta med ett grupparbete. Var där mellan 1200-1600. Så jag kunde inte ringa då heller.

Så nu är vi framme på onsdag, idag. Ska vara ledig hela dagen, så jag tillbringar den så gärna med telefonen vid mitt öra och ringer.

Börjar ringa direkt efter ett. Får snacka med mannen igen. Han säger att hon pratar med någon annan för tillfället och därför hamna jag nere hos han och att jag får testa att ringa igen om ett tag. De har alltså ingen väntelinje, utan jag måste betala ny uppningsavgift för varje samtal. Nu är klockan 14:09 och jag har ringt 5 gånger sen ett och fortfarande endast fått talat med mannen där nere.

Vad är detta för skitsystem. Har väntat 3veckor på mina pengar. Det är halvt omöjligt att få reda på vem man ska ringa till och när man väl vet det, är det omöjligt att få tag på den personen. Vilket jävla skitsystem!

Har ni några tips på vad jag ska göra. Tänk om jag inte ens kommer få mina pengar. Vad kan jag göra då? Jag sålde två bärbara datorer för att ha råd till en ibook som jag redan har köpt av lånade pengar av morsan. Men hon behöver de 3kkr som Bussgodsfolket plockat på sig. Jag börjar bli sjukt stressad över detta.

Uppdatering: Fortfarande inte fått tag på henne, snart är telefontiden slut

Uppdatering:
Nu är tiden slut. Men bosse (mannen jag får tala med hela tiden) kände sig hjälpsam och tog lite uppgifter om vad som hänt samt mitt namn och nr. Så han ska snacka med henne och kolla om hon kan ringa upp mig innan hon går för dagen.

Permalänk

Jag vet många som tror att dom har blivit lurade men bussgods betalar bara ut efterkravssumman 1 gång i månaden alltså dom samlar ihop alla utbetalningar till en klumputbetalning och när det är tillräckligt mycket så betalar dom ut. Det kan dröja upp till 2 månader innan man får pengar. Du kan vara lugn. Pengarna kommer att dyka upp förr eller senare. vänta nån vecka så ska du se att det löser sig.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av netbomber
Jag vet många som tror att dom har blivit lurade men bussgods betalar bara ut efterkravssumman 1 gång i månaden alltså dom samlar ihop alla utbetalningar till en klumputbetalning och när det är tillräckligt mycket så betalar dom ut. Det kan dröja upp till 2 månader innan man får pengar. Du kan vara lugn. Pengarna kommer att dyka upp förr eller senare. vänta nån vecka så ska du se att det löser sig.

Grejen är att sådana fall borde det har kommit förra månaden. Hur stor chans är det att precis mellan 5 till den 12 betalar de ut pengarna. Låter mer logiskt att det antingen är början på månaden, vilket vore nu. Eller i slutet, vilket borde ha varit förra månaden.

Snubben som jag lämna in paketet till sa upp till en vecka. Det har gått 3 veckor sen bussgods fick mina pengar.

Sen allt detta med telefongrejerna gör mig ännu mer irriterad. Vissa vet inte hur system fungerar, vilka man ska snacka med. Sedan har personen man ska ta kontakt med endast telefontid mellan ett till tre, utan samtalväntar. Vilket ger mig väldigt många uppläggningsavgifter vid alla de samtalen jag gjorde. Sedan har vi stackars bosse som fick springa till telefonen konstant för hon inte har något samtalväntar. Vilket jävla system.

Dock hoppas jag att det du säger stämmer. Så att jag får mina pengar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Om det inte funkar med telefonkontakt varför inte skriva ett brev då istället?

Jag behöver pengarna lite snabbare än vad det kommer gå med posten. E-post hade hon ingen verkar det som?!

Kan nu också meddela att hon sket i att ringa mig idag, så jag får väl förstöra min fredag också, trevligt.

Permalänk

Det finns folk som har fått vänta 2-3 månader på pengarna. Om tjejen betalat in och fått ut sitt paket så finns pengarna. Alltså kommer du få dom. Dom kommer att komma. Bussgods brukar vara extremet sega på sånt här. Därför underviker jag allt som heter postförskott och efterkrav. Jag kollar upp personen ordentligt innan och sen så betalar jag eller tar emot halva summan innan jag skickar å andra halvan när varan kommit fram. Har aldrig haft nå problem när jag gått tillväga på det sättet.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av netbomber
Det finns folk som har fått vänta 2-3 månader på pengarna. Om tjejen betalat in och fått ut sitt paket så finns pengarna. Alltså kommer du få dom. Dom kommer att komma. Bussgods brukar vara extremet sega på sånt här. Därför underviker jag allt som heter postförskott och efterkrav. Jag kollar upp personen ordentligt innan och sen så betalar jag eller tar emot halva summan innan jag skickar å andra halvan när varan kommit fram. Har aldrig haft nå problem när jag gått tillväga på det sättet.

låter ju ovanligt segt att dröja med pengarna som betalats till bussgods i två-tre månader så grejen är vad bussgods sagt/avtalat med kunden och det kan bara trådskaparen tala om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
låter ju ovanligt segt att dröja med pengarna som betalats till bussgods i två-tre månader så grejen är vad bussgods sagt/avtalat med kunden och det kan bara trådskaparen tala om.

Håller med, de sa upp till en vecka, det betyder max en vecka. Nu har iaf bosse nyligen ringt upp mig och säger att de skickat iväg plus/bankgiro lappen och att jag borde ha den imorgon eller fredag.

Så tack Bosse för din hjälp att kolla upp det ordentligt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det tog 4 veckor innan jag fick mina pengar och då skulle de sätta in pengarna direkt på bankkontot. Men detta var visserligen under semestertid..

Permalänk
Medlem

Det har skötts smidigt från deras sida när jag skickat med Bussgods, max 10-12 dgr (vilket är på tok för lång tid egentligen).

Permalänk
Medlem

Effektivisering, utveckling, en smidigare och kraftfullare företagsstruktur. Kodord för att företagen ska kunna sparka fler människor och därmed tjäna mera pengar.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för denna cirkusen också. Men jag fick tag i hon man skulle prata med och hon skickade en avi med pengarna ganska omgående när jag förklarade att jag behövde dom. Hade dock inte lika svårt att få tag i människan som du.

På't igen

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag fick mina pengar idag iaf Orkar inte att tjata om någon ersättning för all teletid och kostnader.

Summan av kardemumman; Bussgods är kassa på att hålla utbetalningstider samt saknar vettigt telefonkösystem.

EDIT: Om man kollar stämpeln på utbetalningen så står det 5/10, alltså får jag nog tacka Bosse som hjälpt mig. Vet inte när jag hade fått det om han inte hade gått o snackat med tanten en trappa upp.